Gå til innhold

Resitiv og induktiv last!

Anbefalte innlegg

Et apperat er stemplet U=110V, f=50Hz, I= 5A, cos"fi"=0.6. Apperate skal Kobles til en spenning på 230V/50Hz.

A) Hvor stor motstand må seriekobles apparatet?

B) Hvor stor effekt utvikler motstanden?

Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På svar B) så tror jeg svaret blir følgende:

Hvis det skal ligge 110V over apparatet så vil spenninen over motstanden bli: 230V - 110V = 120V. Da blir effekten i motstanden: P = U x I = 120V x 5A = 600W.

Hvet ikke om dette ble helt riktig siden den blir koblet i serie med en induktiv last, men jeg tror det blir sånn :)

Lenke til kommentar
På svar B) så tror jeg svaret blir følgende:

Hvis det skal ligge 110V over apparatet så vil spenninen over motstanden bli: 230V - 110V = 120V. Da blir effekten i motstanden: P = U x I = 120V x 5A = 600W.

Hvet ikke om dette ble helt riktig siden den blir koblet i serie med en induktiv last, men jeg tror det blir sånn :)

Nei jeg tror heller ikke det er riktig fordi det vil bli en større spenning over motstanden p.g.a induktansen i spolen!!!

Lenke til kommentar
a) R = (230-110)V/5A = 60Ohm

b) P = 120V * 5A * cos(ø) = 600W*0.6= 360W

Denne verdien er mindre enn U*I fordi strøm og spenning ikke ligger i fase. De ligger omtrent arccos(0.6) = 25grader ute av fase med hverandre.

c)

Jeg er ikke sikker på at dette er riktig heller fordi i fasit står det at Resistansen til motstanden skal være 29,3 Ohm og Effekten til motstanden skal være 732,5 W

Jeg håper noen flere har lyst å prøve seg!

Lenke til kommentar

Fant fram en gammel formel her nå, så da får vi se om den stemmer:

B) Umidl = 2/pi x Upeak = 2/pi x 230V = 146,42V

P = U x I = 146,42V x 5A = 732W

A) Ur = 230V - 146.2V = 83.8V

Imidl = 2/pi x I = 2/pi x 5A = 3.18A

R = U/I = 83.8V/3.18A = 26.35ohm

Håper dette hjalp deg litt mer :)

Hvet ikke sikkert om dette er riktig heller, men det så litt mer riktig ut enn i sta.

Lenke til kommentar
graastein Skrevet 06/06/2005 : 23:05

Merkelig oppgave, kan du forklare hvordan du kom fram til svaret Sky_hawk? 

Jeg brukte formlen Umidl = 2/pi x Upeak for og finne middelverdien til spenningen, så satte jeg det inn i effektformlen. Gjorde det samme med strømmen, for og få regnet ut hvor stor motstanden skulle være.

Hvet ikke hva du mener med at jeg skal forklare hvordan jeg kom frem til svaret, men jeg puttet verdiene inn i formlene som jeg har vist på utregningene ;)

Lenke til kommentar

Noen brude tegne et diagram over spenninger og faseforskjeller (trekantdiagram) og forklare det med geometri/triognometri.

(Jeg orker ikke nå, det er så lenge siden jeg gjorde dette sist at jeg sikkert blir usikker og bruker mye lengre tid enn nødvendig)

Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 08/06/2005 : 17:25

QUOTE (Sky_Hawk @ 07/06/2005 : 18:46)

Jeg brukte formlen Umidl = 2/pi x Upeak for og finne middelverdien til spenningen, 

Det er ingen middelverdi, men effektiv verdien!

Er lenge siden jeg hadde det der. Men så riktig ut det der... 

Var effektiv verdien jeg mente ja. Skrev feil.

Lenke til kommentar
Noen brude tegne et diagram over spenninger og faseforskjeller (trekantdiagram) og forklare det med geometri/triognometri.

(Jeg orker ikke nå, det er så lenge siden jeg gjorde dette sist at jeg sikkert blir usikker og bruker mye lengre tid enn nødvendig)

Det vært veldig greit om noen kom med en Effekt trekant, spennings trekant og resistans trekant!

Lenke til kommentar

Jeg skriver som ei kråke men jeg håper du skjønner hva jeg skriver.

(Gøy med litt repetisjon av gamle regnestykker :p )

Jeg tegnet bare spenningstrekanten men det er lett å tegne de andre ut fra opplysningene du finner her. Jeg husket ikke alle betegnelsene lengre så jeg brukte bare mine egne navn på de forskjellige variablene (a, b, c, osv.)

post-182-1118346001_thumb.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...