Gå til innhold

Macro til Canon 350D

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et Canon 350D kamera og canon objektiv 70-200mm f/4L USM. Har nå lyst til å kjøpe et godt objektiv for å ta næropptak av små motiv som blomster, insekter osv. Jeg har sett litt på Tamron AF SP 90 mm f/2.8 Di Macro som ser ut som et ganske bra objektiv til en rimelig penge. Er det andre objektiver jeg burde se nærmere på som kan være like bra eller bedre? Gjerne en pris på max 5 000 kr.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem alt med nærforsatslinser. Det duger ikke.

Mellomringer; tja men gir som nevnt stort lystap og lite fleksibilitet.

Net, et godt MACRO-objektiv er best.

___

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=4...=macro-objektiv

tbaugen

Skrevet: 28/05/2005 : 22:08

Report PostQuote Post

Bruker

Makro 1:1

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro fra 2200 kr

Sigma 105mm F2.8 EX DG fra 3388 kr

Sigma 180mm F/3.5 EX APO fra 4950 kr

Tamron SP AF 90mm F/2.8 fra 3747

Får bra test:

http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM: Fant ingen pris

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet alle objektivene, men endte selv opp med EF-S 60mm f/2,8. Grunnen til var at jeg ønsket et meget allsidig objektiv, som var enkelt å ta med seg, og som ga topp bildekvalitet (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen).

Objektivene rundt 100mm synes jeg blir litt "lange" hvis jeg ønsker å bruke dem til portrettfotografering. Siden jeg har Canon 70-200 f/2,8 IS, har jeg allerede lyssterk kvalitetsoptikk på 100mm, og jeg synes også at objektivet ble litt stort, så det var ikke bare å gjemme vekk i et lite ekstrarom i fotobagen.

Siden jeg ikke tar så mye bilder av lettskremte motiver, fant jeg ut at 60mm var helt utmerket. Det har nå overtatt plassen som min 50mm f/1,8 hadde før. Den er riktignok mindre lysster, men skarpere, og får plass i samme rom i bagen.

Jeg testet bildekvaliteten mot EF-100mm makro, og fant at de var veldig like, muligens var 60mm et hårstrå skarpere, men 100mm har litt raskere autofokus.

Dersom du fotograferer lettskremte motiver, vil du gjerne har den estra avstanden de lengre objektivene gir.

Erik

Lenke til kommentar

Til insektfoto er Sigma 150/2.8 antakelig det beste kjøpet du kan gjøre akkurat nå, koster omtrent det samme som Canon 100 mm og gir et høyst sannsynlig et ok kompromiss mellom den nokså begrensede dybdeskarpheten et obj. rundt 180 mm gir og den noe korte arbeidsavstanden et 100 mm objektiv gir.

Anbefaler som vanlig ellers sigma 105 og Tamron 90 på det sterkeste, bra optikk for en billig penge.

Tenk igjennom ønsket bruksområde og vurder brennvidde deretter; 60 mm er bra for stilleben, blomster og er kompakt, 90-105 er bra allround og til portrettbruk og som moderat tele men kanskje litt kort for en del insektstyper, 150 og 180 er mer "hardcore" insektsobjektiver (men ok til det meste for all del, kanskje litt lang for portrettbruk).

Lenke til kommentar

Jeg har både Canon 100mm 2.8 Macro og Sigma 150mm 2.8 Macro og bruker begge om hverandre.

Autofokusen på Canon 100mm er raskere enn Sigma sin, men det har lite å si med tanke på macrofotografering.

Anbefaler begge to uten å blunke.

Løp og kjøp!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...