N* Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 går det an å kople på vanlige lyspærer til en vanlig psu? jeg vil helst ikke klippe opp ledningene hvis det ikke fungerer. psuen har 350w og en lyspære har 40w. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Går greit det. Men 12V og 5V rail bør begge være belastet samtidig, ellers kan du oppleve ustabilitet. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Vanlige lyspærer som går på 230V 50hz? Endret 5. juni 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
N* Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Går greit det. Men 12V og 5V rail bør begge være belastet samtidig, ellers kan du oppleve ustabilitet. hva er 12Vog 5V rail? Vanlige lyspærer som går på 230V 50hz? aner ikke. det står 230V på de. hz står det ingenting om. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Da er det jo ikke vits å koble dem til strømforsyningen. Skal du ha vanlige lyspærer i pc'en? Lenke til kommentar
N* Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Da er det jo ikke vits å koble dem til strømforsyningen. Skal du ha vanlige lyspærer i pc'en? nei, skal ikke ha de i pc'en. men det er seks pærer og jeg har ikke seks lamper. for det går vel ikke å lage noe slikt selv? uten strømforsyningen mener jeg. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Da må du vel bare kjøpe armatuer til dem. Du må nesten forklare hva du skal bruke dem til. Lenke til kommentar
N* Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 hva er armatuer? skal bruke de som en vanlig lampe med seks pærer på rad etter hverandre. ---------- på en kontakt i psuen er det to svarte, en rød og en gul. det er den røde og den gule jeg skal bruke? Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 hva er armatuer? skal bruke de som en vanlig lampe med seks pærer på rad etter hverandre. ---------- på en kontakt i psuen er det to svarte, en rød og en gul. det er den røde og den gule jeg skal bruke? Altså, ut fra strømforsyningen får man likestrøm 12v,5v osv, lyspærer som dette: går på vekselstrøm som man får ut av stikkontaktene i huset. Komponentene i en pc bruker lavere spenninger og likestrøm derfor trenger en pc strømforsyning. Aramatur er der du skrur lyspærer i. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Det går, men ut i fra din kunnskap om strøm osv tror jeg du skal la være. Det kan faktisk være livsfarlig. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 En lyspære funker like fint på likestrøm som vekselstrøm. Men om du kobler en som er laget for 230V på 12V, vil den lyse så svakt at du ikke ser det i det hele tatt! Lenke til kommentar
N* Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Det går, men ut i fra din kunnskap om strøm osv tror jeg du skal la være. Det kan faktisk være livsfarlig. hehe, da lar jeg det være. takk for hjelpen uansett Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 En lyspære funker like fint på likestrøm som vekselstrøm. Men om du kobler en som er laget for 230V på 12V, vil den lyse så svakt at du ikke ser det i det hele tatt! Det går vel an å kjøre dc gjennom det meste som er laget for ac, men det fungerer somregel ikke som det skal. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 En lyspære funker like fint på likestrøm som vekselstrøm. Men om du kobler en som er laget for 230V på 12V, vil den lyse så svakt at du ikke ser det i det hele tatt! Det går vel an å kjøre dc gjennom det meste som er laget for ac, men det fungerer somregel ikke som det skal. AC og DC har mye å si på forsterkere og TVer osv men ikke på ei lyspære... en vanlig lyspære kan du fint kjøre på både AC og DC btw det er jo DC som kommer ut av dimmere som er laget til lyspærer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 btw det er jo DC som kommer ut av dimmere som er laget til lyspærer Nå ble dette veldig off-topic, men du har visst misforstått noe om dimmere. De gir ikke DC. http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch2.htm Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 btw det er jo DC som kommer ut av dimmere som er laget til lyspærer Nå ble dette veldig off-topic, men du har visst misforstått noe om dimmere. De gir ikke DC. http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch2.htm hmm det er første dimmeren jeg har sett som bruker AC, de andre jeg har sett er ofte DC med en ganske heftig rippelspenning... jaja man lærer så lenge man lever Lenke til kommentar
Golder Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 btw det er jo DC som kommer ut av dimmere som er laget til lyspærer Nå ble dette veldig off-topic, men du har visst misforstått noe om dimmere. De gir ikke DC. http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch2.htm hmm det er første dimmeren jeg har sett som bruker AC, de andre jeg har sett er ofte DC med en ganske heftig rippelspenning... jaja man lærer så lenge man lever Vel, på skolen lærte vi iallefall at det var slike dimmere som ble mest brukt over alt. Iallefall i vanlige hus. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) -Du kan bruke små lyspærer som er beregnet på bruk i biler. De trekker ikke så mye, og et par sånne pærer burde gå bra. Du kan for eksemple bruke 3w- pærer, det går greit med noen få. Endret 6. juni 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 hmm det er første dimmeren jeg har sett som bruker AC,de andre jeg har sett er ofte DC med en ganske heftig rippelspenning... jaja man lærer så lenge man lever Da har du nok ikke sett mange dimmere, dette er slik en vanlig dimmer funker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå