Gå til innhold

Billig fil server, noen forslag?

Anbefalte innlegg

Et annet og enklere alternativ er f.eks: Maxtor Shared Storage (finnes også i 300 GB utgave).

Jeg synes denne tråden sporet litt av når en spør om en billig filserver og svarene gjelder servere med egne kontrollerkort og 10-12 hardisker!

En nettverksdisk som den over er det rett å slett bare å koble på switchen, så har du din egen filserver, den tar liten plass, utvikler lite varme, bråker lite og bruker lite strøm sammenlignet med en dedikert server. Du kan bygge den ut etter behov med intill to eksterne USB hardisker i tillegg, og gir da muligheten for opp mot 1 TB kapasitet!

En billig filserver er ikke det samme som en filserver med lav kapasitet. Som jeg har sagt flere ganger, så avhenger det av behovene til trådstarter. Dine løsninger er praktiske, men kun om man skal ha i størrelsesorden 1-2 disker, ellers blir det fort alt for dyrt.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel...

tror jeg skal ha rundt 4-500 gb på serveren, 2x250 hder hadde jeg tenkt, greia må ikke ta så allt for stor plass, ettersom jeg ikke har så altforstor plass heller :no:

er litt usikker på hva sokkel jeg skal ha, noen tips?

Lenke til kommentar

Kjører også en filserver her, 6x 250gb disker. Og bruker bare gammle deler(XP2400mobile@2,4ghz,A7N8X-E osv.), funker fint det. Du trenger ikke noe sinnsykt med krefter i en filserver. Skjermkort trenger du jo heller ikke, sett opp systemet med ett lånt skjermkort, boot ned(eller gjør som meg, dra ut kortet under drift :p , dra ut kortet og fyr pc`en igang igjen. Trenger du å administere pc`en kan det lett gjøres med NetOp og andre remote dekstop programmer (om du ønsker å kjøre windows) ellers er jo kanskje en linux variant enda bedre, dog. litt vanskeligere å sette opp.

En ting jeg lurer på når dere nevnte 2x100mbit og 2x1gbit lan, hva slags instillinger må jeg gjøre får å kunne kjøre 2nettverks kort fra pc`en til routeren/swicthen)Bare å koble til eller? Bruke bridge funskjon i nettverks instillinger?

Er det mulig å kjøre 1x1gbit og 1x100mbit? (Filserveren har 1x1gbit og 1x100mbit på hk)

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Dersom Switchen din er gb vil du få 1gb og en 100mbit connection. Men dersom switchen din er 100mbit. Vil du få 2x100mbit, dette sier seg selv... men Grunnen til å kjøre 2stk. Xmbit er simpeltent Load Fordeling, Det er ikke nødvenig om du sitter alene mot en filserver men er meget praktisk dersom du Bruke filserveren i "større nettverk" som f.eks Linking hjemme hos deg eller en kompis.

Ja, Bruk Brige slik at du får en IP, og blir lettere tilgjengelig for alle. Man kan bruke 1gb pluss 100mb sammen til load fordeling, men dette vil jeg ikke anbefalle, aller helst kjører du 2Identiske Nettverkskort. men dersom switchen din er 100Mbit er det ingen problerer med og kjøre load fordeling på de 2kortene dine :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...