Gå til innhold

Spørsmål om Dell Inspirion XPS

Anbefalte innlegg

Skrev i en annen tråd at jeg skulle til å kjøpe Powerbook. Men etter å ha sett litt mer seriøst på vanlige PC-bærbare har jeg funnet ut at ytelsen der kan være ekstremt mye bedre. Akkurat nå sikler jeg på Dell Inspiron XPS Gen 2, som banker alle andre bærbare, og de fleste stasjonære, i forhold til ytelse. Vekt og størrelse var heller ikke så dumt. Men jeg har noen spørsmål før jeg bestiller den.

Hvor stor forskjell er det på Pentium M 760 (2ghz) og 770 (2.13ghz) ? Prisforskjellen er 1487kr og hvis ytelsen ikke er betydelig går jeg for det billigste alternativet. Forskjellen i klokkefrekvensen er jo minimal.

harddisk. Dell gir mange muligheter. Tenker mest på ytelsesforskjellen mellom 5400 og 7200. Prisen gjør at jeg må gå ned i størrelse for å få 7200, men det er ikke så problematisk å brenne ut på dvd, eventuelt anskaffe ekstern HD. Vil jeg ha problemer med varmeutvikling?

Minne. Dell krever enorme summer for å få 1024. Står lite om eksakte type RAM jeg trenger, bare at der er 533MHz DDR2 RAM. Med standard får jeg 2x256 (:mad: ). Hvilke type bør jeg kjøpe utenom for å få 1 gig? Lurest å skaffe 2x512 og kjøre i dual-mode (eller hva enn det er for noe) eller kjøpe en stor 1024 slik at jeg kan ha 1024+256? (er vel bare plass til to brikker?) Hva må til for å få best ytelse? (og som er billigere enn å betale dell 3375kr for 2x512 brikker).

Er brenneren som følger med dual-layer? (jeg skal ha dvd-brenneren, ikke bare den som leser DVD og brenner CD).

TV-tuner. Jeg kan ikke se at den har TV-tuner (TV-IN). Er det et oppsett av den som har det? Hadde jo vært kjekt å ha...

Noe mer jeg må tenke på? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat nå sikler jeg på Dell Inspiron XPS Gen 2, som banker alle andre bærbare, og de fleste stasjonære, i forhold til ytelse

Nei, Sager 9880 er bedre.

Hvor stor forskjell er det på Pentium M 760 (2ghz) og 770 (2.13ghz) ? Prisforskjellen er 1487kr og hvis ytelsen ikke er betydelig går jeg for det billigste alternativet. Forskjellen i klokkefrekvensen er jo minimal.

Absolutt ingen vits! Bare sløsing av penger. Så klart er det jo en forskjell, men om den er merkbar eller nødvendig er jo et viktig spørsmål.

harddisk. Dell gir mange muligheter. Tenker mest på ytelsesforskjellen mellom 5400 og 7200. Prisen gjør at jeg må gå ned i størrelse for å få 7200, men det er ikke så problematisk å brenne ut på dvd, eventuelt anskaffe ekstern HD. Vil jeg ha problemer med varmeutvikling?

Dell har nå kommet med harddisker som har 7200rpm i størrelsene 60GB, 80GB og 100GB. Her lønner det seg absolutt å velge 60GB siden de to andre er skrekkelig overpriset.

Ekstern harddisk er en god vri. Du får harrdisker med 320GB og 7200rpm til rundt 1800kr på Komplett. Her sparer man mange kroner per GB i forhold til intern.

Varmeutviklingen er jo selvsagt en god del høyere når man kommer opp i klassen 7200rpm. Jeg har hørt mange meninger om dette på forumet, men stort sett er ikke dette noe problem.

Minne. Dell krever enorme summer for å få 1024. Står lite om eksakte type RAM jeg trenger, bare at der er 533MHz DDR2 RAM. Med standard får jeg 2x256 (mad.gif ). Hvilke type bør jeg kjøpe utenom for å få 1 gig? Lurest å skaffe 2x512 og kjøre i dual-mode (eller hva enn det er for noe) eller kjøpe en stor 1024 slik at jeg kan ha 1024+256? (er vel bare plass til to brikker?) Hva må til for å få best ytelse? (og som er billigere enn å betale dell 3375kr for 2x512 brikker).

Minnetypen XPS2 bruker er SO-DIMM DDR2 PC4200 533 MHz. Du finner disse produktene svært billig (i forhold til Dell) på Komplett. Her er en god RAM-brikke på 1x1024 MB: Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM 1024MB. Kjøp to av denne så har du Dual-mode med en gang. Prisen blir jo bare 2158 kr for 2GB RAM! Billig!

TV-tuner. Jeg kan ikke se at den har TV-tuner (TV-IN). Er det et oppsett av den som har det? Hadde jo vært kjekt å ha...

Tror du får kjøpt det som tilleggskort, enten via PCMIA eller USB.

Link til TV-kort gjennom PCMIA: TerraTec Cinergy 400 TV Mobile Stereo TV Card.

Link til TV-kort gjennom USB: MSI VOX USB2.0 TV @nywhere, Tv-Tuner Stereo, USB2.0.

Noe mer jeg må tenke på? Tips?

Velg beste skjerm - det er så absolutt verdt pengene!

Mvh.,

Fredrik :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er absolutt ikke noe varmeproblem på 7200rpm disk i 9300/XPS2. Disken min ligger bestandig under 35c :)

Vet det, men det er flere som har sagt at de har hatt problemer - derfor skrev jeg det. Bare så han skulle være på den sikre siden. :)

Men, klart jeg ville gått for 7200rpm.

Lenke til kommentar
Akkurat nå sikler jeg på Dell Inspiron XPS Gen 2, som banker alle andre bærbare, og de fleste stasjonære, i forhold til ytelse

Lurer på hvordan de klarer å kjøle en P4 570J i en bærbar, med tanke på det monsteret av en kjøler denne prosessoren leveres med i stasjonære maskiner (fx Dimension XPS).

"Fremtidsrettet" er forøvrig en passende betegnelse på produkter som ikke finnes på markedet ennå :roll:

Lenke til kommentar

100GB 7200-disken er trolig den nyeste fra Hitachi, som har betydelig bedre ytelse enn tidligere 7200-modeller, og noe lavere støy. Faktisk skal denne ha sammenlignbar ytelse med en desktop-disk med 2Mb cache.

Denne disken er dyr. Jeg vurderer selv ny maskin i disse dager, og kommer til å kjøpe maskin med den rimeligste disken, for så å bytte ut denne når prisen på Hitachi-disken blir overkommelig. Hitachi regner med å øke produksjonen av denne modellen mot årskiftet.

Lenke til kommentar

Den så dyrere ut også så klart (ikke norsk moms og jeg måtte plusse på en del ting for å få den slik jeg ville ha den). Regner med ingen norsk butikk selgr den enda?

Minnetypen XPS2 bruker er SO-DIMM DDR2 PC4200 533 MHz. Du finner disse produktene svært billig (i forhold til Dell) på Komplett. Her er en god RAM-brikke på 1x1024 MB: Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM 1024MB. Kjøp to av denne så har du Dual-mode med en gang. Prisen blir jo bare 2158 kr for 2GB RAM! Billig!

2158 virket litt mye for min del, og 2gb er mer enn jeg trenger til min bruk ville jeg tro. Er det lurest å kjøpe 2x512 brikker og kjøre i dual-mode, eller kjøpe 1x1024 og plusse den på med 1x256? Er det noen særlig forskjell å kjøre i dual-mode eller ikke?

Og hvordan setter jeg inn mer RAM i XPS 2? Involverer det å skru opp hele maskinen, eller er det et kjekt deksel du bare flipper opp?

Endret av Shalasaska
Lenke til kommentar

MPX selger samme maskin som Sager. De bruker bare et annet navn.

MPX har Go 6800, ikke Go 6800Ultra som XPS2 og Sager. Vil uansett ikke anbefale en bærbar med P4 Prescott fremfor Pentium M.

Begge pc-ene er Clevo D900T.

Sager har nettopp fått Go6800 Ultra på sin.

Den MPX selger er den første versjonen av Go6800 som kom ut, og yter en god del dårligere. :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Begge pc-ene er Clevo D900T.

Sager har nettopp fått Go6800 Ultra på sin.

Den MPX selger er den første versjonen av Go6800 som kom ut, og yter en god del dårligere. :(

Viss man hele tiden skal vente på det 'nyeste' kan man jo vente lenge :p

Er forskjellen mellom Go6800 og Go6800 Ultra noe særlig merkbar da? Er det ikke mulighet for å eventuellt oppgradere gfx kort ol. ved en senere anledning?

Lenke til kommentar

Har kjøpt xps2 med billigst konsept 2.0 ghz cpu 5400 rpm hd 512 ram.

Den som koster 14990,-. + mva

Cpu yter helt ok yter omtrent som en amd xp3000 64 , har sammelinga de yter nesten identisk i div tester og lasting av spill.

512 mb minne er for lite kommer til å kjøpe mer på komplett

Det er særlig i BF2 den sliter med lite minne.

HD leser 33mb/sek den bytter jeg ut på sikt til en 7200rpm

Dvd spiller og cd brenner tror jeg det er på min har ikke testa ennå.

Jeg valgte å kjøpe maskin billigst mulig og opppgraderer den etter hvert som jeg får råd.

Endret av Razer63
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er ingen butikker/nettbutikker som selger Sager her i Norge. Dessuten vil jeg ikke si at den er bedre enn XPS.

Vel, den er faktisk det. Kraftigere cpu, manuellt klokkbart skjermkort, 4 ram-slotter (men støtter max 2.8 GB).

Har lest noen 9880 vs XPS2 benchmarks, og 9880 vant på det meste.

3DMark05 Score

RUN 1

XPS2 4891

9880 5124

RUN 2

XPS2 4914

9880 5127

3DMark2001SE Score

RUN 1

XPS2 23188

9880 21692

RUN 2

XPS2 23209

9880 21686

3DMark03

RUN 1

XPS2 11089

9880 11751

RUN 2

XPS2 11064

9880 11760

AquaMark3

RUN 1

XPS2

GFX 9588

cpu 10616

66042

9880

GFX 9603

CPU 9730

64300

RUN 2

XPS2

GFX 9588

CPU 10641

66120

9880

GFX 9657

CPU 9746

64578

PCMark04

RUN 1

XPS2 4404

9880 5384

RUN 2

XPS2 4386

9880 5391

Men 9880 støyer jo "litt" og veier "litt" :D

Lenke til kommentar

Rart att Sager har brukt "stasjonær" cpu ,socket 775 , vil jo tro att den gir fra seg mye varme og må vel ha noe enorme kjøleløsinger/vifter for å få det til å være på en overkommelig tempratur.

Virker ikke som noe god løsning i en laptop.

Hadde nok valgt Dell xps 2 selv om Sager var til salgs i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...