Gå til innhold

Ekstern eller intern harddisk...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor ikke bare kjøpe en ekstern og spare seg for evt. problemer? siden du har såpass liten peil på emnet mener jeg. min oppfatning er at alt er enklere med eksterne.

Ja, men det er viktig å lære også, og det gjør man ved å prøve seg fram. Ta sjangsen på noe nytt.

thomas II: Du finner manualer til Packard Dell på deres norske hjemmesider. Eller har vel både hw.no og PCWorld beskrivelser av hvrdan man setter i nye hardisker. Det viktigste når det er IDE (P-ATA) disker, er at den på 40 GB må stå som Master og den andre som Slave. Hvordan dette setter finner du på selve disken, samt i manualer for diskene. Regner med at den andre IDE-en er brukt til DVD-en. Ellers er det alltid lurt å få hjelp av en venn som kan noe mer.

Maskina får ikke noen problemer med en harddisk til.

Du får hvilken som helt av de nevnte HD-ene til ca 1100 inkl frakt (250GB). Jeg mener tester har vist at Samsung Spinpoint er den mest stille, Seagate som nr 2. Western Digital noe bedre ytelse, og Maxtor best ytelse, men mest støy. Ingen bråker akkurat som et uvær.

Lenke til kommentar
Hva er forskjelde på 3,5" IDE og 3,5" Serial ATA ?

Se denne artikkelen.. I korte trekk er det to ulike teknologier for å overføre signalene mellom harddisk og hovedkort. Største forskjellen vi som brukere ser er forskjellen på kabler.

Jeg regner ikke med at HK ditt har S-ATA, slev om nesten alle Hovedkort har hatt det det siste året. Typisk de som mangler er slike dårligere produsenter som Packard Bell.

Går du til denne siden, kan du taste inn serienummeret på maskinen, finnes bak og starter med S/N. Da får du tak i all relevant informasjon, blant annet om du har S-ATA. Har du nemlig S-ATA er det i mange tilfeller lettere å installere den typen harddisk.

Lenke til kommentar
Hva er forskjelde på 3,5" IDE og 3,5" Serial ATA ?

Forskjellige måter for harddsiken og pcen til å snakke sammen...

Det første du mp finne ut er hvilket hvedkort du har. Når du vet det ser du etter i manualen om den støtter ide og/eller sata. Den støtter helt sikkert ide. Men Sata er bedre.

Når du vet hva hovedkortet støtter kjøper du en 3,5" Harddisk for sata eller ide(etter hva hk støtter og du har nok plasser til på hovedkorte)

EDIT: Litt sen, der

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

På IDE harddisker og CDrom må man velge om det skal være master eller slave. Siden det er to kontakter på en sataledning må en av de være master og den andre slave. Dersom man setter de på Cable Select vil den automatisk sette det som blir riktig, alså litt lettere....

Det er forskjellig fra hvet merke og model hvordan jumperne skal stå, men det står som oftest på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...