Gå til innhold

Når kopien er bedre enn originalen (CD med kopibeskyttelse..


Anbefalte innlegg

Kopibeskyttelse på audioCDer er blitt populært hos plateselskapene i det siste og ettersom jeg kjøper ca 1-2 CDer i måneden så var det bare et tidsspørsmål før jeg kom til å kjøpe en av disse med kopibeskyttelse. Det skjedde i går da jeg kjøpte meg Kents Vapen & Ammunition.

 

Vel hjemme slang jeg den ned i DVD spilleren (HK DVD25) og hørte gjennom den en gang. Tenkte ikke stort over kopibeskyttelsen. Men så på kvelden skulle denne CDen spilles i CD-recivern i stua (Teac CR-H100) og hva skjer? Joda på starten av hver eneste sang så hopper CDen som om det skulle vært hakk i plata. Etter en stund(5-15 sekund) greier den riktignok å spille videre, men det er jo maks irriterende da.

 

Så, jeg tar med CDen til PCen min og noen minutter senere har jeg rippa CDen og fått brent den på en CD-R plate uten feil slik originalen har. Merka null og niks til kopisperra faktisk. CD-R plata skipper ikke i noen av husets CD spillere heller.

 

Snakk om tragiske greier, kopisperra funker ikke i det hele tatt til det den er ment som. Derimot så sørger den for at neste CD jeg vil ha som er kopisperra skal jeg laste ned fra nettet og så brenne. Er null poeng i å kjøpe en original CD når du alikevel må fram med en stygg CD-R plate når du skal høre på musikken.

 

Om musikkbransjen vil stoppe piratkopiering så er det helt feil vei å gå når man sørger for at de som kjøper produktet lovlig får en betydelig dårligere versjon enn det de som bare laster ned fra nettet.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-19 13:24 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vennligst ikke bruk ordet "CD" om det produktet du har kjøpt.

 

Slike kopibeskyttede medier som ser ut som CD'er oppfyller ikke spesifikasjonene til en CD.

 

Du kan straks gå tilbake til butikken og heve kjøpet dersom:

 

- Du finner betegnelsen "CD" eller den offisielle "Compact Disc..."-logoen på produktet.

- Mannen i butikken kalte produktet for "CD".

- Butikken gjennom annonser, plakater, ol. har kalt produktet for "CD".

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 13:35, byggeren skrev:

LeD, det er fortsatt en CD. Det du mener er at det ikke er en audioCD :smile:


 

"Compact Disc", vanligvis forkortet CD, er en produktbetegnelse som er definert i ulike standarder.

 

Dersom Mac-Donalds begynte å selge "Hamburgere" uten brød, eller som på andre måter ikke oppfylte de forventninger som folk flest knytter til produktet "Hamburger", ville de ikke fått lov til å kalle produktet "Hamburger"...

 

Og at en "CD" må kunne spilles i en hvilken som helst CD-spiller regner jeg med at de fleste forventer...

 

LeD

Lenke til kommentar

Uansett hva denne typen plater kan kalles eller ikke ifølge fastsatte tekniske standarder, så vil det i lang tid fremover kalles en CD av vanlige folk.

 

Jeg leste for en stund siden at Phillips hadde planer om å gå til sak mot de som lagde plater med kopibeskyttelse og solgte det som CD'er. Jeg har enda ikke fått med meg at dette har skjedd eller at det har blitt en endelig dom på dette.

 

Noen som vet noe mere?

Lenke til kommentar

De store plateselskapene og deres interesseorganisasjoner er rett og slett patetiske.

 

Jeg begynte sterkt å mislike deres nye retning for noen år siden. (Saksøking fremfor nyutvikling og verdiøkning for kunden). Kjøpte dengang CD'er i hauger og lass men så desverre ingen annen mulighet til å starte en total boikott av disse plateselskapene. Ved å fortsette å kjøpe CD'er ville jeg da bare vist at jeg støtter dem og deres oppførsel.

Plateselskpenes idoti når stadig nye høyder og jeg blir stadig mer overbevist om at en full boikott av disse var det eneste riktige.

 

Kanskje en dag blir det verdt å kjøpe CD'er igjen, men med den retningen de store plateselskapene nå har valgt tror jeg det blir lenge til.

Lenke til kommentar

Standarden for CD-plater definerer kanskje bare det fysiske formatet. (Diameter på platen og denslags.)

 

Men "Compact Disc Digital Audio" kan de ihvertfall ikke kalle dette kopibeskyttede søppelet.

 

Forbrukerrådet også krevd at kopibeskyttede plater skal merkes tydelig. ("OBS! Kan ikke spilles på alle CD-spillere" eller liknende.)

 

Forøvrig er jo kopiering av musikk til privat bruk lovlig. (jfr Åndsverksloven § 12). Du fratas altså din lovgitte rett til å kopiere disse CD'ene.

 

Er vel unødvendig å fortelle at alle bør bokiotte disse produktene.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 14:04, LeD skrev:

Standarden for CD-plater definerer kanskje bare det fysiske formatet. (Diameter på platen og denslags.)


Men "Compact Disc Digital Audio" kan de ihvertfall ikke kalle dette kopibeskyttede søppelet.


 

Det var det jeg mente, eller ivertfall prøvde å hinte til i innlegget over. :smile:

 

Ellers så er jeg helt enig med deg. CDer som ikke følger standarden for musikkCDer bør merkes TYDELIG med dette, slik forbrukerrådet nå foreslår. Disse platene burde helst stått på en annen hylle i butikken, slik at det er hevet over enhver tvil at dette ikke er CDer som følger vanlig standard.

 

Selv om coveret på platene er tydelig merket, mener jeg at oss som forbrukere har full rett til å heve kjøpet dersom platen ikke fungerer på CDspilleren du har hjemme. Det er tross alt en del spillere som ikke klarer å lese disse platene, og det skulle da bare mangle at du ikke fikk pengene igjen for kjøpet.

 

Slik kopibeskyttelse gjør jo at det går sport i å kopiere/rippe platene, så jeg er redd dette gjør saken vondt værre for palteindustrien.

Lenke til kommentar

Kopibeskyttelsen på Vapen&Ammunition er CactusShield, en av de latterligste kopibeskyttelser jeg har vært borte i.

Den virker abnormalt godt mot sin hensikt, i og med at den er så enkel å bli kvitt at selv min farmor kunne klart det, men samtidig lager store problemer i overraskende mange cd/dvd-spillere.

 

Til alt overmål så er den israelsk....

 

Apropos CD: CD er bare samlebegrepet for alle typene, dvs kun for selve platen. All videre spesialisering, eller arv om du vil, fra CD er definert i "bøkene": Red, Yellow, Green, Orange og White.

Red book er CD-DA eller bare CD-A, altså musikk-cd. Det er "logoen" "Compact Disc - Digital Audio" som ofte står på selve cden og på innercoveret CactusShield-cder må klare seg foruten.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 14:19, byggeren skrev:

Selv om coveret på platene er tydelig merket, mener jeg at oss som forbrukere har full rett til å heve kjøpet dersom platen ikke fungerer på CDspilleren du har hjemme.


 

Det at "CDen" ikke kan spilles i CD-spilleren din utgjør jo definitivt en mangel etter kjøpsloven. Er jo også lite håp om at butikken kan "reparere" produktet. Og da har du jo krav på å få hevet kjøpet.

 

Noen som har prøvd dette i praksis?

 

Kunne jo vært litt underholdende å ta med lovsamling og slenge den i disken i platebutikken og kreve å få snakke med daglig leder... :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Jada, tilbakelevering er gjort med hell det.

Du får ikke premie eller noe, men penga tilbake evt. bytte i annen cd med lik pris burde du kunne forvente.

 

Har ikke funnet en oversikt over cder med denne kopibeskyttelse (den heter forresten Cactus Data Shield, ikke CactusShield som jeg skrev lengre oppe i tråden), men de nye platene fra Natalie Imbruglia, A1, Scooter og naturligvis Kent har denne.

Lenke til kommentar

Anders: gå til butikken og be om en versjon uten kopisperren. De er pliktet til å gi deg det, eller pengene tilbake. Det lages ubeskyttede versjoner av alle cd'er, ellers ville plateselskapene slitt med store søksmål. Det er bare litt mas fra din side som skal til for at butikken klarer å rote den frem fra leverandøren eller bakrommet.

 

Jeg har gjort dette to ganger allerede, begge ganger med hell. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte noen Cd'er i Asia for noen måneder siden, disse "fake" CD'ene gikk faktisk ikke an å kopiere, men å rippe og brenne dem var ikke noe problem.

 

jeg husker jeg skulle ha en kopi til Bilen av den ene cd'en, men der fikk jeg opp, cd is copyrighted og da ville ikke den mer.....

 

så startet jeg rippe funksjonen i Nero og vips så hadde jeg den cd'en...

 

og jeg hadde samme erfaring med en eldre cd'spiller i bilen.....den tok ikke disse cd'ene...

 

det er litt vanskelig å klage til dem nå som jeg er i NOrge igjen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 15:13, mad_arab skrev:

Anders: gå til butikken og be om en versjon uten kopisperren. De er pliktet til å gi deg det, eller pengene tilbake


 

men jeg vil ikke ha pengene, jeg vil ha albumet :wink: Kommer ikke til å gidde å dille med det ettersom jeg faktisk får hørt på albumet via min DVD spiller.

 

men det er skummelt at en bransje har så mye makt som platebransjen har. Har egentlig lyst å boikotte hele bransjen, men så har jeg lyst å ha orginaler i samlinga mi også :

Lenke til kommentar

Platebransjen er patetisk... den er helt ille ute og kjøre og like villig til og omstille seg som en gammel kommunearbeider med ny PC

 

...løsningen er såre enkel... mennesker vil ha musikk... men mennesker vil selv bestemme hvordan de skal høre på den... Lag en sponsa sentralenhet som kan koble opp med ADSL eller lignende... på den kan du streame all type musikk rett fra servere til plateselskaper... du kan abbonere på spesielle pakker ... som blir kontinuerlig oppdatert med den musikken du liker... Det blir registrert hva du lytter på (hmm) og du får forslag om ny sanger... Har du dårlig råd, kan du velge og høre på en reklamesnutt mellom hver tredje sang og få de gratis... Alt dette kan selvfølgelig streames over på din walkman som har 3G connection... og veier 15 gram.. dette er såre enkelt og få til... og vil bli veldig billig på sikt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...