MissCB Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Lurer på om det er noen der ute som har erfaring med å benytte angrefristen hos mpx.... Jeg har fra før bare positive erfaringer ved å handle hos dem, men har heller aldri returnert noe.... Saken er nå at jeg kjøpte en projektor før helgen som jeg ikke klarer å beholde da mine øyne tydeligvis er superfølsomme for den såkalte regnbuen.... Jeg blir så sliten i både øyne og hodet at jeg ikke klarer å se ferdig en film..... Har pakket pent ned projektoren igjen nå og tenkte jeg skulle ringe til dem imorgen før jeg sender i retur, men blir en smule "nervøs" når jeg leser følgende på sidene dems : Ved bruk av generell angrefrist, vil det automatisk bli opprettet en kreditnota til deg og du vil få pengene tilbake på kontoen din. Produktet må ikke ha vært i bruk i angrefristperioden. De kan da vel ikke mene dette bokstavelig?!? Hvordan skal man kunne vite om man er fornøyd hvis man ikke skal kunne teste det ut?!? Noen erfaringer? (Jeg tar ikke "sorgene" på forskudd, jeg skal ringe dem imorgen tidlig, er bare ute etter gjenerelle erfaringer på returern der og hører gjerne fra noen "loveksperter" her..... Bedre føre var osv..) Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 La dem tolke lovverket som dem vil sier nå jeg. Loven sier at du har angrerett på 14 dager. Dette gjelder fra dagen du mottar varen på postkontoret, ikke dagen du bestiller. Kravet rundt angrerett er at varen blir sendt tilbake i samme stand som når du kjøpte (dvs at den må virke, helst alt av papirer/kabler osv). Om du bruker den i 13 dager og sender tilbake den 14 dagen er blanke likegyldig. De kan ikke heve seg over norsk forbrukerlov. Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Enkelte er tydeligvis meget sensitive overfor denne regnbueeffekten du nevner, jeg f.eks. blir kvalm og sjøsyk av å se film på DLP projektorer. Etter mitt syn, burde denne sideeffekten av DLP projektorer vært opplyst på MPX sine sider, ettersom relativt mange personer er sensitive for regnbuer. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til dem og forklart situasjonen, kanskje kunne de ha tatt den tilbake mot en liten "avgift" f.eks. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Enkelte er tydeligvis meget sensitive overfor denne regnbueeffekten du nevner, jeg f.eks. blir kvalm og sjøsyk av å se film på DLP projektorer. Etter mitt syn, burde denne sideeffekten av DLP projektorer vært opplyst på MPX sine sider, ettersom relativt mange personer er sensitive for regnbuer. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til dem og forklart situasjonen, kanskje kunne de ha tatt den tilbake mot en liten "avgift" f.eks. Hvorfor i all verden skulle de tatt en liten avgift for dette? Angrefristloven er jo ganske klar på at ved kjøp på internett har man 14 dagers angrefrist og da må man kun betale returporto. Som tidligere nevnt i tråden: mpx kan ikke heve seg over norsk lov og det er ingen ting der som sier at den må være ubrukt, den må bare være i samme stand som da man fikk den. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hvis de skulle prøve å krangle på det så er det bare å si at denne regnbueeffekten er en mangel ved projektoren og at du derfor reklamerer etter kjøpsloven. Men jeg tror slett ikke de vil krangle med deg. Den formuleringen ser ut til å være tatt inn for å stoppe de som bruker angrefristen som en "gratis leierett" ikke for de som returnerer et produkt de ikke er istand til å bruke. Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hefla, jeg var ikke klar over at angrefristen også gjelder dersom man har åpnet og brukt gjenstanden. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Som sagt kan de ikke heve seg over lovverket så lenge varen er i "tilnærmet" samme stand som da den ble levert. "Mangel" strategien var jo genial Selger har IKKE opplyst om at dette kan være ett problem, ergo er det faktisk en meget aktuell MANGEL Skal ikke være noe problem å få angret på det så lenge gjenstanden ikke bærer preg av at du har brukt den. Å pakke ut en projektor (ikke som en 6åring pakker opp julegaver) for å se om den gir regnbueeffekt (kanskje bruke egne kabler slik at du ikke bryter plasten) skal være 0 problem. Hvis ikke kan du nok få forbrukerrådet til å hjelpe deg med klaging Du kan jo evt. ringe dem og avtale at "du får prøve". Og hvis de nekter sier du bare at du vil se på det som en mangel om noe slikt skjer siden de aldri opplyste om det. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 nei er det ikke mpx og angrerett, igjen. har ikke handlet der siden denne episoden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=200522&hl=mpx de lærer ikke, selv om forbrukerrådet fortalte meg dengang at de har gjort dem oppmerksom på deres "feiltolkning" De prøver å ta gebyr hvis du har åpnet pakken, på hva de "taper" anbefaler du ringer dem, og heller spørre etter avdelingen for betaling eller noe. og si at varen er åpnet og brukt, og at du skal benytte angrerett. Hvis de prøver seg, igjen, på å gi deg en "avkortning" ikke gå med på det, bare stå på ditt. alt du skal betale er portoen for å sende det. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Du har jo brukt en del av levetiden på pæren ved å bruke prosjektoren. Det blir nesten som å returnere en brukt printer i mine øyne. MPX vil jo aldri kunne selge denne prosjektoren uten tap. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Du har jo brukt en del av levetiden på pæren ved å bruke prosjektoren. Det blir nesten som å returnere en brukt printer i mine øyne. MPX vil jo aldri kunne selge denne prosjektoren uten tap. Og det er egentlig en helt uvesentlig del av diskusjonen, om mpx må selge varen ut som brukt så må de det. Sånn er angrerettloven lagt opp, og dermed er det en kalkulert risiko ved å drive nettbutikk. En kjøpt vare som prøves kjapt, og så pakkes ned i samme stand som den blei pakka opp, skal det være null problem å få returnert på angreretten. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Jeg tror du har en god sak - samme hva loven og butikken sier om angrerett. Ta kontakt med dem på telefon eller mail, forklar høflig at du ønsker å benytte angreretten, og (siden du får hodepine og allerede har pakket ned projektoren burde det vel være greit å si) at du selvfølgelig ikke vil bruke den noe mer nå, og at du forstår at de synes det er surt å tape på folk som spekulerer i å "låne" en projektor i to uker uten å betale for det, men at du mener at ditt tilfelle er spot-on det loven er ment for: Du ville ikke kjøpt produktet hvis du hadde handlet i en vanlig butikk med mulighet for å prøve det før bruk. Jeg registrerer at svært mange er opptatt av hva de har "rett til" og "krav på", og ikke vil la seg "svindle", men jeg mener at det kan ikke skade å forsøke å se saken fra flere sider og prøve å finne den løsningen som er best for både butikken og deg selv. EDIT: presisering Endret 5. juni 2005 av dsgf Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hvis de skulle prøve å krangle på det så er det bare å si at denne regnbueeffekten er en mangel ved projektoren og at du derfor reklamerer etter kjøpsloven. Jeg vil ikke si at det er en mangel, de fleste produkter har ulemper som ikke kan regnes som mangler. Du nevner regnbuer, jeg kan jo tilføye screendoor på LCD-projektorer/skjermer, bråk i form av viftestøy, døde pixler (til en viss grad) osv. Regnbuer er noe man finner på 100% av 1-chips DLP-projektorer. Men jeg vil tro at angrefrist er løsningen her, med mindre pæra har gått et vesentlig antall timer. Butikken vil jo gjerne sette terskelen for "vesentlig" lavere enn kunden, så det blir jo et definisjonsspørsmål. Jeg har vært borti i butikker som oppgir at ved angrefrist blir det trukket fra et visst beløp som blir regnet ut etter antall timer på pæra. Om dette er lov vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Angrefristloven sier at varen skal returneres i samme stand som da du mottok den. Når et produkt inneholder en *forbruksartikkel* som brukes opp over tid, slik som blekkpatroner, tonere, prosjektorpærer ol., så sier det seg selv at produktet ikke er i samme stand som da du mottok det. Loven er her noe uklar etter min mening, da den åpner for tolkninger. Når det gjelder regnbuer, så er det faktisk en effekt du venner deg til over tid. Øynene er flinke til å kompensere for slikt. Jeg hadde samme opplevelse som deg når jeg kjøpte min Infocus X1. Klarte ikke 1. filmen uten hodepine. Men etter noen uker legger du knapt merke til det. Var jeg deg ville jeg brukt pj'en for det den er verdt i tiden du har igjen av angrefristen, for å se om det ble bedre. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Vil ikke uttale meg om hva jeg synes om dem... De fakturerte meg fordi de først feilsendte (fordi varen jeg kjøpte var ute av produksjon) og SÅ sendte meg nyere versjon (den kostet 500kr mer), noe som var helt uakseptabel pris for meg. Fikk pengene mine tilbake, men forbrukerloven sier jo helt klart at de skal oppdrive en vare. Mailene mine ble besvart med noe surr, som jeg tror våre halvintellegente slektninger fra dyreverden kunne skrevet bedre. En harddisk er jo i full stand, selv om den er installert og brukt i 14 dager. Om den mister 14*24t levetid, er vel dette neppe det største problemet. De må jo selge ALT som er åpnet til redusert pris som "demovare", så de taper jo litt peng. Men slik er det å eie bedrift. De taper jo ikke akkurat penger på prisene de har (400kr for en kjøleløsning f.eks.... er sikkert verdt 50kr i foredling, og 25kr i kobber). edit: angående projektor. Om du får vondt første gang du bruker den, da får jo garantert kompisene dine vondt når du ser film med dem... underholdning skal ikke være en "tilvenningssak", men en glede. Endret 5. juni 2005 av vidiware Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Vel nå er ikke dette en post om akkurat angreretten hos mpx, så det blir nok litt ot. Men som tideligere sakt så har mpx ikke muligheter til å selge et produkt som er brukt til ny pris. Dette er ikke et problem hvis avansen er høy på en vare. Eks så kan nok en brukt IDE kabel bli solgt for nesten havlparten av en ny en uten at butikken går med tap. Så er det en annen vare type som er den aller største angående data og elektronik. Denne varetypen blir solgt med tilnærmet 0 i avanse, når noen da tar og sender den tilbake om en fillefeil så vil jo det da bli slik webshapen selge den etterpå med tap. Dette gjør at prisene går oppover for ola norman, for å kompensere med de som sender tilbake en bærbar maskin der batteriet varer 4t og 50min i stede for 5t. Selfølgelig så er det flere som bruker angreretten til det den er ment til, at det produktet ikke var det de tenkte den skulle være. Eks om noen kjøpte en 19" LCD, men de fant ut at den ikke passet der den skulle være. Men problemet er at det er så mange som bestiller mange varer og så bruker angreretten på ting som jeg anser på idiotiske, eks var en på forumet som hadde bestilt 6 P4 prossesorer for han ville ha en med en spesjell steppings og den skulle være laget på Costa rica. Dette presser prisene opp for alle andre grunnet at webshapen må selge de prossesorerne med tap. Sumsumarum: Hvis folk hadde brukt folkevett, og brukt angreretten slik den var ment så hadde verden verdt et bedre sted for både kunder og webshaper. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) En harddisk er jo i full stand, selv om den er installert og brukt i 14 dager. Om den mister 14*24t levetid, er vel dette neppe det største problemet. De må jo selge ALT som er åpnet til redusert pris som "demovare", så de taper jo litt peng. Men slik er det å eie bedrift. Regner med MPX har PC-produksjon som alle andre webshoper, og returnerte varer uten defekter finner nok veien inn i denne produksjonen på en eller annen måte uten at jeg ser noen problemer med det. Edit: quote Endret 5. juni 2005 av Linuxguru Lenke til kommentar
MissCB Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Ja da var telefonen til mpx over og det gikk jo "greit"... Må ærlig si at dama i andre enden virket en smule sur først (men som seg hør og bør er jeg alltid hyggelig på telefonen i sånne situasjoner), men da hun slo opp navnet mitt på skjermen sin forandret tonen seg merkbart... (kanskje hun forsto at jeg ikke hører til den gruppen som sikkert spekulerer i denne såkalte "retten") Hun hørtes da både blid og hyggelig ut og når det kom til mine penger tilbake på konto mente hun mye burde vært gjort med det 1 uke etter de mottar den. Så jeg krysser fingrene for at det ikke tar altfor lang tid før jeg har penger tilbake da jeg tenkte å bestille en projektor på komplett idag som jeg fra før har lånt og testet ut og vet er supertopp uten regnbueeffekt.... Hvis alt går greit innen rimelighetens tid er det vel på tide jeg legger inn en positiv kommentar på webshopguiden tror jeg Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 MissCB: Det var godt å høre, jeg må si jeg skjønner webshop'er som ikke synes det er kult når folk ringer og vil returnere projektorer og slikt, men det er bra de kan bruke hue og skjønne at din situasjon var litt annerledes enn det de kanskje opplever oftes ifbm angrerett. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Elkjøp har jo akkurat samme policy. Du kan kjøpe en ting, angre etter ti dager. Komme innom butikken daglig, til du ser "DIN" projektor på tilbud i en hylle, dermed spare noen kroner. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Er vel ikke store vitsen å diskutere dette? å vidt jeg har forstått så har han ikke snakket med MPX enda... Svaret fikk han jo i de første postene... Endret 6. juni 2005 av Blackslash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå