Gå til innhold

Merkelig minne hastighet, PC 2800.

RastaXP

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har 2x512 PC 3200 brikker av typen Value fra Corsiar. Jeg har da også et Gigabyte 7-vaxp med en AMD Athlon Xp Barton 2800+ processor som nå er klokket til en 3000+. Hovedkortet skal visstnok kunne kjøre med DDR 400 hastighet og mere enn det ifølge pappen utpå eska, men allikevel står det i Everest at minne mitt kjører på PC 2800.

Why is that? Skulle den ikke kjøre på PC 3200 egentlig? :hmm:

Takker for svar.

Btw: Vet noen om noget artig program for å stille på ram timings?

Endret av lord_vivec9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om noe program til det brikkesettet du har, nei.

Minnet "avgjør" jo ikke selv hva slags hastighet det kjører på, det handler om hva BIOSen er innstilt på. Ratinger er bare klokken og timingene som produsenten garanterer at brikkene skal klare. Så da tipper jeg at du har overklokket FSBen litt, slik at minnet kjører litt fortere enn PC2700, som tilsvarer 166 FSB (DDR333).

Lenke til kommentar

XP2800+: 11*166MHz = 1825MHz

XP3000+: 12*166MHz = 1992MHz

Du har sannsynligvis en låst Barton, og kan derfor kun justere FSB oppover. Stemmer dette? Og stemmer det også at du nå kjører med en FSB på rundt 181MHz? Da vil din prosessor kjøre på 11*181Mhz = 1991MHz, altså rundt en XP3000+

Minnet kjører da som Bob Ibsen nevner, litt over DDR333, eller PC2700, og programmer som Everest rapporterer da sannsynligvis om en hastighet som PC2800, selv om dette ikke er en godkjent JEDEC-standard.

Sett deg litt mer inn i instillinger i BIOS du, så vil du fort skjønne sammenhengene bedre. Hvis du fortsatt ikke forstår, må du oppgi akkurat hva du har endret på i BIOS, og hvilke instillinger du nå har der.

Lenke til kommentar

Vel, da kan man regne på en annen måte:

FSB på 174MHz, det vil si en effektiv DDR-frekvens på 174*2=348MHz

Nå er det 8 biter i en byte, så da finner vi ut at 348*8=2784, eller ca 2800, altså PC2800

Hadde du kjørt FSB på 200MHz, hadde det blitt 200*2*8=PC3200

Det samme gjelder en FSB på 166MHz: 166*2*8=PC2700

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...