Gå til innhold

Palestina vs Israel

Anbefalte innlegg

Det er veldig mange uten innsikt i denne striden som bare uten videre støtter Palestinerne. Hvis man tenker litt logisk oppdager man kanskje at man har tatt feil parti. Israelerne er ikke så slemme som vi skal ha det til. De har jo latt Palestinerne beholde store landområder. Hvis Israelerne vil kunne de erobret disse områdene på dagen uten problemer. Men de er såpass greie at de lar Palestinerne beholde områdene.

Øhh. Jeg skjønner ikke helt tankegangen. Israel har allerede tatt større områder enn FN mente de burde ha. Synes du USA er snille av den grunn at de ikke bare tar over hele Mexico? De hadde ikke hatt noen problemer med å gjøre det ...

Jeg synes vinklingen fra media å være for palestinavennlig, men det betyr ikke at Israel er "snille".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Øhh. Jeg skjønner ikke helt tankegangen. Israel har allerede tatt større områder enn FN mente de burde ha. Synes du USA er snille av den grunn at de ikke bare tar over hele Mexico? De hadde ikke hatt noen problemer med å gjøre det ...

Jeg synes vinklingen fra media å være for palestinavennlig, men det betyr ikke at Israel er "snille".

Ja, jeg synes egentlig USA er greie som ikke tar Mexico. Alle må jo være enige i det.

Lenke til kommentar

Så lenge Palestinerne aktivt søker å drepe sivile og bomber skolebusser og greier og den palestinske befolkningen også støtter dette (for ikke å nevne hele den islamske verden forøvrig, som støtter palestinerne blindt fordi de er muslimer) så vil jeg fortsette å støtte Israel. Ikke at jeg er enig i mye av den politikken israel fører, men et land har også ansvar for hvertfall å FORSØKE å beskytte sin befolkning. Jeg mener også helt bestemt at hadde det vært et hvilket som helst annet land enn Israel ville de teppebombet palestinerne og gått til full krig for lenge siden, med verdens støtte.

Lenke til kommentar
:roll: (og det var myntet både på dette innlegget og det forrige du quotet på meg)

JA, det er vel nesten utrolig å se sin egen glansbildeverden rase sammen, da et "fritt vestlig demokrati" kan bedrive terror på samme måte som de rabiate Hamas kan gjøre.

Lenke til kommentar
JA, det er vel nesten utrolig å se sin egen glansbildeverden rase sammen, da et "fritt vestlig demokrati" kan bedrive terror på samme måte som de rabiate Hamas kan gjøre.

Tror du selv på det du skriver? Israel har muligheten til å lage parkeringsplass av hele Gaza og Vestbredden på dagen om de skulle ha et ønske om det. Hadde Hamas hatt potensiale til å gjøre det samme med Israel hadde de gjort det på minuttet.

Lenke til kommentar
Tror du selv på det du skriver? Israel har muligheten til å lage parkeringsplass av hele Gaza og Vestbredden på dagen om de skulle ha et ønske om det. Hadde Hamas hatt potensiale til å gjøre det samme med Israel hadde de gjort det på minuttet.

Som jeg skulle sagt det selv. :!:

Lenke til kommentar

Tror?

Er vel bare å åpne gluggene å se hva slags _HANDLINGER_ Israel som stat har bedrevet. Ren terror, dog høyteknologisk mens Hamas er i andre enden.

Flekke av 20-30 høyeksplosiver med påfølgende svømmebasseng av lemmer og blod f.eks inn i en FN leir som de vet hvor er kan vel ikke akkurat kalles fredsarbeid.

Listen er lang på Israels sin side og.

Hva Hamas hadde gjort er rimelig hypotetisk. Hvis du tror Hamas er urasjonelle så tror jeg du bør sprade inn på Gausta.

Lenke til kommentar

Jeg er igrunn dritt lei den 'apoligismen'(apologeticism) vesten bedriver overfor resten av verden. De avskyr oss for vår velstand(målt i mange former) og vi unskylder oss. De anklager oss for å gjøre ting som er en kun en brøkdel så alvorlig og umenneskelig som det som skjer i deres land, og vi legger oss flate... dersom ikke den moderne verden snart våkner opp er jeg redd for at våre demokratiske og humanistiske prinsipper kommer til å fortsette og brukes mot oss... og da står vi igjen med to sørgelige alternativer. Enten slutten på vår "way of life" via. overkjørsel fra den tredje verden, eller slutten på demokratiet, ytringsfriheten osv. fordi vi i siste ledd må beskytte nasjonalstaten ved å slå ned på religioner og kulturer som truer med å destabilisere hele nasjoner og regioner.

Flekke av 20-30 høyeksplosiver med påfølgende svømmebasseng av lemmer og blod f.eks inn i en FN leir som de vet hvor er kan vel ikke akkurat kalles fredsarbeid. Listen er lang på Israels sin side og.

Det fins en del problemer med denne tesen din. I det første tilfellet jeg kjenner av at Israel har angrepet en FN leir så var det ikke israelere som gjorde det, men en anti-et-eller-annet milits, som ikke var israelsk. Man kan vel neppe kreve at israel skal ta ansvar for andre lands borgere og andre folks handlinger.

I det andre tilfelle jeg kjenner til for noen år tilbake så besvarte de ild som kom innenfra en FN leier så vil jeg gjerne nevne følgende punkter:

1) Raketter ble skutt mot israelske bosetninger fra leiren

2) Rakettene ble sporet på radar, når israelerne skøt tilbake er det lite sansynelig at de viste om det var en FN leier

3) Hizbollah skjøt BEVISST raketter fra denne leiren fordi de VISSTE at Israel ville slå tilbake og drepe sivile og få negativ mediaomtale og bli syndebukk

4) Militære konvensjoner gir uansett et land som blir angrepet retten til å slå tilbake, selv om fienden befinner seg i sykehus, skoler, flyktningleire osv. Altså... det var Hizbollah som krenket FN leirens status, og deres kyniske, manipulerende, utspekulerte plan som gjorde at leiren ble bombet

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Er vel bare å åpne gluggene å se hva slags _HANDLINGER_ Israel som stat har bedrevet. Ren terror, dog høyteknologisk mens Hamas er i andre enden.

Det bør vel for ordens skyld legges til at ikke alle jøder er fornøyde med statsterroren, og tar saken i egne hender. heldigvis har israelske myndigheter gjort noe bra i denne saken. (Selv om en mann ble frikjent fra å lage bomben selv om fingeravtrykkene hans ble funnet på åstedet :roll: ).

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/1982851.stm

Lenke til kommentar
Det bør vel for ordens skyld legges til at ikke alle jøder er fornøyde med statsterroren, og tar saken i egne hender. heldigvis har israelske myndigheter gjort noe bra i denne saken. (Selv om en mann ble frikjent fra å lage bomben selv om fingeravtrykkene hans ble funnet på åstedet  :roll: ).

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/1982851.stm

Vet utmerket vel det, da jeg er i familie med ei israeler.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Det bør vel for ordens skyld legges til at ikke alle jøder er fornøyde med statsterroren

Hvordan foreslår du at israelerne skal bekjempe terror om ikke forsøke å drepe de som bedriver den? Skyte penger etter dem? Selv om israel hadde overgitt seg ville de blitt drevet på havet. Palestinerne og mye av den islamske verden forøvrig har som et av sine øverste mål å ødelegge staten israel.

Lenke til kommentar

Men hva i helvette gir jødene rett til å ta landet til palestinerne? Det er greit nok at palestina var engelsk-kontrolert før israel ble til. men det får da være grenser!

Om norge fortsatt hadde vært i union med sverige så hadde da ikke russerne fått hedmark fylke fordi de hadde sagt at gud gav dem det området!

det er tross alt en grunn til at plaestinerne sprenger seg selv i luften! de vil ha landet sitt tilbake! Som de fortjener!

Heia Palestina!

Lenke til kommentar
Hvordan foreslår du at israelerne skal bekjempe terror om ikke forsøke å drepe de som bedriver den?

Fengsle dem f.eks. De klarer tydligvis å finne ut om terrorplaner før de settes ut i live, så hvorfor ikke fortsette med det. Og kanskje enda viktigere er å hindre terroristlederne i ha tilgang på motiverte rekrutter. Da kan de f.eks. slutte med drap på sivile, slutte med vilkårlige arrestasjoner der rettsapparatet er utelatt, bruke portforbud kun når det er nødvendig, etc.

Lenke til kommentar

Til syvende og sist er nå Israel en oase av demokrati i en ørken av rabiate anti-demokratiske muslimer (for det meste)... Hvis palestinerne skal få en egen stat (selv om de ikke egentlig er et eget folkeslag, og aldri har hatt noen egen stat), så må denne staten være demokratisk, det må være likestilling, og religion skal holdes langt unna maktens korridorer. Lederne i Palestina skal slå hardt ned på religiøse skrullinger som prøver å kødde med religionsfriheten og lignende ting.

Lenke til kommentar
Men hva i helvette gir jødene rett til å ta landet til palestinerne?  Det er greit nok at palestina var engelsk-kontrolert før israel ble til. men det får da være grenser!

Om norge fortsatt hadde vært i union med sverige så hadde da ikke russerne fått hedmark fylke fordi de hadde sagt at gud gav dem det området!

det er tross alt en grunn til at plaestinerne sprenger seg selv i luften! de vil ha landet sitt tilbake! Som de fortjener!

Heia Palestina!

Har du spist for mye pizza eller? Når britene bestemte seg får å gi landet til jødene så var området nesten helt tomt for folk. Palestinerene har aldri hatt landet, de har ikke rett på en dritt av det. Araberene flyttet dit da jødene for alvor begynte å reise tilbake, til ett område jødene har sterke røtter til. Det har forresten alltid bodd jøder i Israel, selv etter at romerene drev de vekk, men da i ett begrenset antall.

Om palestinerene bare var interesert i å få litt land å bo på, så hadde det vært fred der nede for lenge siden, Israel har gjentatte ganger tilbydt de masse land i bytte mot fred. Men palestinerene vil heller sprenge seg selv i luften og drepe jøder.

Lenke til kommentar
Har du spist for mye pizza eller? Når britene bestemte seg får å gi landet til jødene så var området nesten helt tomt for folk. Palestinerene har aldri hatt landet, de har ikke rett på en dritt av det. Araberene flyttet dit da jødene for alvor begynte å reise tilbake, til ett område jødene har sterke røtter til. Det har forresten alltid bodd jøder i Israel, selv etter at romerene drev de vekk, men da i ett begrenset antall.

Om palestinerene bare var interesert i å få litt land å bo på, så hadde det vært fred der nede for lenge siden, Israel har gjentatte ganger tilbydt de masse land i bytte mot fred. Men palestinerene vil heller sprenge seg selv i luften og drepe jøder.

Herrejesus. For det første så er det ettertrykkelig bevist at palestinere ble fordrevet fra sine hjem med vold for å gjøre plass til staten Israel. Ergo, det bodde mennesker i landet. For det andre så er det forbanna latterlig å tro at "palestinerne heller vil sprenge seg selv og jøder i luften".

Lenke til kommentar

Olsen: har du tall på hvor mange "palestinere" som bodde i nåværende Israel på 1800 tallet? Det var ikke mange. Forøvring, så ble "palestinerene" drevet vekk av sine hjem under grunnleggelsen av staten Israel da en samlet araberverden angrep Israel fra dag 1 med mål å utslette Israel. Fra araberenes side var det heller aldri snakk om å forsvare palestinerenes rett til landet, den argumentasjonen kom senere.

Er det latterlig å tro at de heller vil sprenge seg selv og jøder i luften, eller er det du som er naiv? Hver gang det har vært noen avtaler som gir håp om fred, så er det palestinerene som går inn i israelske byer og ødelegger alt ved å sprenge seg selv i luften og drepe masse uskyldige. Dersom de ønsket fred hadde de hatt det

edit: leif

Endret av zilch
Lenke til kommentar
Er det latterlig å tro at de heller vil sprenge seg selv og jøder i luften, eller er det du som er naiv? Hver gang det har vært noen avtaler som gir håp om fred, så er det palestinerene som går inn i israelske byer og ødelegger alt ved å sprenge seg selv i luften og drepe masse uskyldige.

Dette er selvsagt noe alle palestinere har blitt enig om på forhånd. Eller :nei:

Lenke til kommentar

Om ikke alle er med på selve planleggingen og utførelsen, så har de bred støtte i samfunnet. Terroristene blir hyllet som martyrer etter at de har sprengt seg selv og drept/lemlested mange andre, familiene deres får store økonomiske fordeler.

Jeg står fortsatt for det jeg sier: Ville palestinerene hatt fred, så hadde de hatt det for lenge siden. De vil bare drepe jøder og tilintetgjøre Israel. Ikke? Vis meg hva de gjør for å få fred da, ikke bare hva de krever av Israel. Det er hvertfall ikke ett spørsmål om å få mere land av Israel. For det har de fått tilbud om i bytte mot fred.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...