Boralis Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Her er det vel neppe om å gjøre å eie verken den ene eller den andre,akkurat som det forhåpentligvis ikke er "jeg har rett" mentaliteten som skal gjelde. Det som er viktig er å ta av skylappene, innse at en sak har minst to sider og at den ene nødvendigvis ikke er bedre enn den andre, og sist men ikke minst at en evner å se gode og dårlige sider hos alle parter i en konflikt Takk for meg og god natt. Snekker`n Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Disse to: og gjør hva som helst for å lure deg til å tro på dem. Denne mannen er ansatt av staten for å gi deg nøytral informasjon i et historisk aspekt om blant annet verdens konflikter som følge av globalisering i den nyere tid. Han bryr seg ikke om hvem du er og driter i om du vil stemme han inn i knesset. Hans forelesninger er gratis og du kan ringe han @ anytime. Hvis du er tørst etter førsteamanuensiser kan han godt henvise til noen. Skriv han en mail. Her er prio.no. spør noen forskere der hva de syns enn å copypaste noe ut i fra kontekst på wikipedia. takk for meg (Og nei, han er ikke "faren" min). Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Etnisk rensing i sakte kino. ( Skrevet av Uri Avnery, som selv er jøde. ) "But there are other ways to implement ethnic cleansing: not dramatically, but slowly, daily, even routinely. Like, for example, what's happening now in Bethlehem. It works like this: Pressure is put on property-owners. They are told: It's better for you to sell us your properties now, before the authorities come and expropriate them for security reasons. (In this case: the security of the near-by Rachel's Tomb). Very high prices are offered. They are promised that a new life will be arranged for them in Canada or Australia, far from the Palestinian organizations that might kill them as traitors. After some time, and after the sellers are safely out of sight, the sale is disclosed to the public. Palestinians tenants are driven out and a new Jewish neighborhood arises. These methods have served the "redeemers of the soil" (in Zionist terminology) for the last 120 years. The tempo can be increased rapidly. The more hellish the life of the Palestinians becomes--for security reasons, of course--the more the Israeli leadership hopes that the Arabs will go away "voluntarily"." http://www.countercurrents.org/pa-avnery091003.htm Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Irgun/Haganah ble til for å forsvare jødene mot angrep fra araberne ja. Wikipedia: "After the 1920 Arab riots and 1921 Jaffa riots, the Jewish leadership in Palestine believed that the British (whom the League of Nations had given a mandate over Palestine in 1920) had no desire to confront local Arab gangs over their attacks on Palestinian Jews. Realizing that they could not rely on the British administration for protection from these gangs, the Jewish leadership created the Haganah to protect their farms and Kibbutzim." Tull. Irgun/Haganah var terrororganisasjoner. Hva er det du svarer på egentlig? Jeg påpeker hvordan Irgun/Haganah oppstod. Han eier deg @ anytime når det kommer til kunnskap, prcks. Det vet jeg ikke noe om, men jeg vet at Appeal to Authority ikke er et gyldig argument. Denne mannen er ansatt av staten for å gi deg nøytral informasjon Ja, for noen som jobber for staten kan selvsagt ikke være partisk eller ha en agenda Nå vet jeg ikke hva han har sagt eller hva det har med det jeg skrev å gjøre, men jeg tenkte likevel jeg kunne lære deg en liten lekse Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Nå vet jeg ikke hva han har sagt eller hva det har med det jeg skrev å gjøre, men jeg tenkte likevel jeg kunne lære deg en liten lekse Vel en bør vel sage ned skogen foran eget hus før en bryr seg med treet hos naboen Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Irgun/Haganah ble til for å forsvare jødene mot angrep fra araberne ja. Wikipedia: "After the 1920 Arab riots and 1921 Jaffa riots, the Jewish leadership in Palestine believed that the British (whom the League of Nations had given a mandate over Palestine in 1920) had no desire to confront local Arab gangs over their attacks on Palestinian Jews. Realizing that they could not rely on the British administration for protection from these gangs, the Jewish leadership created the Haganah to protect their farms and Kibbutzim." Tull. Irgun/Haganah var terrororganisasjoner. Hva er det du svarer på egentlig? Jeg påpeker hvordan Irgun/Haganah oppstod. SS startet vel også som en liten paramilitærgruppe som skulle forsvare føreren Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 SS startet vel også som en liten paramilitærgruppe som skulle forsvare føreren Javel. Og hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 SS startet vel også som en liten paramilitærgruppe som skulle forsvare føreren Javel. Og hva har det med saken å gjøre? Stråmenn har alltid ALT med saken å gjøre... Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 SS startet vel også som en liten paramilitærgruppe som skulle forsvare føreren Javel. Og hva har det med saken å gjøre? Stråmenn har alltid ALT med saken å gjøre... Nei, det har noe med at man kan ikke forsvare Irgun og Lehi på bakgrunn av hva de opprinnelig var ment for. Man må se på det de faktisk gjorde. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er vel opphavet og ikke metodene som var under diskusjon? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er vel opphavet og ikke metodene som var under diskusjon? Det er nok begge deler. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Det er viktig å skjønne at de oppstod som reaksjon på arabisk terrorisme. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 10.03.2008 Kilde: NTB "Myndighetene i Jerusalem planlegger å bygge enda en bosetning i det arabiske Øst-Jerusalem. Det kan skape større problemer i forhandlingene med palestinerne. - Dette er en skandaløs avgjørelse, sier Yariv Oppenheimer fra den israelske fredsorganisasjonen Peace Now. Også den tyske regjeringen reagerer kraftig på planen. De kaller beslutningen for en potensiell trussel mot de skjøre fredsforhandlingene og mener at tidspunktet er uakseptabelt. - Vi krever at det ikke bygges flere bosetninger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem og at alle ulovlige bosetninger evakueres, sier talsmann for det tyske utenriksdepartementet Martin Jäger." http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=518667 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Det er viktig å skjønne at de oppstod som reaksjon på arabisk terrorisme. Det er viktig å få med seg at det er ikke helt enighet om hvem som startet den reelle terroren. Noen hevder isrealerne og andre araberne. Irgun og Lehi ble dannet for å stå imot arabiske bander (les: kriminelle gjenger). Men det det er enighet om, er at israelerne brukte virkemidlene som Hamas har tydd til idag. Rettet mot sivile, bomber på offentlige plasser. Hevnaksjoner og kollektiv avstraffelse (som Israel fortsatt bedriver idag). Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Nå gikk det vel ganske hardt utover engelskmennene også, en utbrytergruppe fra > Irgun, den såkallte > Stern-banden stod bak endel spektakulere drap (bla. annet på svenske > FNs hovedmegleren Folke Bernadotte, -"han med de Hvite Bussene" som reddet fanger ut av tyske konsentrasjonsleire) Årsaken var at Bernadotte insisterte på at de palestinske flyktningene hadde rett til å returnere til sine hjem. En annen paramilitær gruppe er > Haganah, etablert 1907, og forløper til dagens israelske hær (IDF) Når man leser om all organiseringen og "aktiviteten" på den kanten, så stemmer det liksom dårlig med den gjengse oppfatteslen og inntrykket at jødene alltid har vært fordrevet, fattige og på evig flukt. Endret 10. mars 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
freke Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 den såkallte > Stern-banden stod bak endel spektakulere drap (bla. annet på svenske > FNs hovedmegleren Folke Bernadotte, -"han med de Hvite Bussene" som reddet fanger ut av tyske konsentrasjonsleire) Utakk er verdens lønn, er det ikke det man sier Men det var vel sikkert no' dritt at han mente andre mennesker enn jøder også hadde noen som helst rettigheter. Best å få tatt livet av fyren da ja... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 10.03.2008 Kilde: NTB "Myndighetene i Jerusalem planlegger å bygge enda en bosetning i det arabiske Øst-Jerusalem. Det kan skape større problemer i forhandlingene med palestinerne. - Dette er en skandaløs avgjørelse, sier Yariv Oppenheimer fra den israelske fredsorganisasjonen Peace Now. Også den tyske regjeringen reagerer kraftig på planen. De kaller beslutningen for en potensiell trussel mot de skjøre fredsforhandlingene og mener at tidspunktet er uakseptabelt. - Vi krever at det ikke bygges flere bosetninger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem og at alle ulovlige bosetninger evakueres, sier talsmann for det tyske utenriksdepartementet Martin Jäger." http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=518667 Jepp,en effektiv måte å fordrive andre på og overta deres eiendommer, slik har Israel drevet på lenge og alikevel kan de ikke fatte at noen blir sure for det. Mon tro om vi hadde godtatt at våre naboer plutselig begynte å forsyne seg fritt Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hevnaksjoner og kollektiv avstraffelse (som Israel fortsatt bedriver idag). Nei, det gjør de ikke. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Hevnaksjoner og kollektiv avstraffelse (som Israel fortsatt bedriver idag). Nei, det gjør de ikke. Kan du være så snill og kommentere resten også? Lehi, Irgun. Kampanjen om å fordrive araberne fra landområdene. Virkemidlene de brukte. Bomber på offentlige plasser, busser, markeder, busstopp. Massakrer av sivile. Og jo, de "hindrer militante" ved å drepe haugevis med sivile, låse ned tilførsel av ulike nødvendige varer og generellt stenge av Gaza slik at det er massive problemer der. Og på vestbredden bygger de ut på palestinske områder. Israel bedrev kollektiv avstraffelse og uproposjonale tilbakeslag, rettet mot sivile. Eneste forskjellen idag er at de militante ikke har mer område å bevege seg på enn der sivile er (forutsatt at de ikke vil bli blåst til himmels). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg