Gå til innhold

Palestina vs Israel

Anbefalte innlegg

Og "israelerne" som mottar bomber fra hamas blir faktisk TVUNGET av israelske myndigheter til å bo der

Kilde for at de blir tvunget til det?

Hvem blir plukket ut til å bli tvunget til å bo der? Er det loddtrekning?

hvordan kan du si at palestinerne ble kastet ut av sine hjem fordi de angrep staten Israel??

Fordi det var det som skjedde. I det Israel ble grunnlagt angrep flere araberland utenfra, samtidig som arabere i selve Israel tok til våpen og begynte med terror.

Staten Israel var 5 minutter gammel da en massiv utkastelse av palestinere tok til, menn, kvinner og barn ble regelrett kastet ut av sine hjem uten å få ta mned seg noe som helst .

Dette fordi de satte i gang med angrep mot Israel.

Araberne angrep først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og "israelerne" som mottar bomber fra hamas blir faktisk TVUNGET av israelske myndigheter til å bo der

Kilde for at de blir tvunget til det?

Hvem blir plukket ut til å bli tvunget til å bo der? Er det loddtrekning?

hvordan kan du si at palestinerne ble kastet ut av sine hjem fordi de angrep staten Israel??

Fordi det var det som skjedde. I det Israel ble grunnlagt angrep flere araberland utenfra, samtidig som arabere i selve Israel tok til våpen og begynte med terror.

Staten Israel var 5 minutter gammel da en massiv utkastelse av palestinere tok til, menn, kvinner og barn ble regelrett kastet ut av sine hjem uten å få ta mned seg noe som helst .

Dette fordi de satte i gang med angrep mot Israel.

Araberne angrep først.

Så araberne angrep først,hvor i historien står det, vis meg hvor det står at staten Israel ble angrepet  av araberne i løpet av de 5 første minuttene den eksisterte .

Og selv om det skulle være tilfelle,noe det selvsagt ikke er , så forsvarer jo ikke det at en begynner å kaste sivile kvinner og barn ut av sine hjem .

Prøv for en gangs skyld å innse at her er det to parter,to parter som begge har svin på skogen, for som sagt ensidighet løser ingenting og om en ikke evner å se noe fra begge sider i en forumsdiskusjon ja da er det vel ikke rart at partene i en krig ikke evner det :whistle:

Det kom til væpnet konflikt mellom palestinsk-jødiske paramilitære grupper og jordanske militære styrker og palestinsk-arabiske paramilitære allerede i 1947 og da britene trakk seg ut gikk arabiske styrker til angrep på Israel fra Syria, Jordan, Egypt, og Irak (via Jordan). Israel har i ettertid blant annet hevdet at de fleste arabere som forlot den nye staten ble oppfordret av de arabiske statene, på grunnlag av at Israel skulle bli knust, og at de skulle unngå å bli skadet i striden.[1] Israelske (som Ilan Pappe og Benny Morris), palestinske og internasjonale forskere har derimot grundig dokumentert at mange ble tvunget på flukt av israelere, men det nøyaktige antall er vanskelig å fastsette. [2]

Som du ser var det konflikter både før og etter at staten israel ble proklamert,dette har således ikke noe med overgrepene mot sivile som israelerne utførte allerede 5 min etter at staten Israel var proklamert .

Overgrep mot sivile under uavhengighetskrigen

Fra uavhengighetskrigen i 1948 er det dokumentert en rekke mer eller mindre store overgrep mot sivile, både fra israelsk side og arabisk side. Massakren i Deir Yassin, der mellom 107 og 120 mennesker ble drept av jødisk milits (Irgun og Lehi), er blant de best kjente eksemplene på israelske overgrep mot sivile. Konvoimassakren, der arabiske militsfolk gikk til angrep på en ubevæpnet konvoi med jødiske sykepleiersker på veg mot Hadassah-sykehuset og drepte 77 mennesker, er blant de best kjente eksemplene på arabiske overgrep mot sivile.[3] Et annet eksempel er Kfar Etzion-massakren der arabiske styrker gikk inn i kibbutzen Kfar Etzion og drepte nesten 130 innbyggere som hadde overgitt seg. Den israelske historikeren Benny Morris mener å ha dokumentert 24 israelske massakrer på palestinske arabere i 1948.[4] Ifølge Benny Morris selv innbefatter de nevnte massakrene fra israelsk side alt fra drap på fire personer til 80. Til sammen utgjør dette, massakrer på krigsfanger og sivile i løpet av et helt år, omkring 800 drepte på arabisk side. Til anklagene om etnisk rensking fra israelsk side hevder Morris videre at de fleste araberne flyktet før det var noen angrep eller i løpet av angrep, og ble ikke kastet ut. Flere tusen mennesker skal ha blitt instruert av sine ledere, lokale arabiske ledere og offiserer, til å flytte, flykte eller sende bort kvinner og barn fra landsbyer og byer som skulle bli kampsoner.

Helt fra starten av krigen la de jødiske styrkene stor vekt på å ikke drepe kvinner og barn. Slik var den operative ordren for Haganah. Palestina-araberne, på den andre side, tok aldri slike hensyn. De drepte jøder, sivile og soldater, hvor de fikk sjansen, hevder Morris.

Og som du ser her så har det skjedd overgrep ,ja grusomme overgrep fra begge parter og ikke slik du prøver å fremstille det .

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Så araberne angrep først,hvor i historien står det, vis meg hvor det står at staten Israel ble angrepet  av araberne i løpet av de 5 første minuttene den eksisterte .

Og selv om det skulle være tilfelle,noe det selvsagt ikke er , så forsvarer jo ikke det at en begynner å kaste sivile kvinner og barn ut av sine hjem .

Prøv for en gangs skyld å innse at her er det to parter,to parter som begge har svin på skogen, for som sagt ensidighet løser ingenting og om en ikke evner å se noe fra begge sider i en forumsdiskusjon ja da er det vel ikke rart at partene i en krig ikke evner det :whistle:

1948

May 14

Declaration of Independence of Israel.

May 15 - 1948 Arab-Israeli War: Mandate of Palestine is officially terminated by Britain; Egypt, Transjordan, Lebanon, Syria, Iraq and Saudi Arabia enter Palestine and attack the nascent State of Israel.

De kastet dem ikke ut. De dro ut frivillig på grunn av voldlige sammentreff og at araberstatene ba dem å gjøre det for å kunne gå fritt frem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

1948

May 14

Declaration of Independence of Israel.

May 15 - 1948 Arab-Israeli War: Mandate of Palestine is officially terminated by Britain; Egypt, Transjordan, Lebanon, Syria, Iraq and Saudi Arabia enter Palestine and attack the nascent State of Israel.

De kastet dem ikke ut. De dro ut frivillig på grunn av voldlige sammentreff og at araberstatene ba dem å gjøre det for å kunne gå fritt frem.

Javel:

Fra israelsk side hevdes det at ytterst få ble tvunget på flukt, og at de fleste reiste for å komme seg vekk fra kamper eller fordi de ble oppmuntret til det av arabiske ledere. Fra palestinsk side hevdes det at et stort antall arabere ble fratatt sine eiendommer og jaget fra sine hjem av israelere. Det at mange ble tvunget på flukt av israelere er grundig dokumentert av israelske (som Ilan Pappe og Benny Morris), palestinske og internasjonale forskere, men det nøyaktige antall er vanskelig å fastsette. Det britiske utenriksdepartementet anslår det totale antallet flyktninger til mellom 600 000 og 760 000.[6] Om lag 150 000 palestinske arabere ble igjen innenfor det som ble staten Israels grenser etter våpenstillstanden i 1949 («den grønne linjen»). Denne gruppen utgjør i dag en minoritet i Israel på om lag en million mennesker, som gjerne kalles israelske arabere.

Araberne godtok som sagt ikke planen, og sendte få dager etter militære styrker inn i det nyopprettede Israel

Altså få dager, ikke fem minutter da israelerne startet utkastelsen av sivile fra sine hjem og overtok disse.

Staten Israel ble stiftet i 1947

USA hadde etter 2. Verdenskrig suverent overtatt rollen som den ledende imperialistiske stormakten. Oljeressursene var utpekt som avgjørende råvarer i den framtidige kampen om makt & rikdom. Alt i mellomkrigstiden hadde amerikanske oljeinteresser hektisk aktivitet i Midtøsten. USA måtte nå vurdere hvilke land og bevegelser som var sterke nok og pålitelige nok til å bli framtidige allierte i området, og som kunne fungere som motkrefter til kommunismen og nasjonalistiske bevegelser. Strategien var til forveksling lik den samme som britene valgte i mellomkrigstiden: De sionistiske jødene ble valgt til rollen som USAs agenter i Palestina.

Etter 1945 hadde jødene stor sympati i hele verden p.g.a. overgrepene som var begått mot dem av nazistene. Jødene arbeidet systematisk med oppkjøp av arabisk eiendom i Palestina. De hadde et omfattende internasjonalt støttearbeid ledet av en liten, men kapitalsterk og godt organisert amerikansk komite. De hadde en godt trent, høyt motivert og velutstyrt politi/militærstyrke på ca. 60.000 mann i Palestina i tillegg til terrororganisasjonene Irgunn og Stern.

Palestinaspørsmålet var i 1946 satt på dagsorden i FN. Statistikk viser at 85% av jødene bodde i og rundt byene Jerusalem, Haifa og Tel Aviv. FN-planen foreslo følgende fordeling:

Jødisk del: 56% av territoriet, 51% av befolkninga (499.000 jøder / 509.000 arabere)

Arabisk del: 43&% av territoriet, 38% av befolkninga (9.500 jøder / 749.000 arabere)

Jerusalem: 0,65% av territoriet, 11% av befolkninga (100.000 jøder / 106.000 arabere)

Sionistene godtok umiddelbart denne planen siden de fikk en uforholdsmessig stor del av landet. Araberne forkastet den enstemmig. Stemningen i FN var i utgangspunktet mot denne planen, og det kan stilles folkerettslig spørsmål om FN hadde rett til å dele Palestina. Men etter voldsom agitasjon i kulissene og stormaktspress fra USA ble den vedtatt med noen få stemmers overvekt 29.november 1947. Sionistene jublet. USA registrerte en seier. Araberne oppfattet avstemminga som en krigserklæring. Palestinerne var i stor grad fratatt våpen av britene i perioden 36 – 45, og disponerte kun ca. 2600 geværer. I tillegg kom 3.000 mann fra den Arabiske Frigjøringshæren. Den væpna motstanden begynte gradvis, først som geriljavirksomhet og spredte voldsepisoder.

Sionistene hadde lagt strategiske og taktiske planer for erobring av langt større områder enn de var tildelt av FN. De hadde godt utstyrte, motiverte tropper, økonomisk styrke og skulle vise seg å være hensynsløse i gjennomføringen av planene. Angrep fra palestinere og andre arabere ble slått tilbake, og sionistene gjennomførte i løpet av første halvår 1948 en konsentrert terrorkampanje for å drive vekk den palestinske lokalbefolkninga. De mest kjente overgrepene er massakrene i Deir Yassin 10. april 1949 og angrepet på Haifa 22. april med tungt artilleri mot ubeskyttede folkemasser. Terroren virket etter planene: 400.000 arabere flyktet i panikk for å unngå å bli massakrert.

14. mai 1948 ble staten Israel grunnlagt. 15. mai trakk de britiske troppene seg ut. 16. mai ble Israel angrepet av 15.000 mann fra Syria, Libanon, Egypt, Jordan og Irak. De arabiske troppene var dårlig trent og utrustet. Resultatet var forutsigbart: militære nederlag for araberne og ytterligere 700.000 flyktninger. I Gaza økte befolkninga fra 80.000 til 280.000 palestinere. Det ble opprettet store flyktningeleire i Palestina, Jordan, Libanon og Syria. Det ble oppnådd våpenhvile flere ganger sommeren 1948. FN forsøkte å megle via den svenske diplomaten grev Folke Bernadotte men han ble myrdet av jødiske terrorister 17.september.

11. desember 1948 ble staten Israel anerkjent som medlem av FN, og ved den â€�endeligeâ€� våpenhvilen 1949 var Israels område utvidet med store landområder. â€�Fakta på bakkenâ€� ble etablert seg som politisk linje i Israel. Flyktningene som forlot sin jord (3.175.000 mål jord over 20 år) fikk den ekspropriert til israelsk statseiendom som skulle tilhøre det jødiske folket â€�for alltidâ€�.

http://www.palestinakomiteen.no/ingenfred2...e_2006_rev.html

Dette kartet viser hvilken befolkningsgruppe som bodde hvor i 1946 .

Map4_Population.gif

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du vil frem til. Du tar allikavel feil når du kommenterte at araberstatene ikke angrep Israel. Jeg hevder det forsatt og ingen av de ofisielle kildene dine (f.eks Wikipedia) taler mot det at jødene kastet ikke de fleste Palestinereen ut selv, men at de dro frivillig for unngå problemer. De skriver ikke "jødene kastet ut 600000-700000 palestinere", men at noen ble kastet ut av Israelere og 600-700k ble flyktninger. Jeg tror de fleste dro ut frivillig fordi de skjønte faren.

Derimot var det mye flere jøder som ble kastet ut av arabiske land, men hvorfor snakker du ikke om det. Skal vi si det slik at du ikke nevner palestinere som ble kastet ut av Israel og jeg skal ikke nevne alle jødene som ble kastet ut av arabiske land?

Jeg ber der om å bruke nøytrale kilder. Jeg tok en liten titt på kilden http://www.palestinakomiteen.no/ingenfred2...e_2006_rev.html og den er ikke nøytral. Det er en måte jeg kan skjekke alle kilder som beskriver historien til Palestina. De utelukker alle sammen en viktig detalj. Siden kilden ikke er nøytral kan jeg ikke stole på den og jeg må sette den på samme nivå sim dine poster.

Jeg forstår ikke hva du vil frem til ved å vise hvem som bodde hvor i 1946. Kan du utdype dette.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hva du vil frem til. Du tar allikavel feil når du kommenterte at araberstatene ikke angrep Israel. Jeg hevder det forsatt og ingen av de ofisielle kildene dine (f.eks Wikipedia) taler mot det at jødene kastet ikke de fleste Palestinereen ut selv, men at de dro frivillig for unngå problemer. De skriver ikke "jødene kastet ut 600000-700000 palestinere", men at noen ble kastet ut av Israelere og 600-700k ble flyktninger. Jeg tror de fleste dro ut frivillig fordi de skjønte faren.

Derimot var det mye flere jøder som ble kastet ut av arabiske land, men hvorfor snakker du ikke om det. Skal vi si det slik at du ikke nevner palestinere som ble kastet ut av Israel og jeg skal ikke nevne alle jødene som ble kastet ut av arabiske land?

Jeg ber der om å bruke nøytrale kilder. Jeg tok en liten titt på kilden http://www.palestinakomiteen.no/ingenfred2...e_2006_rev.html og den er ikke nøytral. Det er en måte jeg kan skjekke alle kilder som beskriver historien til Palestina. De utelukker alle sammen en viktig detalj. Siden kilden ikke er nøytral kan jeg ikke stole på den og jeg må sette den på samme nivå sim dine poster.

Jeg forstår ikke hva du vil frem til ved å vise hvem som bodde hvor i 1946. Kan du utdype dette.

Om du først gidder å lese hva jeg besvarer så ser du at jeg besvarer ensidige kommentarer der kunn en part fremstilles som grusomm menst den andre part (les Israel) fremstilles som helgener.

Nettop derfor drar jeg frem det jeg gjør for å vise at fakta ikke er slik enkelte liker å fremstille det,men at vi tvert om har med to parter som er omtrent like gode/vonde å gjøre.

Jeg har ikke benektet i det hele tatt at Israelere har blitt kastet ut fra andre land,men det er heller ikke diskusjonen i det jeg kommenterer.

Jeg viser hvem som bodde hvor før staten Israel ble opprettet og så kan de som ønsker det se hvordan dette har forandret seg etter at staten Israel ble opprettet og frem til i dag, kartet var enkelt og greit for å hvise hvem som bodde der opprinnelig, når en så vet at det faktisk var strid i FN om denne opprettelsen  og det er tvil om det folkerettslige i dette,ja da bør man kunne vise til det, jeg viser også til de overgrep som er gjordt av Israelere,nettop som en motvekt til de som kunn evner å vise til de arabiske/palestinske overgrepene.

Jeg gjør det fordi jeg faktisk evner å se at dette er en konflikt med mange sider og med mange "terrorister" og jeg evner å se at de finnes på begge sider,noe dessverre enkelte her ikke gjør . :whistle:

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Arab-Isr...rab-Israeli_War

"The British mandate over Palestine was due to expire on 15 May, but Jewish Leadership led by future Prime Minister, David Ben-Gurion, declared independence on 14 May. The State of Israel declared itself as an independent nation, and was quickly recognized by the Soviet Union, the United States, and many other countries.

Over the next few days, approximately 1,000 Lebanese, 5,000 Syrian, 5,000 Iraqi, 10,000 Egyptian troops invaded the newly-established state."

Og:

"Israel, the United States and the Soviets called the Arab states' entry into Palestine illegal aggression, while UN secretary general Trygve Lie characterized it as "the first armed aggression which the world had seen since the end of the [second World] War.""

Eller fra norsk Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Israels_uavhengighetskrig

"Konflikten startet som et resultat av de etniske konflikter som oppstår i forbindelse med en deling av et geografisk territorium. Den avgjørende faktor var lokale palestineres angrep på konvoiene mellom den israelske hovedstaden Tel Aviv og Jerusalem."

Disse stakk av som følge av at flere araberland angrep Israel. Altså var det araberlandenes feil at de ble flyktninger, siden det var de som startet krigen.

Men du ser jo bare araberne/muslimenes side..?

Sitatet ditt støtter forøvrig det jeg sier, og jeg tillater meg å utheve litt:

"Det kom til væpnet konflikt mellom palestinsk-jødiske paramilitære grupper og jordanske militære styrker og palestinsk-arabiske paramilitære allerede i 1947 og da britene trakk seg ut gikk arabiske styrker til angrep på Israel fra Syria, Jordan, Egypt, og Irak (via Jordan)."

Som du ser var det konflikter både før og etter at staten israel ble proklamert

Ja, men det var araberne som startet angrepene mot den nye staten.

dette har således ikke noe med overgrepene mot sivile som israelerne utførte allerede 5 min etter at staten Israel var proklamert .

Hvor har du "5 min" fra, og hva har dette med det faktum at araberne angrep Israel først å gjøre?

Det at mange ble tvunget på flukt av israelere er grundig dokumentert av israelske (som Ilan Pappe og Benny Morris), palestinske og internasjonale forskere

Det skulle da bare mangle. Selv inne i Israel var det arabere som angrep. Israel kunne selvsagt ikke ignorere dette. De måtte kvitte seg med dem, ellers ville de bli falt i ryggen. Det sier seg selv at du kaster fiendtlige styrker på dør!

Altså få dager, ikke fem minutter da israelerne startet utkastelsen av sivile fra sine hjem og overtok disse.

Ingen av sitatene dine sier noe om "fem minutter da israelerne startet utkastelsen". Hvor er sitatet som underbygger denne påstanden?

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Arab-Isr...rab-Israeli_War

"The British mandate over Palestine was due to expire on 15 May, but Jewish Leadership led by future Prime Minister, David Ben-Gurion, declared independence on 14 May. The State of Israel declared itself as an independent nation, and was quickly recognized by the Soviet Union, the United States, and many other countries.

Over the next few days, approximately 1,000 Lebanese, 5,000 Syrian, 5,000 Iraqi, 10,000 Egyptian troops invaded the newly-established state."

Og:

"Israel, the United States and the Soviets called the Arab states' entry into Palestine illegal aggression, while UN secretary general Trygve Lie characterized it as "the first armed aggression which the world had seen since the end of the [second World] War.""

Eller fra norsk Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Israels_uavhengighetskrig

"Konflikten startet som et resultat av de etniske konflikter som oppstår i forbindelse med en deling av et geografisk territorium. Den avgjørende faktor var lokale palestineres angrep på konvoiene mellom den israelske hovedstaden Tel Aviv og Jerusalem."

Disse stakk av som følge av at flere araberland angrep Israel. Altså var det araberlandenes feil at de ble flyktninger, siden det var de som startet krigen.

Men du ser jo bare araberne/muslimenes side..?

Sitatet ditt støtter forøvrig det jeg sier, og jeg tillater meg å utheve litt:

"Det kom til væpnet konflikt mellom palestinsk-jødiske paramilitære grupper og jordanske militære styrker og palestinsk-arabiske paramilitære allerede i 1947 og da britene trakk seg ut gikk arabiske styrker til angrep på Israel fra Syria, Jordan, Egypt, og Irak (via Jordan)."

Som du ser var det konflikter både før og etter at staten israel ble proklamert

Ja, men det var araberne som startet angrepene mot den nye staten.

dette har således ikke noe med overgrepene mot sivile som israelerne utførte allerede 5 min etter at staten Israel var proklamert .

Hvor har du "5 min" fra, og hva har dette med det faktum at araberne angrep Israel først å gjøre?

Det at mange ble tvunget på flukt av israelere er grundig dokumentert av israelske (som Ilan Pappe og Benny Morris), palestinske og internasjonale forskere

Det skulle da bare mangle. Selv inne i Israel var det arabere som angrep. Israel kunne selvsagt ikke ignorere dette. De måtte kvitte seg med dem, ellers ville de bli falt i ryggen. Det sier seg selv at du kaster fiendtlige styrker på dør!

Ingen av sitatene dine sier noe om "fem minutter da israelerne startet utkastelsen". Hvor er sitatet som underbygger denne påstanden?

Skal se om jeg finner det sitatet igjen .

Poenget er at jeg sa Israelerne begynte å kaste ut palestinere fra staten Israel allerede da denne var bare 5 min gammel hvorpå du påberopte deg at det var fordi de ble angrepet først.

Det er feil,staten Israel var over 24 timer gammel før den ble anngrepet og det av de som ikke hadde annerkjent denne staten en stat opprettet på et tvilsomt folkerettslig grunnlag, Israel vandt den krigen, dette kunne de gjøre pga massiv militær hjelp fra USA, uten den hjelpen hadde de ikke hatt en sjans, men det er en annen historie.

Hele mitt poeng er at en må forsøke å evne å se at vi snakker om en konflikt med ekstreme grupper på begge sider,grupper som helst ser den andre part utryddet og at de skadelidende her i hovedsak er uskyldige sivile  på begge sider.

Det blir derofor så meningsløst å se at enkelte klarer å fremstille det så forbasket ensidig som feks i denne tråden.

Her er roten til konflikten og hvem som stod bak:

Etter annen verdenskrig meddelte Storbritannia at de ville frafalle mandatet og overlate problemet til FN. FNs generalforsamling anbefalte på grunnlag av forslag fra UNSCOP en delingsplan for det gjenværende Palestina, der det skulle bli en arabisk stat (ca. 46 %) og en jødisk stat (ca. 53 %), hver i tre deler med tynne knutepunkter mellom delene. På den tiden utgjorde jødene fortsatt rundt 40 % av befolkningen. Omkring 60 % av den jødiske staten besto av den ufruktbare Negevørkenen. Spesielt arabiske og muslimske land kritiserte FN for å ha satt av så mye som 53 % av det gjenværende mandatområdet Palestina til jødene. Jerusalem skulle underlegges FN og isoleres fra den jødiske og arabiske staten. Begge land fikk kyststripe mot Middelhavet, men arabernes kyststripe var betydelig mindre enn jødenes.

Jewish Agency - som var forløperen til den israelske regjeringen - godtok delingsplanen etter hemmelige møter med den daværende norske FN-generalsekretæren Trygve Lie, dog under sterk tvil og innsigelser. De arabiske landene forkastet umiddelbart planen, som de mente var urettferdig. I PLOs charter har det senere blitt fastslått at «Palestine, with the boundaries it had during the British Mandate, is an indivisible territorial unit» (artikkel 2 i PLO-charteret).

På den tiden utgjorde muslimske og arabiske land et ubetydelig mindretall i FN, og de var heller ikke sterke nasjoner. Derfor fikk delingsplanen flertall i generalforsamlingen. Senere har det vist seg at både USA og Sovjetunionen hadde lagt politisk og økonomisk press på sine samarbeidspartnere for å få delingsforslaget vedtatt.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Rampage: De væpnede jødiske gruppene ble opprettet som svar på arabisk terror mot jøder.

Poenget er at jeg sa Israelerne begynte å kaste ut palestinere fra staten Israel allerede da denne var bare 5 min gammel hvorpå du påberopte deg at det var fordi de ble angrepet først.

Du påstår at Israel begynte å kaste ut palestinere før de ble angrepet. Dette må du da påvise, som jeg har bedt deg om å gjøre.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Du tar faktisk feil snekker`n. Irgun og Lehi begynte faktisk året før Israel ble opprettet. Stygge konflikter, terrorangrep og massakrer på sivile.

Og ellers er det ganske korrekt at seiersherrene som styrte FN i etterkrigstiden.

Hvor hevder jeg det?

Jeg refererer til hva andre skriver og legger til link, jeg har ikke nevnt et ord om når en spesifikk konflikt begyndte, skal vi gjøre det må vi vel et par tusen år tilbake.

Utgangspunktet var at ca 5 min etter at staten israel var erklært ble de første sivile palestinerne kastet på gata og fratatt hjem og eiendom, så ble det hevdet at det var fordi de anngrep Israel først, noe som var feil for det første var det andre land og militante grupper som anngrep israel, ikke sivile kvinner og barn, for det andre skjedde det ca 1 døgn etterpå.

Uansett er ikke det så viktig hvem som startet hva, det som er viktig er at folk tar bort skylappene og forsøker å se saken fra alle vinkler, for om ikke vi so sitter langt fra denne konflikten og ruller oss i rikdom og luksus klarer det, hvordan kan vi da fordømme de som bor i krigsområdet og får sine fedre, mødre, eller barn drept og lemlestet klare det :hmm:

Rampage: De væpnede jødiske gruppene ble opprettet som svar på arabisk terror mot jøder.

Du påstår at Israel begynte å kaste ut palestinere før de ble angrepet. Dette må du da påvise, som jeg har bedt deg om å gjøre.

Som sagt jeg skal se om jeg finner det igjen.

MEN JEG MÅ ABSOLUTT IKKE FORDI OM DU BEFALER :!:

Lenke til kommentar
Du tar faktisk feil snekker`n. Irgun og Lehi begynte faktisk året før Israel ble opprettet. Stygge konflikter, terrorangrep og massakrer på sivile.

Og ellers er det ganske korrekt at seiersherrene som styrte FN i etterkrigstiden.

Hvor hevder jeg det?

Jeg refererer til hva andre skriver og legger til link, jeg har ikke nevnt et ord om når en spesifikk konflikt begyndte, skal vi gjøre det må vi vel et par tusen år tilbake.

Utgangspunktet var at ca 5 min etter at staten israel var erklært ble de første sivile palestinerne kastet på gata og fratatt hjem og eiendom, så ble det hevdet at det var fordi de anngrep Israel først, noe som var feil for det første var det andre land og militante grupper som anngrep israel, ikke sivile kvinner og barn, for det andre skjedde det ca 1 døgn etterpå.

Det var det jeg mente, de begynte å terrorisere og fordrive palestinere lenge før dannelsen av Israel. Irgun o.l. kom ut av grupper som forsvarte palestinere mot banditter til og med før 2. verdenskrig. Tok utgangspunkt i at "de begynte 5 minutter etter staten Israel ble erklært". De var godt igang før det.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Hvor hevder jeg det?

Det var det jeg mente, de begynte å terrorisere og fordrive palestinere lenge før dannelsen av Israel. Irgun o.l. kom ut av grupper som forsvarte palestinere mot banditter til og med før 2. verdenskrig. Tok utgangspunkt i at "de begynte 5 minutter etter staten Israel ble erklært". De var godt igang før det.

Joda konflikten er eldgammel og nettop derfor var det så feil å legge staten Israel der den ligger, fordi dette er et område med enorm betydning for de fleste religionssamfunn og slikt blir det bråk av.

Vesten og USA hadde et problem etter krigen, problemet het jøder og pga den behandlingen de hadde fåttunder krigen kunne 

i ikke overse dem, men vi ville heller ikke ha dem i Europa eller i USA, derfor var det gr

it å ta land fra noen andre,land som egentlig ikke berørte oss selv, høres forresten kjent

ut utifra eropeisk tenkemåte gjennom tidene.

Imidlertid er det et faktum at staten Israel ligger der den ligger og kommer til å gjøre det og det er vel på tide at en nå begynner å åpne øynene på noen og enhver om den konflikten overhode skal ende bra.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Joda konflikten er eldgammel og nettop derfor var det så feil å legge staten Israel der den ligger, fordi dette er et område med enorm betydning for de fleste religionssamfunn og slikt blir det bråk av.

Ja, Sigmund Freud ( som selv var jøde ) var ganske fremsynt i dette :

"I do not believe that Palestine can ever become a Jewish State or that both the Christian and Islamic world will ever be prepared to entrust their holy places to Jewish care. To me it would have seemed more sensible to establish a Jewish homeland on a historically unencumbered soil; I do know that with such a rational plan one could never have won the enthusiasm of the masses or the financial backing of the rich. Also, I regretfully admit that the unworldly fanaticism of our fellow Jews must bear some responsibility for awakening the mistrust of the Arabs. Nor can I summon up any trace of sympathy for the misguided piety that has made a piece of Herod's wall into a national relic, thereby provoking the natives' feelings."

http://www.freud.org.uk/newtranslation.html

Lenke til kommentar
Irgun o.l. kom ut av grupper som forsvarte palestinere mot banditter til og med før 2. verdenskrig.

Irgun/Haganah ble til for å forsvare jødene mot angrep fra araberne ja.

Wikipedia:

"After the 1920 Arab riots and 1921 Jaffa riots, the Jewish leadership in Palestine believed that the British (whom the League of Nations had given a mandate over Palestine in 1920) had no desire to confront local Arab gangs over their attacks on Palestinian Jews. Realizing that they could not rely on the British administration for protection from these gangs, the Jewish leadership created the Haganah to protect their farms and Kibbutzim."

Lenke til kommentar

Om du først gidder å lese hva jeg besvarer så ser du at jeg besvarer ensidige kommentarer der kunn en part fremstilles som grusomm menst den andre part (les Israel) fremstilles som helgener.

Nettop derfor drar jeg frem det jeg gjør for å vise at fakta ikke er slik enkelte liker å fremstille det,men at vi tvert om har med to parter som er omtrent like gode/vonde å gjøre.

Jeg har ikke benektet i det hele tatt at Israelere har blitt kastet ut fra andre land,men det er heller ikke diskusjonen i det jeg kommenterer.

Jeg viser hvem som bodde hvor før staten Israel ble opprettet og så kan de som ønsker det se hvordan dette har forandret seg etter at staten Israel ble opprettet og frem til i dag, kartet var enkelt og greit for å hvise hvem som bodde der opprinnelig, når en så vet at det faktisk var strid i FN om denne opprettelsen  og det er tvil om det folkerettslige i dette,ja da bør man kunne vise til det, jeg viser også til de overgrep som er gjordt av Israelere,nettop som en motvekt til de som kunn evner å vise til de arabiske/palestinske overgrepene.

Jeg gjør det fordi jeg faktisk evner å se at dette er en konflikt med mange sider og med mange "terrorister" og jeg evner å se at de finnes på begge sider,noe dessverre enkelte her ikke gjør . :whistle:

Aha, du gir oss informasjonen til å informere oss. Ok, det er greit, men hvis du er så nøytral som du hevder. Hvorfor går du ikke sterkt ut mot det Palestinavennelige media og andre bruker som bare klarer å se det fra Palestinas side. Hvorfor siterer du en unøytral kilde? Hvis du skal bare informere oss kan du vel bruke noen nøytrale kilder og ikke palestinavennelige kilder.

Faktisk ser det ut som Pricks står ganske alene på dette emnet om å støtte Israel, mens det er mange som diskuterer mot han. Burde du ikke informere oss om saken fra begge sider sånn at de uinformerte palestinastøttespillerene kan få et bedre syn på konflikten siden det er en konflikt med mange sider og med mange "terrorister" og jeg evner å se at de finnes på begge sider, noe dessverre enkelte her ikke gjør . :whistle:?

Det ser ikke ut som at målet ditt er å informere oss. Kan du fortelle oss hva du virkelig ønsker å vise med innleggene. Hvor forferdelig Israel er?

Lenke til kommentar

Aha, du gir oss informasjonen til å informere oss. Ok, det er greit, men hvis du er så nøytral som du hevder. Hvorfor går du ikke sterkt ut mot det Palestinavennelige media og andre bruker som bare klarer å se det fra Palestinas side. Hvorfor siterer du en unøytral kilde? Hvis du skal bare informere oss kan du vel bruke noen nøytrale kilder og ikke palestinavennelige kilder.

Faktisk ser det ut som Pricks står ganske alene på dette emnet om å støtte Israel, mens det er mange som diskuterer mot han. Burde du ikke informere oss om saken fra begge sider sånn at de uinformerte palestinastøttespillerene kan få et bedre syn på konflikten siden det er en konflikt med mange sider og med mange "terrorister" og jeg evner å se at de finnes på begge sider, noe dessverre enkelte her ikke gjør . :whistle: ?

Det ser ikke ut som at målet ditt er å informere oss. Kan du fortelle oss hva du virkelig ønsker å vise med innleggene. Hvor forferdelig Israel er?

Ja jeg gir informasjon som feks det kartet fordi det indikerer noe viktig,nemmelig hvem bodde hvor og det uten å ta side.

Nei det er ikke min oppgave å informere fra noen av sidene for om du gidder lese alt og ikke bare plukke på enkelte detaljer så ser du hvorfor, nemmelig som jeg har skrevet tidligere "som en motvekt til ensidig "propaganda" der det finnes bare en ond og en god side" om du fortsetter å lese så vil du enkelt se at jeg også skriver at det finnes gode og onde elementer på begge sider i denne konflikten

Her er du direkte frekk,hvor har jeg anntydet at Israell er værre enn andre??

Jeg har sagt at det finnes vonde elementer på begge sider, vær vennlig og forhold deg til fakta og ikke prøv å pålegge meg holdninger jeg ikke har .

Jeg kan fortelle deg at jeg har nær familie som tilsammen har flere års tjeneste i FN sine styrker ved gazastripen helt fra første bataljon ble sendt dit, jeg har sett bilder og hørt utallige historier fra de om hvordan begge parter har oppført seg der nede og der finnes mange lite oppløftende historier og disse er temmelig jevnt fordelt.

Lenke til kommentar
Irgun o.l. kom ut av grupper som forsvarte palestinere mot banditter til og med før 2. verdenskrig.

Irgun/Haganah ble til for å forsvare jødene mot angrep fra araberne ja.

Wikipedia:

"After the 1920 Arab riots and 1921 Jaffa riots, the Jewish leadership in Palestine believed that the British (whom the League of Nations had given a mandate over Palestine in 1920) had no desire to confront local Arab gangs over their attacks on Palestinian Jews. Realizing that they could not rely on the British administration for protection from these gangs, the Jewish leadership created the Haganah to protect their farms and Kibbutzim."

Tull. Irgun/Haganah var terrororganisasjoner. Påstår du at Irgun ikke var en terrororganisasjon bestrider du i allefall Høgskolen i Lillehammer, og denne mannenfeiring_trond_tiny.jpg som faktisk var pro Israel. Han eier deg @ anytime når det kommer til kunnskap, prcks.

Lenke til kommentar

Han karen her:

Mahmoud_Abbas_2007.jpg

og han karen her:

225px-Ehud_Olmert_(Sao_Paulo_2005).jpg

EIER antagelig mannen din i kunnskap om konfliktens mange sider...

Hva èn høyskolelærer faktisk mener om konflikten er virkelig ikke å regne for noen "fasit" - og skal du bruke ett bilde / en referanse som argument bør du i det minste refere til artikler e.l forfattet av denne høyskolelæreren. Og skal det være virkelig tyngde i det hele - bør du kanskje lete opp en førsteamanuensis eller forsker som har gjort en omfattende studie av konflikten - og vise til studiet...

(og faren min er sterkere enn faren din)

Endret av aPantry
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...