Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele media over nettverket?

Anbefalte innlegg

Hadde det vært lurt å ha en egen pc bortstuet, som jeg hadde alle hardiskene med all slags media som ble delt over nettverket?

Da hadde ikke pcen min trengt å stå på for at resten av datamaskinene på nettverket skulle ha nytte av min musikk osv...

Men jeg lurer litt på hvor raskt det ville gå... Kan det bli like raskt som om du har det på din egen pc?

trenger litt info...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du leiter litt rundt på forumet, eventuelt søker etter "filserver" så finn du nok svar på mange av spørsmåla dine..

okay, har sett endel nå, men hvor mye tregere ville det bli å bla rundt i mapper og bruke filer på flere hundre MB?

Lenke til kommentar

Kjem an på nettverket, serveren og oppsettet. :)

Har du eit gbit nettverk, scsi-basert server og anna dyrt utstyr så skal du ikkje merke noko som helst..

Har du ei standardmaskin, samt eit 100mbit nettverk merker du normalt sett ingenting. Men om du begynner å kopiere store filer samtidig som du browser etter filer vil du nok merke noko, ja.

Anbefaler eit godt nettverkskort i servaren.. Det kan ta vekk noko av det laget som kan oppstå..

Lenke til kommentar

Kjører en mediaserver her på på en AMD 1600+ her. har vel ca 500GB lagringsplass på den med et 100MB nettverkskort. Bruker mest en X-box med XBMC til å spille av filer. Dette går for min del rask. Eneste som kan gå treigt er å indeksere den store katalogen med mp3. (Hadde jeg vært lit lur hadde jeg vel sortert etter bokstaver el. :blush: )

Når jeg skal spille av film merker jeg knapt at xbmc henter en del av filmen før den startet å spille av. Så til vanligt bruk holder nok en grei pc med et 100MB nettverkskort. Skal mange bruke serveren kan sikkert et 1000MB kort være greit.

Lenke til kommentar

du kan sette opp delte-mapper som netverksstasjoner. det som vil bli tregere er filoverføringer. å se på film høre på musikk vill ikke bli merkbart tregere, om du ikke kjører trådløst da. vil også komme an på maskinkraften til filserver'n. det er min erfaring.

Lenke til kommentar

En divX film i grei kvalitet bruker ca 1 - 1,5 MB/s båndbredde og et 100 Mbit nettverk klarer rundt 8 MB/s så det går greit å se filmer som ligger på serveren fra flere maskiner samtidig.

til privat bruk så er eneste grunnen til å ha gigabit hvis du synes det tar for lang tid å flytte store filer (filmer) til og fra serveren, ca 2-4 minutter for en fil på rundt 1 GB med 100 Mbit. Men da må du ha Gigabit i begge maskiner + svitch.

Lenke til kommentar

Jeg selv (viktigst :p ) kommer til å kjøre med LAN, men det er en bærbar her også, som kommer til å kjøre med trådløst. Men det går vell stort sett greit sålenge det funker.

Det var snakk om at jeg burde sattse på et bra nettverkskort, hva er bra å ikke? hvor høy pris skal jeg gå for?

Lenke til kommentar

gå ikke for noe søppel som jeg har gjort i min filserver :p .. den bruker 100% cpu om jeg overfører filer i 5 mb/s smc 10/100

på en athlon 1250mhz

edit: en grei mpeg4 fil har som regel ikke mer en en total bitrate på 2-3000kbit MAX som blir ca 375 kb/s reagerte litt på ett innlegg her :p

kansje 13000kbit på super høy bitrate, tviler jeg på at du har filer som har så ekstrem kvalitet. en dvd har ca 1 mb/s 1.5mb/s overføring .. noe rundt der.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
gå ikke for noe søppel som jeg har gjort i min filserver :p .. den bruker 100% cpu om jeg overfører filer i 5 mb/s smc 10/100

på en athlon 1250mhz

100% cpu på maskina? Det vil jeg helst unngå :p

Men kom akkurat på at jeg har et kort som ikke er i bruk liggende. Et helt vanelig 10/100 kort. "high performance" "plug and play" Sikkert noe billiggreier :p NexNIC010W

Maskina jeg lurer på å bruke til mediaserver har vel rundt 300MB minne og 800MHz, men kunne visst klokkest litt..

Lenke til kommentar
fin ut hvor mye cpu som blir brukt ved filoverføring først.

så klokke om nødvendig :p

EDIT: vi er jeipe-mestere :)

Ok.

Så var det oppsettet da. Hvilket OS? Noe annet enn Windows? Modifikasjoner? Har lite erfarging på andre operativsystemer enn xp jeg (en jeip til :p )

Lenke til kommentar

Vil anbefale Clarkconnect.

Enkel server OS basert på linux. Kan kjøres i gatewaymodus som ruter eller i standalone. Har FTP-server, samba fildeling (Samme som delte filer i windows.), webserver, mail osv. Hva du vil installere velger du selvsagt i innstalasjonen. Har brukt denne selv nå i et par år, sjelden jeg har problemer. (Og når jeg har det er det somregel pga. at jeg har leket meg lit for mye med noen konfig-filer..... :blush: )

Lenke til kommentar
Vil anbefale Clarkconnect.

Enkel server OS basert på linux. Kan kjøres i gatewaymodus som ruter eller i standalone. Har FTP-server, samba fildeling (Samme som delte filer i windows.), webserver, mail osv. Hva du vil installere velger du selvsagt i innstalasjonen. Har brukt denne selv nå i et par år, sjelden jeg har problemer. (Og når jeg har det er det somregel pga. at jeg har leket meg lit for mye med noen konfig-filer..... :blush: )

Ser fint ut dette også, får se hva jeg kommer til å bruke... Kanskje jeg holder meg til xp :innocent:

Har hatt lyst til å ha denne serveren koblet på internett også, så jeg har mulighet til å hente filer og delehvis kontrollere den utenifra. Men da må jeg vel tenkte endel på sikkerhet også. Hva trenger jeg da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...