Feynman Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det er hvertfall ikke ett spørsmål om å få mere land av Israel. For det har de fått tilbud om i bytte mot fred. Hva med fri ferdsel i sitt eget land? Og muligens slippe å ha rasistiske nybyggere boende der? Lenke til kommentar
zilch Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Fri ferdsel får de den dagen de slutter med terror og selvmordsbombing. Det er helt opp til de om de vil ha det eller ikke. Israel er ikke ute etter å kontrollere palestinerene men å ta terroristene som benytter enhver anledning til å skade og drepe uskyldige. Når det gjelder nybyggere, så er ikke de noe mere rasistiske enn palestinerene de møter på gaten. Når arabere fritt får bo i Israel dersom de oppfører seg, hvorfor skal en ikke da kunne vente det samme fra palestinerene? Ønsker de å leve fred med hverandre eller? Ett sted må grensene møtes, palestinerene ser helst at grensen går ved sjølinjen til middelhavet. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det der har allerde blitt prøvd og det funker ikke. Et hvert tenkende menneske burde skjønne hvorfor. (Nei det er ikke fordi palestinere er et folkeslag bestående av mentalpasienter slik Israel-groupiesene vil ha det til) Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Det der har allerde blitt prøvd og det funker ikke. Et hvert tenkende menneske burde skjønne hvorfor. (Nei det er ikke fordi palestinere er et folkeslag bestående av mentalpasienter slik Israel-groupiesene vil ha det til) Hva vil du kalle personer som sprenger seg selv på kinoer, kafeer og skolebusser? Jeg synes metalpasienter var ganske treffende. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Hva vil du kalle personer som sprenger seg selv på kinoer, kafeer og skolebusser? Jeg synes metalpasienter var ganske treffende. Ja, det er jeg enig i. Poenget var heller at man er rimelig på jordet om man skal stemple et helt folkeslag på grunnlag av de som gjør det. Fra artikkelen som tydligvis få har lest: På fjernsyn er det alltid fanatikere man ser. Om jeg skulle latt min forståelse av Norge være basert på media, så ville jeg knapt våget å komme hit - for Norge er full av skinheads og anarkister. I alle fall er dette hva israelsk fjernsyn har fortalt meg i det siste. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Har du spist for mye pizza eller? Når britene bestemte seg får å gi landet til jødene så var området nesten helt tomt for folk. Løgn, evt. bare sedvanlig uvitenhet. Argumentasjon basert på sådan faller naturligvis sammen som et korthus i orkan. http://www.palestineremembered.com/Acre/Pa...d/Story559.html Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Har du spist for mye pizza eller? Når britene bestemte seg får å gi landet til jødene så var området nesten helt tomt for folk. Løgn, evt. bare sedvanlig uvitenhet. Argumentasjon basert på sådan faller naturligvis sammen som et korthus i orkan. http://www.palestineremembered.com/Acre/Pa...d/Story559.html Den siden du linker til forteller meg at den palestineske befolkningen har nesten syvdoblet seg de siste 50 år. Den sier også for 50 år siden var den omtrent ikke-eksisterende. Hva ville du frem til egentlig? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 det er tross alt en grunn til at plaestinerne sprenger seg selv i luften! de vil ha landet sitt tilbake! Som de fortjener! Heia Palestina! Kansje de ikke skulle gått til krig mot israel, slik at landet deres ble okkupert av Israel, Egypt, Syria og Jordan da. Fra wikipedia: "Jewish refugees were absorbed by Israel; Palestinian refugees were neglected by most Arab nations" Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Den siden du linker til forteller meg at den palestineske befolkningen har nesten syvdoblet seg de siste 50 år. Den sier også for 50 år siden var den omtrent ikke-eksisterende. Hva ville du frem til egentlig? Den linken viser at befolkningsutviklingen i Palestina har vært helt normal, og innlytning av ikke-jøder ikke har vært en stor gruppe. Det viser også at det bare er løgn at dette var et folketomt land. Ettersom du spør, jeg ville frem til at du postulerer en løgn. Du gjør det jo igjen, ved å hevde at over 1 million mennesker er "omtrent ikke-eksisterende". Hva slags menneskesyn er det du da legger til grunn? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Problemet i midtøsten konflikten er at det er alt for mangen som tjener på krigen. PÅ Palestinsk side tjener terrororganisasjonene + fatha og vise land ellers midtøsten som Syria og Iran. På Israelsk side tjener dei yterligående politiske partiene, til dels regjeringen og Usa på konflikten. Dei som faktisk ville tjent på fred er folket i Palestina og Israel. Det er dei som opplever vold og terror. Eineste måtten ein kan få fred på er å bygge broer mellom folkene og knytte dei nermere sammen. Ein fredsavtale signert i Usa eller Oslo har litten betydning og legitimitet for ein som bur i konflikten. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Forøvring, så ble "palestinerene" drevet vekk av sine hjem under grunnleggelsen av staten Israel da en samlet araberverden angrep Israel fra dag 1 med mål å utslette Israel. Fra araberenes side var det heller aldri snakk om å forsvare palestinerenes rett til landet, den argumentasjonen kom senere. Palestinerne ble drevet vekk av jøder med våpen og voldtektskuker i hånd. At enkelte arabiske land angrep Israel har null niks og nada med palestinernes rettigheter å gjøre. Er det latterlig å tro at de heller vil sprenge seg selv og jøder i luften, eller er det du som er naiv? Hver gang det har vært noen avtaler som gir håp om fred, så er det palestinerene som går inn i israelske byer og ødelegger alt ved å sprenge seg selv i luften og drepe masse uskyldige. Dersom de ønsket fred hadde de hatt det Man må enten være rasist eller full for å påstå at det palestinske folk heller sprenger seg selv og en bråte jøder i luften enn å få fred. Og det er ikke palestinerne som bryter fredsavtaler, det er Israel. Og "fredsavtalene" som ofte omhandler en palestinsk "stat" er ikke verd papiret det er skrevet på en gang. "Fredsavtalene" er diktert av Onkel USA og Israel. Palesinerne får ekstremt lite innflytelse. Med det resultatet at den palestinske "staten blir noen spredde bosetninger innegjerdet av murer eller omringet av psykotiske sionist nybyggere. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Dei som faktisk ville tjent på fred er folket i Palestina og Israel. De som lider mest pga den palestinske terrorismen er det palestinske folket selv. Man må enten være rasist eller full for å påstå at det palestinske folk heller sprenger seg selv og en bråte jøder i luften enn å få fred. Tullprat. En slik påstand kan forsvares ved to argument: Grupper kan utvise en anne nvilje og handlingsmønster enn det enkeltpersonene i gruppen står for. Så selv om de fleste enkeltpalestinere sikkert ønsker fred, så kan de som gruppe og folk oppføre seg annerledes. De som lider mest pga den palestinske terrorismen er det palestinske folket selv, og terrorismen fører ikke freden nærmere, snarere tverdt om. Den forsterker konflikten og lidelsen. Også er det verdt å merke seg den linken jeg la ved tidligere, som viser til en undersøkelse der sivile palestinere faktisk ønsker å utslette hele Israel: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2279553 Dermed er det fullt lov å sette spørsmålstegn ved om fred er hva det palestinske folk prioriterer høyest, og man trenger verken være rassist (det har ikke noe med rase eller folkeslag å gjøre uansett) eller full for å påstå noe slikt. Endret 8. juni 2005 av JBlack Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Det gjør det vel ikke bedre at FN er temmelig handlingslammet (som vanlig). Er ikke ofte veto blir benyttet lenger, men de få som er blitt benyttet er vel av USA til fordel israelerne. Men på den annen side, kanskje bruken er berettiget, Lenke til kommentar
likferd Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Den siden du linker til forteller meg at den palestineske befolkningen har nesten syvdoblet seg de siste 50 år. Den sier også for 50 år siden var den omtrent ikke-eksisterende. Hva ville du frem til egentlig? Den linken viser at befolkningsutviklingen i Palestina har vært helt normal, og innlytning av ikke-jøder ikke har vært en stor gruppe. Det viser også at det bare er løgn at dette var et folketomt land. Ettersom du spør, jeg ville frem til at du postulerer en løgn. Du gjør det jo igjen, ved å hevde at over 1 million mennesker er "omtrent ikke-eksisterende". Hva slags menneskesyn er det du da legger til grunn? Synes du at en syvdobling av befolkningen på 50 år er normalt? Har vi over 15 millioner innbyggere i norge? Kall meg løgner om du vil Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Synes du at en syvdobling av befolkningen på 50 år er normalt? Har vi over 15 millioner innbyggere i norge? Kall meg løgner om du vil For det første jukser du med tallene, syvdoblingen du sikter til er ikke over 50 år. For det andre har befolkningsutviklingen blant palestinerne fulgt samme mønster som sammenlignbare naboland, dvs normal per definisjon. At det ikke passer inn i din virkelighet at dette er mennesker som nedstammer fra personer som har bodd i området i århundrer, i motsetning til øst-europeerne i Israel, er en annen sak. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (Advarsel: Det er seint og konsentrasjonen svikter innimellom...) Ja, "jødene" var kanskje i området først. De hadde statsdannelser frem til romerne kom og det ble et fritt "Judea". Poenget er at det herfra har bodd jøder og andre folkeslag, uten stor problemet av den grunn. Hvorfor vil jødene ha sin egen stat? Selvfølgelig pga. sionismen. Jødene hadde lenge blitt forfulgt som folkeslag, og under andre verdenskrig vet vi vel alle hva som hendte. Man tenkte at de trengte sin egen stat for å beskytte seg. Men vi ser jo alle hvordan det også kan gå når alle skal samle seg i nasjonalstater, der hovedsaklig en nasjon holder til, ihvertfall gjennom styresettet. Man spiller på sin egen nasjon, man skal verge "folket sitt" som egentlig er en illusjon. Jøder er ikke noe spesielt folkeslag sådan, de er vanlige mennesker som folk flest. Hvorfor kan de ikke integrere seg i resten av verdenssamfunnet? Vel, noen har det. Vi har mange jøder i USA og i mange andre europeiske land. Men så har vi Israel. En stat der jøder visstnok skal samles (men der er jo mange andre religioner etc. óg). En ting til man kan tenke over er at det tidligere Palestina jo hadde mange jøder som bodde der. Uten at man behøvde å sprenge seg i lufta av den grunn. Inntil sionismen oppsto. Jeg tror nok det heller ville vært lurere å prøve å integrere jødene mer, endre folks oppfatning av jøder etc. - istedetfor å samle jøder i en egen stat. En stat som nå daglig driver okkupasjon. For hva? For å utvide. For å overta det som ifølge religionen deres er...deres. For at de visstnok fortjener det mer enn visse andre folk. Hva er det som rettferdiggjør at Israel som stat okkuperer Palestina (som nå ikke engang lenger er en stat!), og store områder. Driver ut de som var bosatt der, kjører over hjemmene deres med tankser/bulldosere eller bare hiver inn noen israelere der. Skaper problemer med millionevis av flyktninger - nå uten hjem. Hva rettferdiggjør dette? Joda, arabiske stater, som Palestina, var ikke akkurat velvillige til ideen om staten Israel. Det bodde jo faktisk mange jøder i Palestina, men dette var ikke noe problem slik det lå an da. (Og man ser jo hvordan det faktisk gikk). Men at de var yppige ser ikke jeg på som noen god nok grunn. Det finnes fredelige løsninger. I dag er Israel langt ifra den svakere part. Som høyresiden liker å fremstille de som. Israel er en stat, med enorme militære ressurser (mange har vel hørt om spesialstyrke-treningen deres), de har USA som støtter deres sak i FNs sikkerhetsråd, de har USAs støtte på andre områder, de har masseødeleggelsesvåpen, de har makt, økonomi, og virkemidler til å utføre det de vil. Hva har Palestinerne? De har ikke engang en stat lenger. Nesten ingen plasser å bo uten å bli israelsk statsborger. De har ikke militære. Og ingen supermakter som sender penger, våpen etc. kontinuerlig. De har visstnok noen organisasjoner og noen forvirrede sjeler som tar sitt eget liv (og andres!) for å gjøre noe, bare NOE for å få vekt noe opinion og medfølelse for hva som egentlig hender her. Vi ser ungdommer som kaster stein etter israelske stridsvogner og blir meid ned. Ungdommer som spiller fotball i nærheten av grensene og blir skutt rett ned. Jeg prøver imidlertid å se saken fra begge sider. Israelerne sliter også. Man kan bare tenke seg hvordan det er å ikke kunne sende barna med skolebussen uten å frykte det verste som kan skje foreldre. Og for hva? Men jeg velger å støtte den palestinske siden. For når jeg ser alle argumentene og sidene under ett er det virkelig ingen tvil hvem som er den overlegne og hvem som er den underlegne part. Og da støtter jeg den underlegne. Jødene VAR underlegne som folkegruppe før, men ting har forandret seg. Det må man bare innse, man kan ikke lenger spille på Holocaust nå, og vente på et nytt Holocaust i regi av den høyrevridde Israelske regjering! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Men jeg velger å støtte den palestinske siden. For når jeg ser alle argumentene og sidene under ett er det virkelig ingen tvil hvem som er den overlegne og hvem som er den underlegne part. Og da støtter jeg den underlegne. Har den svakeste part nødvendigvis rett? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 En stat som nå daglig driver okkupasjon. For hva? For å utvide. For å overta det som ifølge religionen deres er...deres. For at de visstnok fortjener det mer enn visse andre folk. Du mener de landområdene som ble okkupert etter at nabolandene hadde angrepet israel 4 ganger? Du tror vel kansje Israel startet krigene også? For å utvide og okkupere? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Men jeg velger å støtte den palestinske siden. For når jeg ser alle argumentene og sidene under ett er det virkelig ingen tvil hvem som er den overlegne og hvem som er den underlegne part. Og da støtter jeg den underlegne. Har den svakeste part nødvendigvis rett? Halvorsen sier også at hun alltid støtter den svakeste part. Den tankegangen har jeg også stusset på. Personlig er jeg på begges side. Jeg ønsker at begge parter skal kunne leve i fred side om side. Men jeg vil aldri kunne gi støtte til de som dreper sivil tredjepart for å skape politisk press. Uansett hvilken sak de har så er det en uakspetabel fremgangsmåte. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Du mener de landområdene som ble okkupert etter at nabolandene hadde angrepet israel 4 ganger? Du tror vel kansje Israel startet krigene også? For å utvide og okkupere? Fortsatt en noe lettfattelig omgang med sannheten? Israel var landet som først angrep i 1967. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg