H-Frame Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 hei, jeg har tenkt å bygge meg en billig "filserver", pga. at jeg har så sykt my filer fordelt på 5 pc'er, men vil beholde alle filene da Lurte på om noen hadde noen synspunkter, råd eller kansje erfaringer? her er mitt planlagte oppsett: kabinett: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24296 HK: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19195 CPU: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21289 HD: https://prisguiden.no/produkt/4424 ett eller annet skjermkort, og noe billig minne noen forslag til andre oppsett?, noen ting jeg bør endre på? det hele skal være så billig så mulig da. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) ett eller annet skjermkort Hva med hk med innebygget skjermkort? det holder i massevis til filserver. Og hvorfor så dyrt kabinett ? Endret 5. juni 2005 av espennyh Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 hva var duyrt med det kabbiset der? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 her er et forslag. vet ikke helt budsjettet. Men koster ikke stort.. Noe av det billigste hw som er ny pr. dags dato! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 hva var duyrt med det kabbiset der? 500 kr. u/ psu. Det jeg listet opp koset 400 MED psu. Riktig nok q-tec som alle her (omtrent) ikke liker.. Men holder til en filserver Lenke til kommentar
kosh Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Trenger ikke mer enn en P3 maskin for filserver Med andre ord: Null problem å finne noen som har en gammel maskin de vil bli kvitt for noen få kroner..... Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 grunnen til at kabbise koster 500,- uten psu er at: 1. jeg har flere PSU'er fra før 2. jeg har hatt Q-tec kabbis før, og det fallt omtrent fra hverandre!!! p3 ja, hadde det før, mye bråk (syns jeg) + at det er nesten umulig å få tak i deler til p3 lenger tar jerne i mot fler forslag takk for alle svar så langt. så veldig fin ut den du hadde laga espennyh Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 har og veldig lysst til at dere skal lage forslagene fra www.psdata.no, siden jeg har bruker navn og passord der. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Trenger ikke mer enn en P3 maskin for filserver Med andre ord: Null problem å finne noen som har en gammel maskin de vil bli kvitt for noen få kroner..... Riktig. Jeg har en dual p3 500 jeg kunne solgt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Jeg er ikke nødvendgigvis enig med alle her inne. Spørs hvor mange disker du har tenkt til å ha. Kontrollerkort er svindyrt (ihvertfall de det er litt tak i), nesten greiere å kjøpe ett hovedkort med masse uttak på, en å kjøpe en sturselig p3-maskin med 2 ide-kanaler. Så trenger du kanskje to kontroller-kort for å få like mange utganger du kan ha på ett spekket hovedkort. Sånn sett synes jeg ikke hovedkortet ditt virker så fornuftig, bare plass til 6(?) disker. Kabinettet virker også lite. Selv bruker jeg ett coolermaster stacker, neppe ideelt, og sikkert litt overkill prismessig, men du kan ganske enkelt stappe in 12(16) disker med god kjøling der, lite styr. Om pris er viktig, så prøv å få tak i ett gammelt server-tower. Pleier å funke greit. AtW Endret 6. juni 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
cozmo_ Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 få tak i en gammel rigg for noen hundringser. En p3 eller liknende CPU holder lenge. Det viktige er som ATWindsor sier å ha plass og ok kjøling til alle diskene. Det aller viktigste er å legge opp Gigabit lan fra filserveren til arbeidsstasjonen din så overføring av filer går raskt og effektivt. I en slik setting bør ikke disken bli flaskehalsen når du skal pumpe bit ut på linja, så gå for raske disker. Skjermkort trenger du jo ikke i det hele tatt, hva skal du med det i en filserver ? Bare ytterligere en varmekilde du kan kvitte deg med. Husk også at når diskene blir stående å gå døgnet rundt i årevis bruker du fort opp tiden mhp MTBF. Så med mindre du investerer i SCSi disker - pass på å bytte ut diskene når du nærmer deg estimert levetid. For ytelse og redundans bør du vurdere RAID, både striping og speiling. -coz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Gigabit lan ja, enda en ting du får med "gratis" om du kjøper ett nytt hovedkort, mens du må betalfe for om du har ett gammelt. AtW Lenke til kommentar
lonix Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg er ikke nødvendgigvis enig med alle her inne. Spørs hvor mange disker du har tenkt til å ha. Kontrollerkort er svindyrt (ihvertfall de det er litt tak i), nesten greiere å kjøpe ett hovedkort med masse uttak på, en å kjøpe en sturselig p3-maskin med 2 ide-kanaler. Så trenger du kanskje to kontroller-kort for å få like mange utganger du kan ha på ett spekket hovedkort. Sånn sett synes jeg ikke hovedkortet ditt virker så fornuftig, bare plass til 6(?) disker. Kabinettet virker også lite. Selv bruker jeg ett coolermaster stacker, neppe ideelt, og sikkert litt overkill prismessig, men du kan ganske enkelt stappe in 12(16) disker med god kjøling der, lite styr. Om pris er viktig, så prøv å få tak i ett gammelt server-tower. Pleier å funke greit. AtW Dersom denne filserveren er seriøs er det ikke overkill med CMStacker, bruker det Kabnettet selv jeg. og synes det funker greit til filserver osv... Jeg ville og lagt Mer penger i HK og fått GBLan, Flere kontrollere, wog intergrert skjermkort. Dette ville spart deg for mye drit. og Du Burde ha GBLan dersom det er flere en 1som skal ha accsess til serveren. event. 2x100MBits eller allerhelst 2x1Gbits. Det siste er vel kansje overkill da.. men jeg ville kjørt 2identiske ethernet kort da. og jeg ville vel Også vudert og kjøre egen sysdisk ?kansje men den skal være billig så det må du nesten se selv. Lenke til kommentar
cozmo_ Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg er ikke nødvendgigvis enig med alle her inne. Spørs hvor mange disker du har tenkt til å ha. Kontrollerkort er svindyrt (ihvertfall de det er litt tak i), nesten greiere å kjøpe ett hovedkort med masse uttak på, en å kjøpe en sturselig p3-maskin med 2 ide-kanaler. Så trenger du kanskje to kontroller-kort for å få like mange utganger du kan ha på ett spekket hovedkort. Sånn sett synes jeg ikke hovedkortet ditt virker så fornuftig, bare plass til 6(?) disker. Kabinettet virker også lite. Selv bruker jeg ett coolermaster stacker, neppe ideelt, og sikkert litt overkill prismessig, men du kan ganske enkelt stappe in 12(16) disker med god kjøling der, lite styr. Om pris er viktig, så prøv å få tak i ett gammelt server-tower. Pleier å funke greit. AtW Dersom denne filserveren er seriøs er det ikke overkill med CMStacker, bruker det Kabnettet selv jeg. og synes det funker greit til filserver osv... Jeg ville og lagt Mer penger i HK og fått GBLan, Flere kontrollere, wog intergrert skjermkort. Dette ville spart deg for mye drit. og Du Burde ha GBLan dersom det er flere en 1som skal ha accsess til serveren. event. 2x100MBits eller allerhelst 2x1Gbits. Det siste er vel kansje overkill da.. men jeg ville kjørt 2identiske ethernet kort da. og jeg ville vel Også vudert og kjøre egen sysdisk ?kansje men den skal være billig så det må du nesten se selv. Du får gigabith ethernet PCI kort for 200 spenn på komplett, trenger ikke noe nytt og fancy HK for å få dette. Bare unnskyldninger for å bruke penger på no nytt. :-) For 500-1000 spenn får du en brukt rigg mer en god nok mhp cpu, ram osv. Kjøp et gigabit lan ethernet kort og du er i gang (Dersom du ikke har gigabith ethernet i andre enden er det selvsagt ikke noe poeng ;-) ;bare montere alle diskene dine. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Du får gigabith ethernet PCI kort for 200 spenn på komplett, trenger ikke noe nytt og fancy HK for å få dette. Bare unnskyldninger for å bruke penger på no nytt. :-) For 500-1000 spenn får du en brukt rigg mer en god nok mhp cpu, ram osv. Kjøp et gigabit lan ethernet kort og du er i gang (Dersom du ikke har gigabith ethernet i andre enden er det selvsagt ikke noe poeng ;-) ;bare montere alle diskene dine. Skal du ha gigabit nettverkskort med checksum-offload (vet ikke om det er nødvendig på en svak maskin eller ikke), og en kontroller eller to i tillegg, så blir det for litt penger av det. Ett nytt hk koster ikke all verdens, du får med uttak til mange disker, kabler, gigabit, skjermutgang osv. Skal du drive å kjøre gigabit lan pver pci sammen med flere kontrollere kan det fort gå utover ytelsen. Tilogmed pci-e kan være verd å vurdere, for senere ytelse på kontrollerkort. Det hele varier etter hvor heftig filserver det er snakk om. AtW Endret 6. juni 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Eller hva med en NAS løsning? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Eller hva med en NAS løsning? Om jeg skjønner meg riktig på den boksen, så får du bare to disker på den? Det kan fort bli litt lite. I tillegg må du ha eksterne disker, noe som koster ekstra. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Gigabit lan ja, enda en ting du får med "gratis" om du kjøper ett nytt hovedkort, mens du må betalfe for om du har ett gammelt. Jeg vil bare legge til at frittstående Gbit nettverkskort vil gå på båndbredden til PCI-bussen. Nå er riktignok PCI-bussen 133 MByte/s = 1066 Mbit/s, men hvis du skal bruke maskinen som filserver så har du kanskje også en diskkontroller eller to som den må dele båndbredde med på PCI-bussen. Mange (ikke alle) nye hovedkort har skilt ut både diskkontrollere og LAN-kontrolleren fra PCI-bussen så det blir langt færre flaskehalser. PS. En annen grunn til å velge nytt hovedkort er at noen av de har mulighet for tilkobling av opptil 12 disker (8 SATA + 4 PATA). Så hvis du ikke skal ha flere disker enn det så trenger du ikke kjøpe PCI diskkontrollere i tillegg til hovedkortet. Lenke til kommentar
lonix Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Gigabit lan ja, enda en ting du får med "gratis" om du kjøper ett nytt hovedkort, mens du må betalfe for om du har ett gammelt. Jeg vil bare legge til at frittstående Gbit nettverkskort vil gå på båndbredden til PCI-bussen. Nå er riktignok PCI-bussen 133 MByte/s = 1066 Mbit/s, men hvis du skal bruke maskinen som filserver så har du kanskje også en diskkontroller eller to som den må dele båndbredde med på PCI-bussen. Mange (ikke alle) nye hovedkort har skilt ut både diskkontrollere og LAN-kontrolleren fra PCI-bussen så det blir langt færre flaskehalser. PS. En annen grunn til å velge nytt hovedkort er at noen av de har mulighet for tilkobling av opptil 12 disker (8 SATA + 4 PATA). Så hvis du ikke skal ha flere disker enn det så trenger du ikke kjøpe PCI diskkontrollere i tillegg til hovedkortet. Ja, Det å kjøre 2xGBLan og 1/2PATA kontrollere på PCIe bussen er vanvittig latterlig. Kjøp nytt hk, få alt på seperate busser. ergo øke ytelsen meget Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Et annet og enklere alternativ er f.eks: Maxtor Shared Storage (finnes også i 300 GB utgave). Jeg synes denne tråden sporet litt av når en spør om en billig filserver og svarene gjelder servere med egne kontrollerkort og 10-12 hardisker! En nettverksdisk som den over er det rett å slett bare å koble på switchen, så har du din egen filserver, den tar liten plass, utvikler lite varme, bråker lite og bruker lite strøm sammenlignet med en dedikert server. Du kan bygge den ut etter behov med intill to eksterne USB hardisker i tillegg, og gir da muligheten for opp mot 1 TB kapasitet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå