Gå til innhold

Palestina vs Israel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
USA sender mange ganger mer penger til muslimske land enn de gjør til Israel.

Hvor mye de sender til muslimske land er irrelevant. De burde fortsatt holde seg unna Israel og la de seile sin egen sjø. Kanskje prøve å la fleipen kalt "FN" få prøvd å ordne opp litt.

Akkurat som Norge la Palestinere "ta vare på" sin egen økonomi.

Vet du hva? Du er en geni! Ingen Norske millioner til Palestinsk terror = Ingen TERROR!

Lenke til kommentar

Jeg syns da vi kan drite i å gi penger til U-land også jeg. Slett gjelda, gi de litt lærdom innen det å bygge opp infrastrukturen i et land.

Tenk hvor mye mer den norske stat kunne gjort for Norge! Togbaner, veier, offentlige bygg, og mer til hvert enkelt individ.

La de få drepe hverandre der nede. Det er FNs ansvar, ikke Norge. Hvis FN ikke hadde vært så inkompetente som de er da.

Lenke til kommentar

Hvor mye de sender til muslimske land er irrelevant. De burde fortsatt holde seg unna Israel og la de seile sin egen sjø. Kanskje prøve å la fleipen kalt "FN" få prøvd å ordne opp litt.

Hvorfor skulle ikke USA støtte en viktig demokratisk alliert?

Lenke til kommentar

Uten USA i ryggen er det vel heller lite FN kan få utrettet.

Lenke til kommentar

Uten USA i ryggen er det vel heller lite FN kan få utrettet.

Blant annet, og det betyr at FN er en internasjonal vits.

Lenke til kommentar
Og hva er en islamofascist?

Begrepet er egentlig overflødig da de fleste muslimer er fascister.

Hvor mye de sender til muslimske land er irrelevant. De burde fortsatt holde seg unna Israel og la de seile sin egen sjø.

USAs støtte er vel hovedsakelig militær. Israels økonomi er større enn resten av regionens samlet.

Lenke til kommentar
Hvem har rett til landet "Israel"?

Israelerne.

Selv mener jeg at Palistinerene har første rett, fordi de hadde landet først, før FN ga landet til Isralitene.

Dette er feil. Israel har en historie i området helt tilbake til jernalderen. Araberne, derimot, hører ikke hjemme der, men på den arabiske halvøy. Palestina var heller ikke et eget land, men et landområde på britiske hender. Britene hadde tatt det over fra osmanerne, som var på tyskernes side under førtse verdenskrig men ble beseiret nettopp av britene. FN grunnla altså Israel på britisk jord, og i områder med jødisk flertall.

Så kommer Isralitene og tar enda mer land en de egentlig ikke hadde fått.

De okkuperer fiendens områder, akkurat som de allierte mot slutten av andre verdenskrig. Det er et forsvar mot angrep. Husk at det var araberne som angrep Israel først.

Lenke til kommentar
Hva med en demokratisk islamsk stat, som et alternativ til den demokratiske jødiske staten Israel?
Hva med en flygende rosa elefant? Det har aldri eksistert en islamsk stat som respekterer menneskerettighetene, det kommer heller aldri til å skje. Man må gjerne diskutere Midtøstenkonflikten, men man må holde seg på matta når det gjelder realisme. En muslimsk stat som beskytter av menneskerettigheter er en selvmotsigelse.

Hva med Bosnia eller Tyrkia? Jeg sier ikke at noen av dem er perfekte demokratiske samfunn men hvilket andre land er det? Til tross for korrupsjons problem, som for øvrig eksisterer mer eller mindre i alle andre vestlige demokratiske samfunn, så kan man i større grad betrakte begge land som demokratisk. Begge har fri valg, allmenn stemmerett, fri parti system osv. Riktig nok har Bosnia vært gjennom en langvarig krig der det var påvist store brudd på menneskerettigheter men i dette tilfelle var det IKKE muslimer som sto bak disse handlingene, det var serbere og kroater, forholdsvis den ortodoks-kristlige religion og romersk-kristlige religion.

Når det gjelder Palestina spørsmålet så syns jeg personlig at det gjøres grove feil fra begge siden. Mange argumenter har blitt tatt opp før i denne tråden så jeg gidder ikke gjenta hva folk har allerede sagt. I utgangspunktet har ingen av sidene rett eller galt. Problemet mitt er at mange mennesker her påstår ting ut i fra egen skjønn. Påstanden som f.eks. "israelerne (jøder) har aldri drept sivile palestinere med vilje, hvis de gjør det så er det uflaks". Ja ha! Hvordan vet dere det? Har dere vært der 24 t helt siden 1948? Det er ikke noen faglig litteratur som kan bekrefte slike påstander. Under hvilken preferanse dreper israelerne sivilt palestinsk befolkning, og vi vet at det forekommer, har verken jeg eller andre her på forumet ingen peiling på. Det vet bare israelerne sjøl.

Når det gjelder starten på problemet i Midtøsten så må Vesten ta på seg største skylden. Skulle gjerne visst hva tenkte disse mennesker som satt i Sikkerhetsrådet og prøvde å løse verdensproblemer med sigarer og Brandy. OK, jødene hadde lidd under krigen og det er trist, men for pokker da har vi alle gjort! All respekt for jøder men det var ikke bare de som har blitt forsøkt etnisk renset, gasset i hjel, utnyttet, voldtatt, henrettet osv, de fleste andre folkeslag har opplevd det samme som de. Antall gasset polakker, russere, jugoslaver, sigøynere osv er stor. Mange av disse fikk ikke særbehandling etter Andre Verdenskrig. Skulle vi gi eget stat til alle sigøynere også? De led jo like mye under krigen som jøder siden Hitler ikke var så særlig glad i dem heller. Da fortjener de også eget stat like mye som jøder.

Jeg personlig ser svart på situasjon i Israel. Det finnes ikke snev av vilje til samarbeid fra begge parter. Samtidig så stikker deres problemer dypere enn noen av oss klarer å forstå. Vi sitter her og har det fint vi. Ingen større bekymring som vi ikke kan løse. Vi lever i homogent samfunn uten noen religiøse, etniske eller sosiale forskjeller. Også trur vi at VI vet best hva som feiler konflikten i Israel. Løsningen hos de fleste her er å innføre det så verdigfulle demokratiske systemet i Palestina, så skal alt orde seg. Trur ikke det. Demokratiet fungerer fint her hos oss, de folka der nede har andre formeninger og andre utfordringer. Demokratisk styresett er ikke løsningen på alle verdens problemer. Demokratiet fungerer ikke i dypt splittet samfunn med alvorlige samfunns problemer. Men vi trur at den gjør det siden vi sjøl praktiserer den og da faller det naturlig for oss at hele verden burde akseptere demokrati og vestlige verdier, mens de fleste glemmer at Europa var herjet av kriger i over 2000 år i mye større grad en det vi ser i Midtøsten i dag. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvordan situasjon i Israel-Palestina skal løses. Men til gjengjeld så vet ikke de beste eksperter på dette område heller.

Lenke til kommentar
Under hvilken preferanse dreper israelerne sivilt palestinsk befolkning, og vi vet at det forekommer, har verken jeg eller andre her på forumet ingen peiling på. Det vet bare israelerne sjøl.

Vi vet faktisk veldig mye, da dette er grundig dokumentert. Sivile palestinere dør i større antall fordi de aktivt bruker sine egne som "skjold". De sender blant annet sine egne barn ut i skuddlinjen. For muslimer er det beste i verden å dø en martyrdød.

Når det gjelder starten på problemet i Midtøsten så må Vesten ta på seg største skylden. Skulle gjerne visst hva tenkte disse mennesker som satt i Sikkerhetsrådet og prøvde å løse verdensproblemer med sigarer og Brandy. OK, jødene hadde lidd under krigen og det er trist, men for pokker da har vi alle gjort!

Det var ikke bare snakk om krigen, og jeg er ganske overrasket at du avfeier Holocaust som om det var en fillesak. Jødehets har vært en rød tråd gjennom hele verdenshistorien. Selv om jødene fikk mye sympati etter andre verdenskrig var de fortsatt utsatt for vold og hets rundt omkring i Europa. Det beste for jødene var å få et eget land der de kunne beskytte seg selv.

Jeg personlig ser svart på situasjon i Israel. Det finnes ikke snev av vilje til samarbeid fra begge parter.

Helt feil. Israel har gang på gang vist vilje til å løse problemet, men palestinerne ønsker fortsatt å utslette nasjonen.

Lenke til kommentar
Under hvilken preferanse dreper israelerne sivilt palestinsk befolkning, og vi vet at det forekommer, har verken jeg eller andre her på forumet ingen peiling på. Det vet bare israelerne sjøl.

Vi vet faktisk veldig mye, da dette er grundig dokumentert. Sivile palestinere dør i større antall fordi de aktivt bruker sine egne som "skjold". De sender blant annet sine egne barn ut i skuddlinjen. For muslimer er det beste i verden å dø en martyrdød.

Når det gjelder starten på problemet i Midtøsten så må Vesten ta på seg største skylden. Skulle gjerne visst hva tenkte disse mennesker som satt i Sikkerhetsrådet og prøvde å løse verdensproblemer med sigarer og Brandy. OK, jødene hadde lidd under krigen og det er trist, men for pokker da har vi alle gjort!

Det var ikke bare snakk om krigen, og jeg er ganske overrasket at du avfeier Holocaust som om det var en fillesak. Jødehets har vært en rød tråd gjennom hele verdenshistorien. Selv om jødene fikk mye sympati etter andre verdenskrig var de fortsatt utsatt for vold og hets rundt omkring i Europa. Det beste for jødene var å få et eget land der de kunne beskytte seg selv.

Jeg personlig ser svart på situasjon i Israel. Det finnes ikke snev av vilje til samarbeid fra begge parter.

Helt feil. Israel har gang på gang vist vilje til å løse problemet, men palestinerne ønsker fortsatt å utslette nasjonen.

1. Vi vet ganske mye??? Hvem er du??? Hva som gjør at du har slike opplysninger og ikke mange av oss andre??? Er det bare fordi Israelene sier så?? Vær så snill ikke vær så naiv. Bare fordi Israelene hevder så betyr det ikke at de er mer troverdig enn palestinere.

2. Jeg avfeier ikke Holocaust. Ser du noen plasser i mitt innlegg at jeg gjør det? Les innlegge nøye før du begynner å dume deg ut. Det jeg sier er at mange andre folkeslag har lidd like mye som jøder under Andre Verdenskrig. Med dette så inrømmer jeg at jødene har gjennomgått tøffe tiden under krigen men det har nå f... med mange andre også. Personlig så mistet jeg 24 medlemer av min slekt, kun 5 av dem var aktive soldater resten var sivile. Skal jeg da legge meg ned på å gråte for jøder?

3.Israelene har vist vilje for problemløsningen??? Når tid? De må nå først gi tilbake de områdene dem har tatt fra palestinere som ikke engang FN har ratisfisert, så kan vi snakke om vilje. Før det skjer så skjønner jeg godt hvorfor palestinere ikke vil samarbeide. Det gjelder om å gi og ta, og det gjelder for begge parter. I ditt tilfelle så skal Israelene bare ta mens palestinere må gi. Det fungerer ikke slik, da bli det aldri fred der nede.

Lenke til kommentar

Jeg er lei av jøder som hver gang noen kritiserer et eller annet som kan forbindes med jøder pga holocaust syter og anklager om antisemitisme. Det blir som å si at jeg vil ha kriminalitet fordi jeg motsetter meg et overvåkningssamfunn.

Det virker som om mange ikke forstår at Isreal ikke er en jøde, men en politisk entitet som okkuperer land.

Lenke til kommentar
Det virker som om mange ikke forstår at Isreal ikke er en jøde, men en politisk entitet som okkuperer land.

Hva mener du med det? Israel er en nasjonalstat, ja. Og de okkuperer fiendtlige områder. Akkurat som de allierte under andre verdenskrig.

Vi vet ganske mye???

Ja, som i at det er allmenn kjent.

Det jeg sier er at mange andre folkeslag har lidd like mye som jøder under Andre Verdenskrig.

Jeg er uenig.

Israelene har vist vilje for problemløsningen??? Når tid?

Hvis du ikke vet det anbefaler jeg deg å tilegne deg litt mer kunnskap.

De må nå først gi tilbake de områdene dem har tatt fra palestinere

Da mener du også at de allierte burde trukket seg ut av Tyskland istedenfor å okkupere det mot slutten av andre verdenskrig, selv om tyskerne ikke hadde overgitt seg? Du mener at palestinerne skal få angripe så mye de bare vil uten at Israel skal kunne foreta seg noe?

Lenke til kommentar
Ja, som i at det er allmenn kjent.

Dette her blir usakelig. Du kommer ikke med noen argumentasjon her. Bare påstand. Bare fordi DU trur på det så betyr ikke det at dine påstander er basert på sanne preferanser. Hvis det er allmenn kjent hvorfor er det så mange som holder med palestinere? Spar meg ubegrunnet påstand.

Jeg er uenig.

Igjen en uargumentert påstand. Dette her begynner å bli tåpelig. Ja DU er uenig men mange andre er ikke det. At 22 mil russere døde under krigen og at like mange jugoslaver satt i fangeleiere som jøder under krigen, det betyr ingenting for deg selvsagt.

Hvis du ikke vet det anbefaler jeg deg å tilegne deg litt mer kunnskap.

Merkelig, jeg har en akademisk utdanning innen historie og statsvitenskap så personlig mener jeg at jeg har kunnskap nok på dette området. De få fredsavtalene som har blitt undertegnet mellom disse to parter var undertegnet av begge og ikke bare av Israelerne. Israelerne brøt disse avtalene like mye som palestinere. Som nevnt før så er ingen av partene noe å skryte om, dem er av samme ulla begge to.

Da mener du også at de allierte burde trukket seg ut av Tyskland istedenfor å okkupere det mot slutten av andre verdenskrig, selv om tyskerne ikke hadde overgitt seg? Du mener at palestinerne skal få angripe så mye de bare vil uten at Israel skal kunne foreta seg noe?

Tyskere var aggressorer under Andre Verdenskrig og ulegitimt drev med okkupering av andre land. Palestinere er ikke aggressorer i dette tilfelle, det var de som bodde i områden før FN fant på noe så morsomt som å etablere jødisk stat midt i araber territorium. Eneste forklaringen er at Vesten endelig fant løsningen på jøde problemet ved å sende dem ut av Europa og USA. Dette har dem prøvd i over 2000 år. Det er Vesten du skal klage på og ikke palestinere. I tillegg ved å gjøre dette så ble Vesten fremstilt som de "snille" siden de ga jødene eget stat. Må du åpne øynene, trur du virkelig at det er sanne preferanser som dukker opp i media. Samtidig er det naivt å tru at jødene gjør aldri noe galt. De har blitt forfulgt i så mange århundre jeg trur neppe at det er helt ubegrunnet, og det er nettopp katolske landene som har hatt de største problemene med jøder, og ikke muslimer. Les historie fra middelalderen så blir du å skjønne hva jeg prater om.

Lenke til kommentar
Bare fordi DU trur på det så betyr ikke det at dine påstander er basert på sanne preferanser.

Det er til og med diskutert her i forumet. Bilder og videoer ble vist med hvordan palestinere skyter mot israelske soldater mens barna deres løper rundt rett bak.

Hvis det er allmenn kjent hvorfor er det så mange som holder med palestinere?

Fordi folk har en tendens til å ignorere fakta. Særlig når fakta ikke passer inn i deres verdensbilde.

At 22 mil russere døde under krigen og at like mange jugoslaver satt i fangeleiere som jøder under krigen, det betyr ingenting for deg selvsagt.

Igjen ignorerer du omstendighetene rundt dødstallene.

De få fredsavtalene som har blitt undertegnet mellom disse to parter var undertegnet av begge og ikke bare av Israelerne. Israelerne brøt disse avtalene like mye som palestinere.

Israel "brøt" avtalene etter flere terrorangrep, mener du?

Tyskere var aggressorer under Andre Verdenskrig og ulegitimt drev med okkupering av andre land. Palestinere er ikke aggressorer i dette tilfelle, det var de som bodde i områden før FN fant på noe så morsomt som å etablere jødisk stat midt i araber territorium.

Her viser du din mangel på kunnskap, og husk hva du skrev:

"jeg har en akademisk utdanning innen historie og statsvitenskap så personlig mener jeg at jeg har kunnskap nok på dette området"

Fakta:

1. Palestina var aldri en selvstendig stat, men et landområde på britiske hender. Det var altså ikke "araber territorium" i det hele tatt

2. Israel ble lagt til områder med jødisk flertall, og altså på britisk jord

3. Israel er knøttlite i forhold til landområdene araberne eier, og også i forhold til hvor mye araberne fikk av Palestina

4. Det var araberne/palestinerne som angrep først, ikke Israel

Det er Vesten du skal klage på og ikke palestinere.

Nei, jeg retter ikke baker for smed, og belønner ikke blodtørstighet og folkemord.

Må du åpne øynene, trur du virkelig at det er sanne preferanser som dukker opp i media.

Det er jo nettopp i media at faktaopplysninger som de jeg gjengir over ikke kommer frem, og derfor har vi slike som deg som konkluderer på feil grunnlag.

Samtidig er det naivt å tru at jødene gjør aldri noe galt. De har blitt forfulgt i så mange århundre jeg trur neppe at det er helt ubegrunnet

:lol:

Her kommer de ekte holdningene fram ja :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...