Gå til innhold

Palestina vs Israel

Anbefalte innlegg

Det er til og med diskutert her i forumet. Bilder og videoer ble vist med hvordan palestinere skyter mot israelske soldater mens barna deres løper rundt rett bak.

Jeg har også sett at israelske soldater skyter på ubevæpnete palestinere alt for mange ganger. Dette vil si at mine påstander er riktige siden jeg påstår at ingen av partene har rett eller galt. I mine øyne er begge parter terrorister.

Fordi folk har en tendens til å ignorere fakta. Særlig når fakta ikke passer inn i deres verdensbilde.

Ser du selv hva du skriver her! Det betyr at det er DU som har de riktige fakta og vi andre tar feil?! Så tåpelig skrevet!

Igjen ignorerer du omstendighetene rundt dødstallene.

Overhodet ikke! Det er bare du som ikke kan lese norsk. Jeg skrev 22 millioner russere. Ikke min feil at du er analfabet. Og det er adskillig mer enn de 5 millioner jøder som døde under andre verdenskrig. Det er så mye mer at denne diskusjonen begynner å bli kjedelig.

Israel "brøt" avtalene etter flere terrorangrep, mener du?

Ja det sier du ja. Jeg sitter med andre opplysninger. Mange av angrepene var provosert fra israelernes side. Hvis man i tillegg ser på hva palestinerne måtte skrive under på, en avtale som i stor grad favoriserte israelere, så er det ikke rart at en slik dritt avtale fikk konsekvenser.

1. Palestina var aldri en selvstendig stat, men et landområde på britiske hender. Det var altså ikke "araber territorium" i det hele tatt

2. Israel ble lagt til områder med jødisk flertall, og altså på britisk jord

3. Israel er knøttlite i forhold til landområdene araberne eier, og også i forhold til hvor mye araberne fikk av Palestina

4. Det var araberne/palestinerne som angrep først, ikke Israel.

1. Området var i britiske hender fra I.verdenskrig frem til 1948. Landet var i mange hundre år under Ottomansk imperie og før det så lå det under Kalifatet. Begge imperier var muslimske og dermed var dette muslimsk territorium i over 1000 år. Jeg skulle selvsagt ikke sagt "araber territorium" men muslimsk territorium.

2. Jeg vil gjerne se hva slags syke bøker du leser når du påstår at Israel ble lagt til områder med jødisk flertall?! Mine kilder sier noe helt annet. Før etableringen av israelsk stat så var området muslimsk i flertall. Dette kan du motargumentere til du blir grønn i øynene men jeg kommer ikke til å kjøpe det.

3. Dette viser nettopp hvor galt det var av FN og Vesten å etablere en jødisk stat midt i territorium omringet av araberland.

Nei, jeg retter ikke baker for smed, og belønner ikke blodtørstighet og folkemord.

Du gjør det når du blindt støtter israelere.

Det er jo nettopp i media at faktaopplysninger som de jeg gjengir over ikke kommer frem, og derfor har vi slike som deg som konkluderer på feil grunnlag.

Jeg baserer ikke mine opplysninger utifra media så de kan egentli si hva de vil.

Her kommer de ekte holdningene fram ja :D

Din holdning er mer tåpelig enn min. Jeg har sagt hele tiden at feilen ligger hos begge parter mens du benekter hele tiden israelernes skyld i konflikten. Med den holdingen som du har blir det aldri fred der nede og jeg er glad for at du verken er politiker eller diplomat. Du er bare en bitter mann/kvinne som ikke innser at jøder er like mye hatet som muslimer, derfor komenterer du ikke på min påstand om at Vesten egentlig bare prøvde å kvitte seg med jødene ved å etablere en jødisk stat midt i den verste heksegryta. Jeg har egentlig ingenting i mot jøder og har aldri hatt det heller for meg er jødene verken verre eller bedre enn alle andre religioner. De gjør feil som alle andre og har sine svin på skogen. Å påstå at jødene aldri gjør noe galt er så dumt at det får meg til å putte fingeren i nesa å prøve å røre hjernen min rundt. Da sier jeg takk for meg i denne diskusjonen.

Endret av jascko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også sett at israelske soldater skyter på ubevæpnete palestinere alt for mange ganger.

Når da? I hvilken sammenheng?

Ser du selv hva du skriver her! Det betyr at det er DU som har de riktige fakta og vi andre tar feil?!

I dette tilfellet, ja.

Igjen ignorerer du omstendighetene rundt dødstallene.

Overhodet ikke! Det er bare du som ikke kan lese norsk. Jeg skrev 22 millioner russere. Ikke min feil at du er analfabet. Og det er adskillig mer enn de 5 millioner jøder som døde under andre verdenskrig.

Igjen ignorerer du omstendighetene. Ser du forskjell på systematisk utryddelse og tap i forbindelse med krigshandlinger?

Mange av angrepene var provosert fra israelernes side.

Hvilke da? På hvilken måte?

Hvis man i tillegg ser på hva palestinerne måtte skrive under på, en avtale som i stor grad favoriserte israelere, så er det ikke rart at en slik dritt avtale fikk konsekvenser.

Kan du gi meg en link til denne avtalen?

1. Området var i britiske hender fra I.verdenskrig frem til 1948. Landet var i mange hundre år under Ottomansk imperie og før det så lå det under Kalifatet. Begge imperier var muslimske og dermed var dette muslimsk territorium i over 1000 år. Jeg skulle selvsagt ikke sagt "araber territorium" men muslimsk territorium.

Men det var altså britisk territorium da Israel ble grunnlagt, hvilket gjør kommentaren din her irrelevant. Forøvrig har Israel historiske røtter der tilbake til jernalderen, så hvis vi først skal gå inn på historien så vinner Israel da også.

2. Jeg vil gjerne se hva slags syke bøker du leser når du påstår at Israel ble lagt til områder med jødisk flertall?! Mine kilder sier noe helt annet. Før etableringen av israelsk stat så var området muslimsk i flertall.

Hva er dine kilder?

3. Dette viser nettopp hvor galt det var av FN og Vesten å etablere en jødisk stat midt i territorium omringet av araberland.

Her forsvarer du altså arabisk rasisme og ønske om å utslette Israel.

Du er bare en bitter mann/kvinne som ikke innser at jøder er like mye hatet som muslimer

Rasisme er ingen god grunn i min bok, så derfor ser jeg ikke relevansen av babbelet du kommer med her.

Lenke til kommentar
Hvis man i tillegg ser på hva palestinerne måtte skrive under på, en avtale som i stor grad favoriserte israelere, så er det ikke rart at en slik dritt avtale fikk konsekvenser.

Kan du gi meg en link til denne avtalen?

Oslo-avtalen.

Lenke til kommentar
Men det var altså britisk territorium da Israel ble grunnlagt, hvilket gjør kommentaren din her irrelevant. Forøvrig har Israel historiske røtter der tilbake til jernalderen, så hvis vi først skal gå inn på historien så vinner Israel da også.

Britene hadde mandat over området, betyr ikke at det var britisk territorie.

Her forsvarer du altså arabisk rasisme og ønske om å utslette Israel.

Nei, han forklarer problemet. Som om Russerne skulle beholdt landet de tok kontroll over når de gikk inn i Finnmark, for å så gitt det bort til en annen part. Det ville blitt motstand, og vi ville selvfølgelig støttet det.

Men uansett, hva tror folket kan være den beste løsningen? En tostatsløsning? Eller klarer man å skape en felles stat der nede? Tvilsomt?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Men uansett, hva tror folket kan være den beste løsningen? En tostatsløsning? Eller klarer man å skape en felles stat der nede? Tvilsomt?

Det er vanskelig å si Rampage.

Etniske og religiøse forskjeller er for store der nede og det er alt for mye hat. Jeg vet hvordan det fungerer, jeg har opplevd det selv. Den har snøball effekt, noen dreper ditt familiemedlem så i sinne sverger du å ta igjen uansett hvilken preferanse du hadde i forkant. Dermed dreper du en av dem og samme skjer hos andre part. Spørsmålet er om verdenssamfunnet har prøvd nok for å ordne opp i konflikten. Slik som jeg ser på det så må først USA slutte å mate israelerne med våpen å militært utstyr. USA må begynne med å stille krav til begge parter og behandle konflikten fra en nøytral og objektiv perspektiv. Slik som det er nå er det for stor ulikhet mellom partene og dermed vil ingen file ned på kravene. Den ene siden kjemper med stein mens den andre har USAs teknologi. Det er først og fremst det som har tvunget palestinere til å ta i bruk terror midlene i form av selvmordsbombing. Det var enten det eller stein. Det beste hadde vært hvis de kunne bli enig om å leve sammen på et vis. Fjerne navnene Israel og Palestina og finne på noe nytt, en stat som omfatter begge områder med felles regjering. Men dette er bare ideal, kan neppe fungere i praksis. Kanskje hvis man deler landet i kantoner og overfører en del av selvstyre til disse kantonene. En slags konsosiert demokrati som ligner det sveitsiske eller det belgiske systemet med Vallonia og Flanders. Men nå har det vist seg at til og med i Belgia kan systemet kollapse, de har jo ikke hatt regjering siden juli måned før de i til slutt klarte å stable på beina en provisorisk regjering. Uansett, jeg nevnte det tidligere, situasjonen er så kompleks slik at alle forsøk for å stabilisere område har mislykkes frem til nå.

Lenke til kommentar
Fjern murene til Israel, gi tilbake landet som Israel har tatt fra Palestina og pass på at begge parter oppfører seg pent.

Ja, det er lett med med hatet begge partene har mot hverandre.

Gi land tilbake? Feks. Golan-høydene? Og gi Palestinerne en enda bedre base for rakettutskyting mot tilfeldige mål i Israel enn det de har idag? Først må Palestinerne få kontroll over folk i egne rekker og stoppe denne meningsløse rakett bombarderingen. Og med PLO og Hamas som slåss om kontroll, skjer ikke dette med det første. Ergo Israel må beholde kontroll over Golan-høydene.

Lenke til kommentar
Først må Palestinerne få kontroll over folk i egne rekker og stoppe denne meningsløse rakett bombarderingen.

På samme måte som Tyskland hadde rett til å fortsette okkupasjonen av Norge så lenge det var nordmenn som gjorde motstand? Israel har tatt land det i følge avtalen ikke var meningen de skulle ha, og de har ingen planer om å gi det tilbake, uavhengig av hva palestinerene foretar seg. Hadde de hatt det hadde de ikke latt israelske nybyggere flytte inn dit.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Klart Israel har gjort mye dritt, men slitsom med alle som gang på gang tror at Israellerne har okkupert land sånn helt uten videre. De ble anngrepet først, bla. fra Golanhøydene vil jeg anta og derfor tok de kontrollen over disse og venter med å gi dem tilbake til de ikke risikerer å få sine egne sivile bombet derfra.(Vi får i allefall håpe de gir dem tilbake)

Lenke til kommentar

Israel trodde ihvertfall de ville bli angrepet, og angrep først. Det kan jeg ha forståelse for, for det var mye trusler før 6-dagerskrigen, ikke minst fra Egypt. Egypt har de derimot inngått fredsavtale med, og gitt tilbake områdene de okkuperte under krigen.

Det var vel heller aldri snakk om at det var Palestinerene som skulle angripe, begge parter så bare på dem som et hinder. Og som sagt, hvorfor tror du at de har planer om å gi dem tilbake, når de lar sine egne innbyggere flytte inn dit, og deretter bruker det at de må beskyttes som unnskyldning for å fortsette okkupasjonen? Enkelte palestinske områder har de riktig nok forlatt, men det har blitt oppveid av nybygging på andre.

Hvis dette skulle liknet på den god-mot-ond-situasjonen Israelerene prøver å fremstille den som, måtte de kun okkupert evt. områder det blir skutt raketter fra, og sivile israelere måtte holdt seg innenfor grensene som var satt opp før 1967.

Lenke til kommentar

Hva jeg mener står kort og godt i sig. Israel fortjener Palestina (og med Palestina mener jeg det som i dag er Israel+Palestina) like mye som Tyskland fortjente verden (overdrivelse såklart, men dere forstår hva jeg mener). Det beste hadde selvfølgelig vært at man lagde en felles stat, hvor man gradvis gjorde det til ett stort land (noe slikt kunne såklart ikke skjedd over natten). Å gi palestinere samme muligheter som israelere på alle mulige måter, gjerne på bekostning av israelere (da tenker jeg ikke at de skal få det dårligere, men at man tar av alle israelere for å gjøre det bedre for alle palestinere) hadde vært en god start (heller ikke dette skulle skjedd over natten såklart, men så fort som mulig). Da tenker jeg på helse, utdanning osv. Palestina skulle dog selvfølgelig blitt det offisielle navnet, og flagget skulle vært det Palestinske. Det finnes derimot ingen enkel løsning på denne konflikten, men "løsingen" må starte i dag.

Gidder uansett ikke diskutere da ingen forandrer mening når det gjelder dette. Har ikke behov for å rettferdiggjøre meningene mine.

Beklager alle parantesene, men er tydelig at man er noe kverulant her.

Lenke til kommentar

De onde jødene innrømmer at de bryter fredsplanen.

Sett slik! Disse slemme, slemme svina som ikke har noen interesse av fred innrømmer altså at de bryter en avtale. Merkelig :lol:

Israelerene har ingen rett til å ta land fra Palestina. :)

Palestina var aldri en nasjonalstat, men kun et landområde. Palestina var på britiske hender, og Israel ble helt lovlig grunnlagt av FN på britisk jord, og i områder med jødisk flertall.

Som om Russerne skulle beholdt landet de tok kontroll over når de gikk inn i Finnmark, for å så gitt det bort til en annen part.

Nei, for Finnmark var en del av nasjonalstaten Norge. Palestina var ikke en nasjonastat, og de som hadde kontroll på området gikk frivillig med på å gi det til jødene.

Nei, fordi araberne ville kommet i flertall, og ville satt i gang utrenskning av jøder.

På samme måte som Tyskland hadde rett til å fortsette okkupasjonen av Norge så lenge det var nordmenn som gjorde motstand?

Nei, for det var Tyskland som angrep først, akkurat som palestinerne/araberne angrep Israel først.

Israel fortjener Palestina like mye som Tyskland fortjente verden

Helt feil. Israel ble helt lovlig grunnlagt på britisk jord, med støtte fra FN, og i områder med jødisk flertall.

Forøvrig har Israel en historie i området helt tilbake til jernalderen, mens araberne/palestinerne historisk sett hører hjemme på den arabiske halvøy og ikke i Palestina. I følge deg må altså araberne trekke seg ut av Irak, Palestina, Egypt, osv. og ha seg tilbake til Saudi-Arabia! :lol:

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Sett slik! Disse slemme, slemme svina som ikke har noen interesse av fred innrømmer altså at de bryter en avtale. Merkelig :lol:

Ja, særdeles merkelig. Du er tydeligvis en av de radikale blinde den veien? De innrømmer at bosetningene bryter med avtalen. Og du har ikke problemer med det?

Israelerene har ingen rett til å ta land fra Palestina. :)

Palestina var aldri en nasjonalstat, men kun et landområde. Palestina var på britiske hender, og Israel ble helt lovlig grunnlagt av FN på britisk jord, og i områder med jødisk flertall.

Vi burde beholdt Afrikakoloniene med andre ord?

Det var jo tross alt bare landområder.

Som om Russerne skulle beholdt landet de tok kontroll over når de gikk inn i Finnmark, for å så gitt det bort til en annen part.

Nei, for Finnmark var en del av nasjonalstaten Norge. Palestina var ikke en nasjonastat, og de som hadde kontroll på området gikk frivillig med på å gi det til jødene.

Samme prinsipp, britisk mandat over Palestina kom etter å ha brutt opp det Ottomanske riket. Så i all forstand, så tok de landet fra noen. Og gav det til noen andre.

Israel fortjener Palestina like mye som Tyskland fortjente verden

Helt feil. Israel ble helt lovlig grunnlagt på britisk jord, med støtte fra FN, og i områder med jødisk flertall.

Helt lovlig på Palestinsk jord, ikke britisk. Og selv om det blir lovlig i sigarklubben FN, så oppfattes det ikke slik av folket som faktisk bor der, eller i nærheten av der de slicer og dicer opp landet.

Lenke til kommentar

Kanskje Israel begynner å bli litt mer fornuftige, men det er vel heller tvilsomt.

Så fordi folkene som bodde der aldri tilhørte et land har et annet folk rett til å trenge seg innpå, bestemme over dem og ta fra dem landet deres? Jeg tviler sterkt på at Palestina gikk med frivillig på at Storbritannia skulle få kontroll over dem og deres land.

Dette er altså helt akseptabelt pga. folket som bodde der var kontrollert av et annet land som hadde tatt kontrollen med makt?

Nei, fordi araberne ville kommet i flertall, og ville satt i gang utrenskning av jøder.

Kanskje det var en dum idé å gi jødene land der nede?

Nei, for det var Tyskland som angrep først, akkurat som palestinerne/araberne angrep Israel først.

Har du noen dokumentasjon på hvem som angrep først?

Forøvrig har Israel en historie i området helt tilbake til jernalderen, mens araberne/palestinerne historisk sett hører hjemme på den arabiske halvøy og ikke i Palestina. I følge deg må altså araberne trekke seg ut av Irak, Palestina, Egypt, osv. og ha seg tilbake til Saudi-Arabia! :lol:

Ah, fin tankegang. Så fordi en fin eventyrbok som tilhører jødenes religion sier at det er deres land og tilhører dem, skal vi gi dem det landet uten å blunke med øynene. Er det noen her som har sagt at folk skal trekke seg tilbake til landegrensene som var for tusener av år siden? Det eneste jeg mener er at ingen har noen rett til å tvinge folk til å flytte fra deres hjem bare fordi et land har gitt et annet land lov til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Så i all forstand, så tok de landet fra noen. Og gav det til noen andre.

Da gir du inntrykk av at de de tok landet fra hadde krav på det og var innbyggere der, hvilket de ikke hadde.

Helt lovlig på Palestinsk jord, ikke britisk.

Feil. Det var ikke noe "palestinsk folk", da de som bodde der enten var jøder eller vanlige arabere.

Og selv om det blir lovlig i sigarklubben FN, så oppfattes det ikke slik av folket som faktisk bor der, eller i nærheten av der de slicer og dicer opp landet.

Nå tilhørte landområdet britene.

Så fordi folkene som bodde der aldri tilhørte et land har et annet folk rett til å trenge seg innpå, bestemme over dem og ta fra dem landet deres?

Det var ikke et annet folk som trengte seg innpå og tok fra dem noe som helst. Det var britene som grunnla Israel med hjelp fra FN.

Jeg tviler sterkt på at Palestina gikk med frivillig på at Storbritannia skulle få kontroll over dem og deres land.

Palestina var aldri noen selvstendig nasjonalstat. Det var bare et landområde som gikk fra den ene til den andre.

Kanskje det var en dum idé å gi jødene land der nede?

Ikke dummere enn å gi arabere land. Med mindre man er rasist da.

Har du noen dokumentasjon på hvem som angrep først?

Eh, historiebøkene? Der står det tydelig og klart at araberne angrep både utenfra og innenfra i det Israel ble grunnlagt.

Ah, fin tankegang. Så fordi en fin eventyrbok som tilhører jødenes religion sier at det er deres land og tilhører dem, skal vi gi dem det landet uten å blunke med øynene.

Dette har ikke noe med eventyrbøker å gjøre. Dette er historiske kjennsgjerninger, basert på blant annet arkeologi.

Det eneste jeg mener er at ingen har noen rett til å tvinge folk til å flytte fra deres hjem bare fordi et land har gitt et annet land lov til å gjøre dette.

Nå fikk araberne som bodde i Israel da det ble grunnlagt fortsette å bo der. Problemene oppstod da araberne bestemte seg for å prøve å knuse Israel.

Lenke til kommentar
På samme måte som Tyskland hadde rett til å fortsette okkupasjonen av Norge så lenge det var nordmenn som gjorde motstand?

Selv ikke Israel bestrider at det var Israel som angrep først, og det var som kjent pga. trusseler fra Egypt og andre omkringliggende stater, ikke fra befolkningen som bodde i de palestinske områdene som er okkupert.

Lenke til kommentar

Genetisk sett har jødene og muslimene i området, som ikke er innflyttere de siste 60 årene, mer til felles med hverandre, enn de som er muslimer har med arabere generelt. Det er mao. samme folkegruppe, men den er delt i to forskjellige religioner. Å si at de som tilfeldigvis er jøder har mer rett på landet enn de som er muslimer blir derfor feil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...