Gå til innhold

Feilmelding ved oppstart av XP - på flere maskiner

Anbefalte innlegg

Ved oppstart av XP kommer "Generic host process for win blablabla. har gjort en feil og vil bli avsluttet". Feilmeldingen kommer helt i siste fase av oppstarten, altså etter at skrivebordet er kommet opp. Dette skjer bare sporadisk, og på de fleste XP pro-baserte maskinene jeg har vært borti det siste halvåret. Feilmeldingen kan lukkes og ser ikke ut til å ha noen konsekvenser.

Dette har skjedd på flere helt ferske XP-installasjoner som har fått alle oppdateringer hentet fra WinUpdate.

I og med at dette har oppstått på maskiner som tidligere ikke har hatt problemet samt helt nye begynner jeg å lure på om det er ett eller annet fra WinUpdate som forårsaker problemet. Det har jo skjedd at det har vært feil i oppdateringer tidligere. Mange av maskinene har helt forskjellig konfigurasjon, og det eneste de har til felles er et 100% oppdatert XP-operativsystem.

Jeg har 5 PC`er i huset. En hobbymaskin for spill og videoredigering, en som fungerer som filserver, en HTPC, en på barnerommet og en Centrino-basert laptop. Den eneste maskinen som ikke får feilmeldingen av og til er laptop`en, men denne hadde det også helt til jeg avinstallerte Avast Antivirus. De andre kjører alt fra Antivir til Norton, men ingen kjører med Avast.

Noen som opplever det samme, eller har en anelse om hvor problemet ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noen løsning på problemet til deg, men etter å ha googlet litt fant jeg dette:

After you install security update 873333 (MS05-012), you experience the following problems:

• You may receive the following error message after you start the computer:

Generic Host Process for Win32 Services Error

Note This problem only occurs in Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2).

Det kan altså se ut som det er en kombinasjon av WIN XP SP2 og sikkerhetsoppdateringen: 873333 (MS05-012) som forårsaker problemet. Vil anbefale deg å søke litt i Microsoft's knowledge base, hvis dette er et kjent problem for Ms, så har de nok lagt ut en løsning også. Microsoft's knowledge base er veldig bra og utfyllende sånn sett... Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jepp, noen som er flinkere enn meg til å google ser det ut til...

Uansett, jeg er på sporet, fant en patch som kan løse problemet. Men XP må valideres for å laste ned patchen, og grunnet uheldige pratiske omstendigheter er det kommet ikke-validerbare utgaver på noen av maskinene :whistle: driver å reinstallerer med lovlige versjoner i skrivende stund, så jeg regner med at problemet blir løst. Microsoft anbefaler å vente på neste service-pack om man kan leve med problemet, men det kan jeg altså ikke.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...