Gå til innhold

Ny S478 CPU til utdatert maskin. Budsjett

whom

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ødelagt cpuen til min sugne surfe\server PC bestående av:

-Intel Celeron W 1,7@1,84 DØD

-Aopen MX4GR

-Apacher Tech 256mb PC 2100@2300 CL 1,5

-Connect3d 9800 PRO R350@XT/W VGA Silencer

-Hitachi 40 gb 7200 rpm ATA 2 mb

-IBM 40 gb 7200 rpm ATA 2 mb

-Seagate 40 gb 7200 rpm ATA 2 mb

-Aopen Micro-ATX 200w

-Yamaha 2100e 16x CD-r\RW

Så nå må jeg ty til å gå til innkjøp av en ny CPU, men vet ikke om ram og HK takler de nyere modeller av S478-cpuene, så kanskje jeg kan få tak i en billig brukt\ny Northwood o.l?

Hva må jeg gå til innkjøp av for å få dette oppsettet oppe og fungerende igjen?

Vil helst ikke oppgradere resten av systemet også, da pengeboken er tynn, og ytelse er heller ikke høyt prioritet, da det ikke er krevende ting denne PC2 blir brukt til.

Ellers, så har jeg en ekstra 400W PSU jeg kan ta i bruk hvis nødvendig og har en 512 mb pc3200, men vet ikke om den funker på mitt gamle HK.

Forslag på noe billig jeg kan få kjøpt som passer?

Edit: la til link om HK som Kamerat var så kamaratslig og gav meg ;) Og la til litt.

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med dette oppsattet, du kan pruker pc 3200 ram på det

Antall Webpris Totalt

Intel Celeron D 335 2.8GHz PC533 Socket 478, 256KB, BOXED m/vifte

Varenr.: 301033

Lagerstatus: 45 stk på lager 780 780

Asus P4V8X-X, VIA P4X533, Socket-478,ATX ATA/SATA,DDR, Lyd, LAN, Raid, AGP8X

Varenr.: 123009

Lagerstatus: 27 stk på lager 379 379

Miljøgebyr: 0

Totalt: 1159

Du kan også drite i å kjøpe ny prosersor men det anbefaler jeg deg sterkt til

EDIT: Du burde ta i bruk den 400w stømforsyninga og ramen

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

Takk for svar :thumbup:

Jeg setter uansett inn min 400w PSU; da jeg tviler på at pcen tåler enda en oppgradering

Bare stadfester, budsjett er førsteprioritetet, alt jeg vil er å ha denne pcen kjørende.

Forstår at jeg har to alternativ;

-bytte ut HK i tillegg til CPU, og jeg kan da også sette i bruk 512mb PC3200-brikken jeg har til overs. Dette blir det dyreste alternativet, og kan da gå for den sokkelen jeg vil, untatt Intels DDR2.

-Eller beholde gamle ram og HK og bare gå til innkjøp av en billig Northwood\willamette CPU. Jeg så listen over hovedkortets kompatibelhet ovenfor CPUER, og der hadde vi hele Willamette- og Northwood serien, men stiller f.eks Norrthwood 2,8 ghz (ikke det at jeg nødvendigvis går for noe så bra) større krav til ram? Jeg har prøvd å boote på PC3200 ram, men det gikk ikke... Så hva kan jeg kjøpe av cpuer som går med min ram og hovedkort, om jeg velger for å gå for denne løsningen?

Selfølgelelig, så kommer jeg ikke ytelsesmessig gått ut av det alternativet, men billig er det, og da denne pcen blir brukt som server, surfer- og Final Fantasy-online (ikke ressurskrevende) PC, så skal jeg klare meg med dårlig CPU og lite ram.

Som dere har skjønt, så holder jeg en knapp på alternavtiv 2, den billige løsningen. Men vil uansett ikke nedgradere fra den allerede sugne 1,7 Celeron Willamette, men må ikke bli for dyrt heller, noen forslag? Jeg tenker på Celeron Northwood 2,4 ghz til 403,- Hovedkort vil åpenbart takle denne, men vil rammen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tenker på Celeron Northwood 2,4 ghz til 403,- Hovedkort vil åpenbart takle denne, men vil rammen?

Nå tror jeg du har misforstått noe...

Du kan meget vel sette en DDR400-brikke i ditt "sugne" MX4GR-hk.

Forøvrig tviler jeg på at EFast virkelig har denne Celeron'n inne til den prisen.. men du kan jo prøve..

Ellers lurer jeg på hvordan du klarte å ødelegge din "sugne" Wiallamette? (Jeg har forøvrig akkurat samme CPU'n til overs etter en oppgradering.. Den kjørte ihverfall helt greit på 2.2Ghz i ett Asus P4S533-MX hk).

Skal vel ikke være mulig å "drepe" en slik CPU, med mindre du bevisst har gått inn for det med å kjøre den OC'ed uten kjøling... :)

Du er sikker på at det ikke er HK'et som evt. har tatt kvelden? Eller mer sannsynlig... PSU'et ditt som er mildt sagt i underkant til det oppsettet du lister opp.

Lenke til kommentar

Jeg skulle også tro at PC3200 brikken skulle kunne kjøres på hovedkortet, for den skulle jo bare blitt kjørt underklokket, men dengang ei, fikk ikke bootet.

Har nå vært lenge uten PC, hoved-pc var også nede :p lånte en for å lage denne tråden. Men endelig er "PC2" oppe

Løsningen ble at jeg kjørte inn et abit nf7-s2G jeg hadde liggende sammen med en barton 2600+ jeg lånte av av en kamerat.

Lenke til kommentar

Når det gjelder drapet på Willamette cpuen...

Ikke stolt av det.

Kjedet meg enormt sist lørdag, og bestemte meg for å prøve å fjerne heatsprederen fra Willammette cpuen. Fikk ikke kniven mellom og gav opp. Død da jeg så prøvde å starte. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kjedet meg enormt sist lørdag, og bestemte meg for å prøve å fjerne heatsprederen fra  Willammette cpuen. Fikk ikke kniven mellom og gav opp. Død da jeg så prøvde å starte.  :blush:

Se på det som ett barmhjertighetsdrap... :)

Stort mer tragisk CPU enn Celeron 1.7 finnes vel ikke.. av (relativt) nyere dato...

Har "testet" ut en slik selv.. og det var særdeles tragiske saker... Bedre ble det vel ikke at jeg hadde ett FX5200 i systemet, men man kan jo si at GPU/CPU stod i stil.. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kjedet meg enormt sist lørdag, og bestemte meg for å prøve å fjerne heatsprederen fra  Willammette cpuen. Fikk ikke kniven mellom og gav opp. Død da jeg så prøvde å starte.  :blush:

Se på det som ett barmhjertighetsdrap... :)

Stort mer tragisk CPU enn Celeron 1.7 finnes vel ikke.. av (relativt) nyere dato...

Har "testet" ut en slik selv.. og det var særdeles tragiske saker... Bedre ble det vel ikke at jeg hadde ett FX5200 i systemet, men man kan jo si at GPU/CPU stod i stil.. :p

Skal si deg, syk forskjell i alt man gjør. Den er strippet fra av alt p4 har å tilby, som heller ikke er mye. Intel, dump pentium 4 og sats for fullt på pentium M :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...