Gå til innhold

Mer minne til I6000 - type?

Anbefalte innlegg

Jah, da jeg nå endelig har fått feriepengene, så er det vel på tide å kjøpe en ny 512-brikke til min Inspiron 6000, slik at det blir 1024mb ram til sammen.

Men så var det alle disse specs'a da. Har gått igjennom papirene mine fra Dell, og der står det faktisk bare "512 mb (400mhz) DDR" ram. Er t.o.m. usikker på om det står DDR2, men det er vel standard? Noen som vet hvilken produsent Dell bruker?

Så, når jeg da blar igjennom jungelen til komplett av alle ram'ene, hvilken type skal jeg da se etter? SO-DIMM eller noe sånn? Noen som har anbefalinger?

Komplett har en "minne-guide", som gir meg en 512mb ram brikke som skal passe, men den koster for f*** 3x så mye som den burde :p

Og så lurer jeg litt på dette med Dual Channel. Folk hevder at ytelsen blir merkbart bedre. Men jeg burde vel egentlig ha to identiske ram-brikker da? Dvs, jeg må kjøpe en 400mhz brikke, selv om HK støtter 533, ved mindre jeg ikke forkaster min gamle 400mhz brikke og kjøper 2x Nye 533mhz 512 brikker? Cas latency, osv. Er ustødig på dette området, ville satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg :)

Er uansett ikke interessert i å kjøpe rett fra Dell, da de har overkill priser.

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gå på minnevelger, da kan de samme brikkene koste dobbelt så mye. :!:

DDR2 SO-DIMM brikker

Alle disse funker like bra. En PC4200 (533 MHz) brikke kjører fint på 400MHz med samme timings som din gamle brikke, billigere er dem og. :)

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det Crucial som blir brukt av Dell, men merke har ikke noe å si.

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

takk for svar!

Men er det da altså slik at jeg ikke behøver tenke på om jeg kjøper 533 eller 400 mhz ram? Det blir det samme (en evt. 533mhz blir altså klokket ned til 400mhz) ?

Hva med alternativet å kjøpe 2 nye 533mhz 512 mb minnebrikker? Det blir jo bare 3-500kr dyrere, og jeg er sikker på at brikkene er "parret"/identiske. Er dette et bedre alternativ? Noen som vet om I6000 i det hele tatt klarer å kjøre på 533mhz? (den aksepterer iallefall 533mhz brikker, men mange hevder at den automatisk klokker dem til 400mhz - dette trass i at Dell "brifer" med at I6000 kan kjøre 533mhz)

Lenke til kommentar

Minnet har en speed table som viser hvordan timings den skal kjøre på de forskjellige hastighetene. Minnet vil kjøre på 400 MHz i i6000 og da kjøre timings deretter.

Alle DDR2 SO-DIMM brikkene jeg har sett til nå har samme timings, unntatt OCZ sine som kjører 4-4-4-8 på 533 MHz, alle de andre kjører 4-4-4-11.

ram1ay.png

Dette er Samsung-brikken som fulgte med min i9300.

Skal kjøpe en Kingston ValueRAM 1GB SO-DIMM når jeg har betalt moped-lappen og regner med det blir å funke fint. Brikkene trenger ikke være identisk (samme merke) for at dem skal funke i dual-channel. Har den ene brikken høyere timings enn den andre, vil den kjøre på det dårligste. F.eks, en 4-4-4-11 og en 4-4-4-8, da vil begge kjøre 4-4-4-11. At dem selger brikkene "parret" er bare at dem er fra samme produksjon og testet i par og garantert at dem funker i dual-channel, for det meste et salgstriks, men har ikke sett noen dual-channel pakke til bærbare enda.

Håper det var greit forklart. :(

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...