eesp Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hei! Jeg har kjøpt meg ny ram fordi den gammle var sugen PC2100. Men problemet er at den nye ramen kjører bare på PC2300 hastighet, og dette er irriterende siden det er PC3200 ram. Dette er ramen jeg kjøpte:Kingston HyperX PC3200 ultra low latency CL2 1024MB-kit. Pc speccs i profilen min. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Trolig står BIOSen innstilt på en divider, som betyr at minnet kjører langsommere enn FSBen. Se etter "FSB:DRAM ratio", eller noe sånt. Hvis denne står på 1:1 vil minnet følge FSB-klokken. Den står trolig på 3:2, eller kanskje 5:4 nå. Det å sette raskere minne i maskinen gir ingen automatisk hastighetsøkning, med mindre BIOS er satt til "By SPD" (er riktignok ikke helt sikker på om dette gjelder klokkefrekvenser, men timings kan ihvertfall bestemmes av minnebrikkenes innebygde SPD-tabell). Det er normalt BIOS-innstillingene som bestemmer minnets klokke og timings, ikke brikkene selv. Lenke til kommentar
Tobe__ Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Kan noen utdype hvor man finner dette? Har nå sett gjennom hele BIOS'en, men ikke funnet noe av det som blir nevnt her. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 men hovedkortet da, hvor raskt minne støtter det ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) enpennyh:Asus P4C800 støtter DDR400. Asus' servere er under stort press så jeg finner ikke manualen til det kortet, men det bør være noe som heter FSB/RAM ratio eller noe liknende der, der skal du sette 1:1 (1/1). Evnt. en plass der du kan velge forskjellige RAM-hastigheter som DDR200, DDR333, DDR400 osv., der setter du DDR400. Det kan også være at FSB'en ikke kjører på full guffe, derfor bør du også skjekke om den står på 200 MHz (det skal den stå på, effektivt 800 MHz). Edit: Hvis du kjenner igjen dette bildet (tatt fra storebroren til ditt kort) i BIOS'en din, skal 'DRAM Frequency' stå på '400 MHz', og 'CPU External Frequency' stå på '200'. Endret 5. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Tobe__ Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 men hovedkortet da, hvor raskt minne støtter det ? Jeg er helt grønn på dette, så jeg aner ikke hvor jeg skal gå for å sjekke det. Hjelp mottas med stor takk! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 ahh, tenkte ikke /så ikke speccsene i profilen hans :o Lenke til kommentar
meeg Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 "Advanced" -> "Configure system frequency/voltage" ->"DRAM frequency". Denne må settes til Auto eller 400 Mhz (som bildet viser) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå