Gå til innhold

Eksempelbilder fra Sigma 18-125mm?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har noen eksempelbilder (eller linker) tatt med denne linsa i Canon utgave?

Jeg vurd. denne som gå-rundt-linse til Canon 350D. Jeg har riktignok kjøpt kamera med 18-55mm kitlinsa, så spørsmålet blir jo også om jeg skal spare lenger til en 17-85mm USM eller svi av 2200,- på en Sigma 18-125mm i løpet av sommeren.

Jeg leser også om mange som har byttet inn sin linse pga. utskarphet osv, hvordan stiller det seg hvis jeg kjøper denne over nett i USA for å spare noen penger. Kan evt. en "dårlig" linse byttes her i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en meget skarp linse mellom 18-70 mm. Tidlige utgaver hadde endel problemer med frontfokus, men dette skal være fikset. Jeg har selv linsen, og er meget fornøyd. Den er ikke superrask og heller ikke veldig lyssterk, men den dekker et stort zoomområde og fungerer derfor glimrende som et walkaround objektiv. Den har noe vignetering på full vidvinkel, men ikke noe man vanligvis legger merke til. Å kjøpe denne fra USA er ikke noe poeng, da det er så lite å spare. Til prisen er det ingen som slår denne linsen. Det er nå kommet et annet interessant alternativ fra Sigma, nemlig en 18-200 mm som dekker enda større zoomområde. Tipper at denne også gjør en god jobb så lenge man har litt lys å arbeide med.

Lenke til kommentar

DP Review om dette objektivet...

http://www.dpreview.com/news/0405/04052101sigma18-125.asp

Bildene som ligger på pbase.com er alle sammen nedskalert, og det virker ikke som om original-bildene finnes tilgengelig på websiten... så det er litt vanskelig å få ett godt inntrykk av objektivet hvis man skal basere seg på bittesmå 800x600 versjoner av bilder som originalt er +6MP. Pluss at de fleste bildene der har vel på toppen av det hele vært en tur innom Photoshop ;)

Jeg har selv en Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC, og er strålende fornøyd. Ser enkelte klager over at auto-fokusen er treg, og at den bråker (!)... å henge seg opp i sånne filleting er bare sprøyt synes jeg. Jeg har da vært borti mange andre objektiver som er mye tregere og som støyer mye mer (f.eks Tamron). Det viktigste er heller hvor anvendelig objektivet er til ditt bruk.

Som andre også nevner; dette er et ypperlig allround objektiv... godt med vidvinkel, samt akkurat passe med tele. Skal man høyere enn 125mm tele, så begynner en del andre faktorer å spille inn som raskt gjør ting vanskligere. Bl.a så har Sigma 18-200mm objektivet F6.3 på full 200mm tele, og da må man ofte drasse rundt på stativ for å få skikkelig skarpe bilder hvis man ønsker å benytte seg av det extra teleområdet som dette objektivet tilbyr... så den extra tele'n fra 125mm og oppover vil jeg tro det er mange som sjelden (eller aldri) benytter seg av med mindre man har mye lys på location, eller man føler for å øke ISO-verdien betraktelig.

(Jeg baserer mine spekulasjoner på erfaringer med mitt Sigma APO Macro Super II 70-300mm f/4-5.6)

Hvis du vil se originale og uredigerte bilder tatt med Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC på ett Canon EOS 300D, så kan du ta en titt her....

http://ivanrios.net/akam_temp/Sigma_18-125mm_f3.5-5.6_DC/

Har også lagt ett RAW bilde her hvis du er interessert.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...