Gå til innhold

Palestina vs Israel


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke, det er det de har gjort med palestina de siste årene.

Nei, det er det ikke. Det Israel har gjort er å beskytte seg mot angrep siden landet ble grunnlagt. Israel startet ikke denne krigen, men de har blitt tvunget til å forsvare seg.

 

 

Det burde ikke hete "Israel" engang, det het Palestina, og det burde det enda gjøre.

Det het Israel før det igjen. Helt tilbake til jernalderen.

 

Jeg synes at "Jødene/israelske folket" kan bare godta, at de ble fratatt landet sitt (Tyskland) Hvorfor skal de ta Palestina?

De tok ikke Palestina. De fikk danne en nasjonalstat i områder de var i flertall. Dette områder er bare en liten del av Palestina-mandatet.

 

Vel det blir ikke mer resursser av og ta et uskyldig land

Palestina var ikke et land (en nasjon). Det var et landområde, og var på britiske henter etter at britene hadde beseiret osmanerne, som hadde kontroll på området før det. Men de som faktisk bodde der hadde aldri selvråderett. Før britene bestemte seg for å gi jødene og araberne hvert sitt land.

 

og dermed ødelegge alt der og drepe uskyldige mennesker!

Det er palestinerne som dreper uskyldige mennesker med vilje. Det var også araberne/palestinerne som startet krigen. De angrep Israel etter at landet helt lovlig ble grunnlagt på britisk jord av FN.

 

Ikke si jeg overdriver, jeg har sett nok av hva som skjer der nede

Tydeligvis har du ikke det. Det er enorme mangler i din kunnskap om situasjonen der borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet mer om dette? Det høres ganske groteskt ut at familien ikke skal ha lov til å flytte til Vestbredden. Er det generelt politikken, at familier i Gaza ikke skal ha lov å flytte til Vestbredden? De skal værsegod å forkomme i Gaza?

 

"Israel is preventing four children in the Gaza Strip from joining their parents in Ramallah. The children, aged 3 to 16, have been alone in the Gaza Strip since September 2007 when their mother went to the West Bank for medical treatment and did not return.

 

The High Court of Justice is now debating a petition filed at the end of January by the Center for the Defense of the Individual against the Interior Ministry and IDF, to enable the children to join their parents.

 

(...)

The state told the court the family intends to move to the West Bank and there is no reason to allow them to do that. "The petitioners have no right, either in Israeli law or international law, to move from the Gaza Strip, which is no longer under military control, to the West Bank," the prosecution stated."

 

http://www.haaretz.com/hasen/spages/955768.html

Lenke til kommentar

Verden prøver å bygge opp, men Israel legger i grus :

 

"THE farmers of Beit Ula spent two years preparing their new groves of fruit, nut and olive trees, clearing rocks, building stone terraces and digging deep cisterns to catch the scarce rain.

 

The Israeli army destroyed it all in less than a day.

 

(...)

 

The Israeli military department that controls the occupied West Bank, confusingly called "the Civil Administration", said it demolished the terraces because they were built illegally on state land belonging to Israel.

 

This came as a surprise to the West Bank farmers, who brandish documents with Palestinian, Israeli and even Turkish stamps that, they say, prove their title to the land. It came as an even bigger surprise to the European Union, which provided 64,000 euros to the project as part of a program to improve "food security" for Palestinians."

 

http://www.theage.com.au/news/world/west-b...3467386462.html

 

En får virkelig inntrykk av at det er Israel mot resten av verden.

 

"WASHINGTON, Feb 22 (Reuters) - The United States plans to announce tens of millions of dollars in new aid for the West Bank and Gaza next week to ease the humanitarian crisis in the Palestinian territories, U.S. officials said on Friday.

 

(...)

 

A large chunk of the funding will go to Gaza, where an economic blockade has led to a worsening humanitarian crisis, culminating in hundreds of thousands of people crossing into Egypt last month after the border was breached."

 

http://uk.reuters.com/article/oilRpt/idUKN2257693920080222

 

"EU parliament calls on Israel to open Gaza.

 

The European Union's parliament urged Israel to open its borders with the Gaza Strip."

 

http://www.jta.org/cgi-bin/iowa/breaking/107150.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Har jeg liten tro på. Den arabiske kulturen er voldelig, og har vært voldelig helt siden Islam oppsto. Muhammed selv setter jo eksemplet med vold (han var jo selv kriger/landeveisrøver/whatever).

 

Men ja, en anti-voldelig arabisk/palestinsk leder tror jeg hadde kunne ha fått utrettet mye.

Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke, fordi jeg ikke har satt meg inn i akkurat denne saken. Jeg bare påpeker at det er to sider av denne saken, og at Israel har sitt syn, og det kom ikke frem her.

 

Det var vel unødvendig å begynne å lyve om noe som er så lett å tilbakevise :

 

The Israeli military department that controls the occupied West Bank, (...) said it demolished the terraces because they were built illegally on state land belonging to Israel.
Lenke til kommentar
Det er ikke så enkelt å holde følge med all spammingen din i denne tråden, vet du. Det eneste du gjør er å spy ut linker. Innleggene dine er så forutsigbare og lite interessante at jeg i beste fall leser de første par setningene.

 

Charming.

 

Her er det jeg snakket om fra side to i artikkelen. ( Regner med at det er ihvertfall tre-fire andre som følger denne tråden, og som ikke har samme skylapper. )

 

"According to Civil Administration figures, in the seven years to September 2007 nearly 5000 demolition orders were issued against unauthorised Palestinian houses, buildings or infrastructure in Area C, the 60% of the West Bank that officially remains under full Israeli rule. Of these, 1663 were executed, or roughly a third.

 

In the same period, 2900 demolition orders were issued against illegal building by Jewish settlers in the area. Only 7%, or 199, were carried out.

 

And while the Civil Administration issued permits for 18,472 housing units for Jews in those seven years, the indigenous Palestinians were granted only 91 building permits. According to figures from the Israeli group Peace Now, 94% of the Palestinian applications were rejected, including requests to build or extend houses as well as repair roads, water pipes, wells and other infrastructure."

 

http://www.theage.com.au/news/world/west-b...462.html?page=2

Lenke til kommentar
"heheXD"

 

Palestina fantes ikke før 1968. Mine råd til deg:

 

#1 Ta opp en grunnleggende historiebok

#2 Les

#3 Rediger posten din.

Nå, tenker vi ikke på området Palestina som har eksistert veldig lenge. Vi tenker på palestinere, når ble de et eget folkeslag.

 

Palestinere var helt klart ikke et eget folkeslag under Ottomans rike. Da var de arabere fordi Palestina var bare en liten del av Ottomans rike. Mellom første verdenskrig og 1947 er det mulig at de bygde seg opp en liten identitet fordi andre områder rundt dem ble egne land. Allikavel vil jeg kalle dem arabere i området Palestina. i 1947 ble det spørsmål om Palestinere skulle bli et eget folkeslag, de sa nei og ble en del av Egypt og Jordan til 1967. Jeg vil kalle dem Egyptere og Jordanere og ikke Palestinere i 1966. I 1967 ble områder tatt fra Egypt og Jordan og gitt til Israel og da kom den palestinske identiteten til liv.

 

Ergo, vil jeg også si at begrepet Palestinere kom ikke før i 1967 og årene etterpå.

 

Kubin: Jeg er enig i det du skrev nå, tror bare at vi misforsto hverandre.

Lenke til kommentar
Here we go again. Du slenger ut linker og haugevis av sitater, men de har ingenting med saken å gjøre.

 

Denne tråden har utviklet seg til å bli en vid tråd som tar opp alle slags aspekter ved Israel/Palestina - konflikten.

Så her er det plass til annet enn dine uendelige gjentakelser av tre-fire trosbekjennelser.

 

"Millions of people in the participating countries of the Global day for Gaza Strip lived in darkness for 5 minutes in solidarity of with poor besiege people.

 

Around 86 cities and towns involved in this step to help the civilians in the Gaza strip.

 

Reporters of PCAS in UK, France and some European countries reported that most of the main cities, completely or partially switched the lights off in a response of PCAS’s call for a global day of actions to end Gaza Siege.

 

In France, around 10 cities marked the occasion today to convey their full support for the people of Gaza and they turned the lights off to experience what Palestinians are living now."

 

http://desertpeace.wordpress.com/2008/02/2...-dark-for-gaza/

 

´

Lenke til kommentar

Israel har ikke vært siden jernalderen, det er bare noe religion surr, "omg pl0xx Israel var før kristus og 0m6!!11one" men det er det INGEN Som har bevis på, fordi det er 1000++ år siden, og utifra samf boka vår, så ble palestina "gitt" bort til israelerne, ved at USA bestemte det elns, og det er da ikke rart at palestina går til krig, når de blir fratatt alt de eier! Og har dere sett denne filmen?

http://www.youtube.com/watch?v=SShRR7sInsc

Det er kanskje bare en film, men utifra det jeg har lest, og sett, så er det ikke Israelerne og USA som er uskyldige her, USA voldtar barn(tv2 nyhetene ftw) og dreper uskyldige mennesker fordi de stritter imot inspekteringen fra militæret. Løper man med en palestina flagg i israels gater, blir man skyti ned, hvorfor? Fordi Israelerne har fått palestina ned på føttene dems!

Lenke til kommentar
Eller, mer kontroversiellt; en jødisk en.

Det måtte i såfall være en som er villig til å se Israel bli utslettet, for det er det som er alternativet til at de forsvarer seg selv.

 

 

Israel har ikke vært siden jernalderen, det er bare noe religion surr

Nei, det er faktisk "noe arkeologi surr". Men om du mener arkeologi er "noe religion surr", så for all del...

 

utifra samf boka vår, så ble palestina "gitt" bort til israelerne, ved at USA bestemte det elns, og det er da ikke rart at palestina går til krig, når de blir fratatt alt de eier!

Da inneholder denne boken direkte faktafeil.

 

1. Det var britene som i samarbeid med FN bestemte at jødene skulle få en del av palestinamandatet

2. Palestina var ikke en selvstendig nasjon og hadde aldri selvstyre. Området var britisk jord før Israel ble grunnlagt. Før det var det okkupert av osmanerne, som var alliert med tyskerne under første verdenskrig

3. Palestinerne som gruppe eksisterte ikke før i 1968, da PLOs grunnlov ble undertegnet

4. Araberne (som lenge etter at Israel ble grunnlagt definerte seg som "palestinere") eide ikke Palestina, da det også bodde jøder der

5. Israel ble lagt til områder med jødisk flertall

 

utifra det jeg har lest, og sett, så er det ikke Israelerne og USA som er uskyldige her, USA voldtar barn(tv2 nyhetene ftw) og dreper uskyldige mennesker fordi de stritter imot inspekteringen fra militæret.

De uskyldige som dør som følge av israelsk ild gjør det fordi palestinske terrorister absolutt må bruke sine egne sivile som skjold når de angriper Israel.

Lenke til kommentar
Hvis alt går i retning av at de som holder hånden sin over fienden din - altså Russland...Kina - vinner terreng i forhold til den mektige allierte som backer opp deg - altså USA -

 

Russlands utenriksminister gir oss litt inntrykk av hvor Russland står :

 

"There is no doubt that if Palestine unilaterally declared independence many nations would recognize it, says Russia's Foreign Minister.

 

Sergei Lavrov said Monday that Kosovo's Western-backed declaration of independence from Serbia one week ago could spur Palestinians into following suit.

 

"At present there are already some Palestinian politicians who say it is futile to follow up negotiations with Israel and that these negotiations will not yield anything," Lavrov said on the Vesti 24 television channel."

 

http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=44679...ionid=351020202

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...