Wolverin Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Jeg skal lage et søke skjema, hvor man skal kunne skrive inn deler av/hele navn, adresse, telefonnr, kunde_id og ansvarlig. Jeg har laget skjema slik at det er et tekst felt for hver av disse. Skjema heter soke. Hver av feltene begynner med s_ slik at jeg vet at det er søkeskjema felt. Tanken var å bygge det opp slik at i spørringen står det: Like "*" & [Forms]![soke]![s_telefonnr] & "*" Dette er da koden i fletet for telefonnr. Den sier at begynn med en Wildcard, ta med det som står i feltet s_telefonnr i skjema soke, og avslutt med en Wildcar. Har du et telefonnr som er 900 11 200 f.eks, så kan du skrive inn 900 i søke feltet, og du søker da egentlig: *900* Det betyr da at det det et telefonnr som er 881 09 001, så vil det også komme med, men det er helt greit det skal komme med. Skriver du derimot hele numret, så vil bare den ene posten match med det som står skrevet. Slitet jeg har er på de poster som det ikke står oppgitt noe telefonnr. Søker man på navn lik "andersen" så skal alle andersen komme ut, selv om de ikke har telefonnr. SELECT [etternavn] & " " & [fornavn] AS navn, kunde.telefonnr FROM kunde WHERE ((([etternavn] & " " & [fornavn]) Like "*" & [Forms]![soke]![s_navn] & "*") AND ((kunde.telefonnr) Like "*" & [Forms]![soke]![s_telefonnr] & "*")); Gitt den koden, og at det bare er 2 søkefelt i skjema. Et for navn, og et for telefonnr. Hvis man skriver inn Andersen på navn, og det er 2 andersen i tabellen kunde. Den ene har telefonnr, og den andre har det ikke. Så vil bare den som har telefonnr komme ut om man søker. Jeg kan selvsagt legge til en or is null bak hver av søke kriteriene, men da får jeg ut blanke poster selv om man skriver inn telefonnr, det skal jeg ikke ha da. Jeg trodde * Wildcard tok med seg Null poster også, men det gjør den ikke. Hvordan skal jeg løse dette? Hvordan skal jeg få til at om det skrives noe i navn, så skal alle poster som matcher på det som er skrevet inn komme ut, selv om telefonnr = null i tabellen. Det samme om man ikke skriver inn noe på noen av tekstboksene, da skal ALLE poster i tabellen listes ut, slik det er nå så listes bare de postene som har verdi (is not null) i tabellen ut på spørringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå