Gå til innhold

Tip til valg af (ultra-) kompakt kamera...

Anbefalte innlegg

Hej hos Akam Forum

Jeg står og skal købe et kompakt / ultra kompakt kamera lige her og nu inden sommerferien og kunne godt bruge lidt hjælp til at tage den endelige afgørelsen...

De kameraer jeg tænker på er: Ixus 50/700, Casio EX-Z 57/750, Nikon Coolpix 7900, Pentax Optio WP og Sony DSC-P200.

Det der er vigtigt er lommestørrelse, en god billedkvalitet, hurtighed ved start/fokus/skud (+ evt. manuelle funktioner, evt. god video og evt. SD kort).

Har i nogle erfaringer eller bud?

Med venlig hilsen og tusind tak!!!

Flemming

Ps. Det behøver måske ikke nødvendigvis være det nyeste / højeste antal megapixler. Det kunne også være kamera på 4-5 megepixler / 500-1000 kr billigere (ultra-) kompakt kamera, der er hurtigt og med god billedkvalitet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du nevner der er det så vidt jeg vet bare P200 som kan by på manuelle instillingsmuligheter. Sony kameraet er også veldig raskt. Raskere enn de andre du nevner så vidt jeg vet (?). Det leverer også gode bilder. Av de du nevner her så tror jeg vel bare at det er Nikon som gjør det bedre. Baksiden med P200 er dårlig vidvinkel og Memory Stick minnekort. Vet for øvrig ikke om noen av de andre kameraene du nevner har så god vidvinkel. Ricoh Capilo R2 derimot har vidvinkel (28mm) - og 135mm tele! Det er også raskere enn de kameraene du nevner her, i tillegg til at det visstnok har en formidabel batterikapasitet. Men dette kameraet har også noen baksider. De er: dårlig skjerm, noen litt 'billige' mekaniske deler og ingen manuelle instillingsmuligheter.

Legger med noen linker til tester på akam.no:

Test av Canon Digital Ixus 700

Test av Sony Cyber-shot DSC-P150 (P-200 sin forgjenger)

Test av Ricoh Caplio R2

Linker til flere tester og til de andre kameraene finner du i produktguiden.

Lenke til kommentar

Ja, Nikon kameraet er vel det desidert beste på bildekvalitet, mens Casio har slitt med mye støy på sine kamera, selv om jeg har hørt at disse skal være noe bedre. Ixus 500 er for tregt, og har for dårlig batterikapasitet i forhold til dagens standard.

Men hvorfor ikke se på Nikon Coolpix 5900 hvis megapixler ikke er viktig? Like bra som Coolpix 7900, men noe mindre frihet til beskjæring på grunn av to megapixels mindre (du kan allikevel lage meget bra bilder opp til A3 størrelse). Det har også noe mindre støy enn 7900 på grunn av større pixler. Men du får det ikke i svart, bare sølv. Bortsett fra dette, er det nøyaktig samme kamera. Det er det kameraet jeg ville anbefalt ihvertfall.

Søk på Coolpix 5900 og Coolpix 7900 her på forumet, så finner du mange positive erfaringer og anbefalinger (må ikke forveksles med 5600 og 7600 som er billigutgaver).

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noen spesialist men etter jeg fikk dette her i huset så er jeg

mer eller mindre imponert, vel å merke pris/kamera:

Digitalkamera Konica Minolta DiMAGE G-530

http://www.ellos.no/

Foreløpig eneste minus er 16MB SD-brikke som default(levert) ;)

Ps. har bestilt en 256MB high speed SD-brikke nå, ca. 250,- hos psdata.no

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Nu er Casio Z-750 lige testet her på siden, og det får umiddelbart en god anmeldelse. Jeg ville holde mig fra Casios mindste kompaktkameraer (Z50/55/57/etc.) da det har haft problemer med billedstøj og billedkvalitet generelt. Z-750 bruger dog en større billedsensor, hvilket er med til at forbedre billedkvaliteten - mener endvidere også at dette kamera har en del manuelle indstillingsmuligheder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...