Gå til innhold

Windows Explorer finner ikke ny harddisk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg satt nettopp inn en ny harddisk i pc'n. Den er ikke formatert, men det trodde jeg var mulig å gjøre i Explorer. Problemet er at disken ikke er registrert i Explorer. Den er er det i devicemanager. Må det allerede være formatert for at den skal synes i Explorer? Er det muligheter for å formatere harddisken i windows? Er det noen gratis programmer som jeg kan bruke til å formatere disken?

Jeg bruker Win XP, MSI kt266Pro2 HK, 1600XP, 60 gb WD HD.

[ Denne Melding var redigert av: Habelihvafornoe? på 2002-07-19 13:22 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi her snakker om Windows 2000 /XP gjør du følgende.

Høyreklikk på "my computer" og velg Manage.

Under Storage finner du Disk managment, Her kan du Partisjonere og formatere disken din..

G.

[ Denne Melding var redigert av: Gaute på 2002-07-19 13:24 ]

Lenke til kommentar

Du må partisjonere disken(dvs definere stasjoner) på harddisken.

Det gjør du ved å gå inn i Computer Managment -> Disk Managment. Der kommer alle harddisker og cd-rommer opp. Velg så den nye disken og Make Partition ... (klikke på høyreknappen på der det står "unpartitioned space elr.no" )

Skal du bare ha en del som dekker hele harddisken er det ingen problem. Derimot om du skal ha fler, så bør du gjøre følgende :

Den første partisjonen lager du som "Primary". Så lager du en extended partisjon på resten av plassen.

Inne i den extended kan du så lage resten av partisjonene... Du kan sikkert lage flere primary partisjoner, men da ber du om trøbbel hvis du noen gang må bort i Win9x/Dos etc ...

Lenke til kommentar

Bare en lite ekstra kommentar.

Har sett at folk stadig henviser til bruk av fdisk i slike situasjoner som dette..

På tide å oppdatere kunnskapen litt :wink:

Fdisk er gaaaaaamalt møkk som ikke bør brukes av andre en masochister (og win9x brukere - men det er vel samme sak :grin:)

G.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 13:35, Gaute skrev:

Har sett at folk stadig henviser til bruk av fdisk i slike situasjoner som dette..

Fdisk er gaaaaaamalt møkk som ikke bør brukes av andre en masochister (og win9x brukere - men det er vel samme sak
:grin:
)

G.

vel... grunnen til at JEG henviste til fdisk er at jeg ikke har brukt w2k/xp så mye OG fordi at fdisk er det mange som "kan" fra før... :smile:

Men, er litt enig...

Selv bruker jeg PQ Magic.... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 13:35, Gaute skrev:

Fdisk er gaaaaaamalt møkk som ikke bør brukes av andre en masochister (og win9x brukere - men det er vel samme sak
:grin:
)

G.

Helt enig :grin:

Og hvis man skal formatere disk og installere Win2000 eller WinXP, så skal man bruke CDen i oppstart.

FDisk støtter ikke engang NTFS :roll:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...