Gå til innhold

Ekstern eller intern harddisk...?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at jeg skule kjøpe meg en harddisk til... siden jeg bare har en på 40GB fra før ( jeg vet det er kjempe lite, det var pappa som kjøpte PC`en på Elkjøp...)

Jeg har jo levd i den tro av at ekstern er biligere en intern... Men så kom jeg over denne på www.mpx.no http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34705

Jeg syntes jo dette var kjempe bilig... og de eksterne koster jo MYE mer.... hva lønner det seg å kjøpe? Hvordan kobler man opp en Intren harddisk? kobler man den bare til hovedkortet, også funker det?

Hvis det lønner seg med ekstern så tar jeg gjerne imot forslag (også intern da seff...) .... med det skal helst være fire-wore til kobling på den... og en overomelig pris....

Endret av thomas ll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksterne er aldri billigere enn interne. En ekstern har i tillegg til selve hardisken et kabinett med diverse elektronikk, slik at den kan kobles til PC-en med enten USB2 eller Firewire. Og et slik kabinett koster jevnt over en ca 300 - 500 kr. I tillegg yter alltid eksterne disker dårligere enn interne.

Prisen på den disken du linker til er ikke noe spesiell. Omtrent alle disker på 250MB ligger på rundt 1 000 kr. Jeg ville heller ikke anbefale Hitatchi, kjenner meg mye tryggere på Seagate (min har ruslet hver dag i snart 2 år uten problemer), Western Digital, Maxtor og Samsung. Særlig Samsung Spinpoint er kjent for å være stille.

Men disken du linket til er S-ATA, så du må være sikker på at hovedkortet på PC-en har mulighet for S-ATA. Virker som PC-en er av en relativ rimelig type, og ikke helt ny. Noe som kan medføre at den ikke har dette. Da må du bruke en IDE-disk.

Ellers er det ikke særlig komplisert å sette inn en ny harddisk. Finnes mange bra guider, både her på hw.no og f.eks. PCWorld. Monteres i en intern 3,5 plass, kobles til en intern strømkabel og enten IDE eller S-ATA på hovedkortet.

Eneste fornuftige grunnen til å bruke eksterne er etter min mening som lagring for bilder, filmer etc som man ikke bruker hele tiden, eller man vil kunne ha tilgjengelig for flere PC-er.

Lenke til kommentar

Jeg har åpnet PC`en min.... der så jeg at hardisken var skrud fast med skrier.... med det var ikke flere slike "palsser" igjen.... hvis jeg kjøper en intern, kan den bare ligge "løst" inne i kabinetet?

Eller må jeg feste den på en møte? hvis det, hvordan?

Lenke til kommentar

eg har den Hitachi disken, og den er SINNSYK bra, ingenting gale med den. jobber raskt, og er stillegående. et godt kjøp, ikke hør på alle som anbefaler seagata, det er kanskje den beste disken, men hvis du er en vanlig PC bruker vil du ikke merke noe forskjell på en Hitachi og en Seagata.

Begge diskene er 7200rpm 8 MB ram, og i tilleg er Hitachio disken 50gb mer.

Lenke til kommentar
Jeg har åpnet PC`en min.... der så jeg at hardisken var skrud fast med skrier.... med det var ikke flere slike "palsser" igjen.... hvis jeg kjøper en intern, kan den bare ligge "løst" inne i kabinetet?

Eller må jeg feste den på en møte? hvis det, hvordan?

Nei. Den kan ikke ligge løst. Så har du bare en plass til HD, betyr det at du må bytte den ut. Har du en ledig 5 1/4 tomme plass kan du ved hjelp av et monteringskit til 35 kr plassere den der.

Men lurere er om du forteller oss hvilken PC du har, så kan vi hjelpe deg litt bedre. Fortell også hva som er installert av CD/DVD spiller/brenner etc.

Laster du ned programmet Everest Home har du muligheten til å finne ut hvilket hovedkort etc som PC-en har.

Har ingenting imot Hitatchi. Men prisforskjellene er også svært små, rundt en 100 kr. Min erfaring med Seagate får meg til å anbefale disse.

Lenke til kommentar

Det er en PC som er kjøpt feridig på Elkjøp for 5000-6000kr.....

Det er en CD/DVD spiller/brenner på en. ingen disket station....

Hvis jeg kjøper en ekstern harddisk kan jeg sette den inne i kabinetet da? eller blir dette for varmt...

Bare si i fra hvis du/dere vil ha mer info....

Lenke til kommentar
Det er en PC som er kjøpt feridig på Elkjøp for 5000-6000kr.....

Det er en CD/DVD spiller/brenner på en. ingen disket station....

Hvis jeg kjøper en ekstern harddisk kan jeg sette den inne i kabinetet da? eller blir dette for varmt...

Bare si i fra hvis du/dere vil ha mer info....

Mest interesset i hvilket merke. Compaq, Packard Bell eller eMachines. Og hele navnet, f.eks. Packard Bell Imedia3341 eller eMachines T4260.

Ellers burde det ha vært/er med en manual som blant annet forteller hvordan nye enheter kan settes inn. Den anbefaler jeg at du leser. Når det gjelder PC-er gjelder ikke Ola Dunks vanlige prinsipp om at å lese manualer er feigt. Her er det faktisk et prinsipp at de skal brukes.

I og med at det ikke er noen diskettstasjon, burde det faktisk være en ledig 3,5 tommers plass der diskettstasjonen vanligvis er. Regner med at denne pc-en er en MiniTower, og vanligvis har de 4 - 5 plasser til DVD, CD, diskettstasjon, HD, kortleser. Svært få maskiner som jeg har vært borte i som ikke har plass til 2 harddisker. Vanlig i MiniTower er 2 stk 5 1/4 plasser og 3 stk 3,5 plasser (1 til diskettstasjon)

Ellers er det trolig mulig å sette inn en ekstra eller ny drevramme som gir flere plasser.

Ekstern harddisk kan ikke plasseres inne i et pc-kabinett.

Har du tilgang til digitalt kamera, ta gjerne et bilde av insiden av pc-en som du vedlegger eventuelt svar. Bare husk - bruk ikke full oppløsning, max 800 pixel bredt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ta noen bilder av hvordan det ser ut inne i kabinetet hvis det kan hjelpe dere...

Det er en Pacard Bell. Det som kom opp som maskin navn på Everest Home var:

Maskinnavn dette er bare masse tall.... er det riktig?

Det er bare en cd rom

To ledige "disketstation `er" og en ledig plass til cd rom....

Finner ikke manualen noe sted :(

Lenke til kommentar
Jeg kan ta noen bilder av hvordan det ser ut inne i kabinetet hvis det kan hjelpe dere...

Det er en Pacard Bell. Det som kom opp som  maskin navn på Everest Home var:

Maskinnavn dette er bare masse tall....  er det riktig?

Det er bare en cd rom

To ledige "disketstation `er" og en ledig plass til cd rom....

Finner ikke manualen noe sted :(

Er kabinettet ditt noe lignende denne typen. Som du skriver har du ledige plasser til diskettstasjoner. Der kan du plassere harddisken, det er nemlig akkurat samme størrelse på plassen. Dersom de ikke er opptatt av kortlesere. Også den ledige plassen til cd-rom kan brukes, med en overgangsramme.

Så det ser ikke ut som dette skal bli problemer.

Lenke til kommentar
Tror jeg går for intern siden det er biligere....

Passer den rett inn i disket stationen? Er det noen som har prøvd dette?

Skal gå fint. Trenger ikke å ta av dekslet. I min gamle PC er HD og diskettstasjon i samme ramme. Bare pass på at du er forsiktig med statisk elektrisitet. Et annet problem kan være å få i skruene på baksiden. Varme burde heller ikke bli et stort problem, jeg har hatt en 120 GB WD HD plassert slik i 4 år.

Er flere tester av ekstern HD som viser forholdet mellom intern og ekstern. Eksterne har en ytelse som er ca 30 - 40 % lavere på de fleste områder (gjelder Firewire).

Når eksterne S-ATA disker bli vanlige vil det ikke være store forskjellen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...