Gå til innhold

Valg av Linux distro til server

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en PC som jeg tenkte å sette opp som en server i hjemmenettverket mitt.

Denne PC'en kjører nå med ClarkConnect 3.0, og fungrer forsåvidt greit, men har noen små problemer. Blant annet så får jeg ikke skriverdeling til å virke på den.

Treger derfor tips om en distro, som fungerer fint som server. Jeg har disse krav:

Skal ha grafisk grensesnitt (KDE).

Mest mulig av konfigurering via grafisk grensesnitt.

Printer server

MySQL

PHP

Apache

Fetchmail

Sendmail

Squirrelmail

Den må også være lett å konfigurere til å stå i et lite hjemmenettverk, sammen med Win XP home maskiner.

Og. selvfølgelig, helst gratis......

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Så og si samme åssen distro du går for når det gjelder de krava. Det er noe som kjører på allt av distorer.

Jeg anbefaler Gentoo...

Men bare DU som kan finne ut hvilken distro som passer for deg.

Lenke til kommentar

SuSE vil nok passe bra. YaST (kontrollpanelet) kan styre mykje. Har òg KDE som grafisk grensesnitt.

Trur ikkje Gentoo er så spesielt genialt på ein server.

Men kvifor ikkje legge inn f.eks Debian utan grafisk grensesnitt (som tek mykje ressursar av maskina), og legge inn Webmin, som kan styre dei fleste kjente tenester?

Lenke til kommentar

Vil anbefale debian. Eventuelt en distro basert på debian siden disse kan være lettere å sette opp. Anbefaler da ubuntu (Gnome grensesnitt) eller kubuntu (KDE).

Ser også at det sankkes om webmin, og må si meg enig i at det er et nesten fullverdig alternativ til å bruke en grafisk vindusbehandler, ihvertfall når du har satt opp maskinen slik du vil ha den.

Lenke til kommentar

Debian, videre Ubuntu/Kubuntu, avhengig av dekstop som forrige post nevnte er en grei løsning. Til fil/printerserver kan du bruke Samba, som også kan settes opp som en eventuell domenekontrollør. Både Samba, Apache, MySQL, PHP og mail-løsninger ligger i pakkesystemet og kan hentes ved én kommando, evt få grafiske trykk. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...