Habelihvafornoe? Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Hei, Jeg satt nettopp inn en ny harddisk i pc'n. Den er ikke formatert, men det trodde jeg var mulig å gjøre i Explorer. Problemet er at disken ikke er registrert i Explorer. Den er er det i devicemanager. Må det allerede være formatert for at den skal synes i Explorer? Er det muligheter for å formatere harddisken i windows? Er det noen gratis programmer som jeg kan bruke til å formatere disken? Jeg bruker Win XP, MSI kt266Pro2 HK, 1600XP, 60 gb WD HD. [ Denne Melding var redigert av: Habelihvafornoe? på 2002-07-19 13:22 ] Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Du må partisjonere den med f.eks fdisk... Lenke til kommentar
Habelihvafornoe? Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Hvordan bruker jeg fdisk? Er det er Windows program? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 du kan bruke start->kjør->cmd så skriver du ganske enkelt fdisk... Og, nei det er ikke et windows-program... [ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-19 13:23 ] Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Hvis vi her snakker om Windows 2000 /XP gjør du følgende. Høyreklikk på "my computer" og velg Manage. Under Storage finner du Disk managment, Her kan du Partisjonere og formatere disken din.. G. [ Denne Melding var redigert av: Gaute på 2002-07-19 13:24 ] Lenke til kommentar
Habelihvafornoe? Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Takk Gaute! Der fikk jeg det til!! Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Du må partisjonere disken(dvs definere stasjoner) på harddisken. Det gjør du ved å gå inn i Computer Managment -> Disk Managment. Der kommer alle harddisker og cd-rommer opp. Velg så den nye disken og Make Partition ... (klikke på høyreknappen på der det står "unpartitioned space elr.no" ) Skal du bare ha en del som dekker hele harddisken er det ingen problem. Derimot om du skal ha fler, så bør du gjøre følgende : Den første partisjonen lager du som "Primary". Så lager du en extended partisjon på resten av plassen. Inne i den extended kan du så lage resten av partisjonene... Du kan sikkert lage flere primary partisjoner, men da ber du om trøbbel hvis du noen gang må bort i Win9x/Dos etc ... Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Bare en lite ekstra kommentar. Har sett at folk stadig henviser til bruk av fdisk i slike situasjoner som dette.. På tide å oppdatere kunnskapen litt :wink: Fdisk er gaaaaaamalt møkk som ikke bør brukes av andre en masochister (og win9x brukere - men det er vel samme sak ) G. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 13:35, Gaute skrev:Bare en lite ekstra kommentar. Har sett at folk stadig henviser til bruk av fdisk i slike situasjoner som dette..På tide å oppdatere kunnskapen litt :wink: Fdisk er gaaaaaamalt møkk som ikke bør brukes av andre en masochister (og win9x brukere - men det er vel samme sak )G. vel... grunnen til at JEG henviste til fdisk er at jeg ikke har brukt w2k/xp så mye OG fordi at fdisk er det mange som "kan" fra før... :smile: Men, er litt enig... Selv bruker jeg PQ Magic.... :smile: Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 13:35, Gaute skrev:Bare en lite ekstra kommentar. Har sett at folk stadig henviser til bruk av fdisk i slike situasjoner som dette..På tide å oppdatere kunnskapen litt :wink: Fdisk er gaaaaaamalt møkk som ikke bør brukes av andre en masochister (og win9x brukere - men det er vel samme sak )G. Helt enig Og hvis man skal formatere disk og installere Win2000 eller WinXP, så skal man bruke CDen i oppstart. FDisk støtter ikke engang NTFS Sveinl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå