Gå til innhold

Palestina vs Israel

Anbefalte innlegg

Desvere innvandret jøder til Israel de siste 100 årene fra forskjellige deler av verden

Jeg deler ditt syn her. Dette var en stor ulykke. Men at det kunne komme jøder fra forskjellige deler i verden forteller deg kanskje at det her ikke er snakk om et folk, men mennesker fra forskjellige folk som deler samme tro.

Faktisk, etter den nye definisjonen tilhører jøder ingen folkegruppe.

Ey! Brakethrough! Det er nøyaktig hva jeg prøver å få inn i hodet ditt. Selv om det krevdes en Freudian slip fra din side :!:

Endret av freke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Desvere innvandret jøder til Israel de siste 100 årene fra forskjellige deler av verden

Jeg deler ditt syn her. Dette var en stor ulykke. Men at det kunne komme jøder fra forskjellige deler i verden forteller deg kanskje at det her ikke er snakk om et folk, men mennesker fra forskjellige folk som deler samme tro.

De fleste vil fremdeles se på dem som en folkegruppe. Jeg definerer dem ihvertfall som det. Kanskje de alle ætter tilbake til Abraham, hvem vet.

Lenke til kommentar

Du drar en setning ut av hele innlegget hans, vrir den om og spytter den ut i en helt annen form enn orginalen. Ammagad.. :(

Lenke til kommentar

Slikt skjer når man mater trollene :)

Ser at Wiki definerer en jøde som etnoreligiøs gruppe.

A Jew (Hebrew: יְהוּדִי, Yehudi (sl.); יְהוּדִים, Yehudim (pl.); Ladino: ג׳ודיו, Djudio (sl.); ג׳ודיוס, Djudios (pl.); Yiddish: ייִד, Yid (sl.); ייִדן, Yidn (pl.))[4] is a member of the Jewish people, an ethnoreligious group originating in the Israelites or Hebrews of the ancient Middle East.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jew

Religionen og folkeslaget er da vevd inn i hverandre...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem av dere som først trakk in Hitler i debatten, men forslår at dere slutter med det, med mindre det er klart og eksplisitt relevant. Det er sjelden noen god idé i slike diskusjoner og slår gjerne tilbake på folk. Jeg sletter et par poster som prøver å henge Hitlersympatier ved en bruker, og så lar dere være med slikt og holder dere til sak.

Edit: Slettet også innleggene som førte til miseren, selv om det isolert sett ikke var noe galt med dem. Slettet i tillegg et par innlegg som synes det var greit å kalle en annen bruker dum. Det er det ikke.

Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Faktisk, etter den nye definisjonen tilhører jøder ingen folkegruppe.

Ey! Brakethrough! Det er nøyaktig hva jeg prøver å få inn i hodet ditt. Selv om det krevdes en Freudian slip fra din side :!:

Jeg er enig i at det ikke var det beste som skjedde at jøder innvandret til Palestina på grunn av forfølgelse i Europa, men når de hadde innvandret var det vi gjorde den beste løsningen. Dette er min mening og jeg planlegger ikke å diskutere den videre akkuratt nå, ihvertfall ikke med deg.

Faktisk inneholder den nye definisjonen noe som du ikke tok med. Du nevnte at jøder er en del av an arabisk gruppe, og det er de ikke etter den nye definisjonen. Jøder etter den nye definisjonen vil ikke være en del av noen grupper, selv om enkeltindivider kan være en del av andre grupper.

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg at det du sa definerer et folkeslag, men det er ikke det viktigste. Det viktigste er at du får en ordentlig tankegang. Det var tydlig at du ikke hadde en slik tankegang i starten og kanskje har du det nå.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Tror det var greit for alle involverte å få litt oppklaring i begrepene. :)

( "Rase" - "Folkeslag" )

Og jødene er vel i en særstilling i det at vi definerer jøder som et folkeslag, selv om de kommer fra forskjellige raser.

Definisjonene våre her er vel veldig omtrentlige. For vi vil vel ikke si at en etiopisk jøde er like åpenbart tilhørende det jødiske folkeslag som en ortodoks jøde fra Jerusalem med ørten slektsledd bakover med tilhold nettopp i Jerusalem? Eller?

Vi har på en måte en veldig omtrentlig forestilling.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Tror det var greit for alle involverte å få litt oppklaring i begrepene. :)

( "Rase" - "Folkeslag" )

Og jødene er vel i en særstilling i det at vi definerer jøder som et folkeslag, selv om de kommer fra forskjellige raser.

Definisjonene våre her er vel veldig omtrentlige. For vi vil vel ikke si at en etiopisk jøde er like åpenbart tilhørende det jødiske folkeslag som en ortodoks jøde fra Jerusalem med ørten slektsledd bakover med tilhold nettopp i Jerusalem? Eller?

Vi har på en måte en veldig omtrentlig forestilling.

Du vet at du nå hevdet at det ikke finnes folkeslag, siden rase er definitivt definert som nærligende samme gener. Ikke bare det, men du sier at jøder er et unntak. Hvis jeg hadde valget mellom freke sin definisjon og din ville jeg helt klart valgt hans.

Vi ønsker ikke omtentlige definisjoner fordi hvis du gjør det vil vi ikke ha noe peiling på hva du snakker om. Har du et diffust begrep, definer det sånn at vi kan vite hva du mener med det begrepet. Det har ingenting å si om det er den korrekte definisjonen, så lenge du ikke bruker definisjonen til å resonere deg frem til noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Derfor er mitt standpunkt i Israel/Palestina konflikten at det ikke er behov for en egen stat for de som tilhører den jødiske religionen.

Hele verden er uenig med deg. Jødene ville fortsatt være forfulgt hvis de ble tvunget til å leve i arabiske land.

Og om Israel skulle opphøre å eksistere, ville det nok med stor sannsynlighet fjerne mye av kimen til ufred i regionen

Helt feil, da hatet mot jødene er inngrodd, og har vært der veldig lenge. Lenge før Israel ble grunnlagt. Hatet mot jødene fra araberne er jo nettopp en av grunnene til at jødene måtte få sin egen stat. I en arabisk stat hadde de nemlig ikke overlevd lenge.

Lenke til kommentar
Du vet at du nå hevdet at det ikke finnes folkeslag, siden rase er definitivt definert som nærligende samme gener. Ikke bare det, men du sier at jøder er et unntak. Hvis jeg hadde valget mellom freke sin definisjon og din ville jeg helt klart valgt hans.

.

Jeg hevdet slettes ikke noe slikt. Nå er du totalt på bærtur. Det jeg sier er at vi har fått ryddet opp i at "folkeslag" er ikke det samme som "rase".

Vi definerer jødene som et folkeslag, men ikke som en rase.

Men vi ( samfunnet generelt ) har en forestilling om jødene som folkeslag som er ganske uklar (omtrentlig). For vi vil jo si at en som nettopp har konvertert til jødedommen, er jøde. Men vi vil ikke si like glatt at han tilhører det jødiske folkeslag.

Og når vi snakker om det jødiske folkeslag, så tenker vi mer på en jøde i Jerusalem med slekten sin fra det området, enn vi tenker på en etiopisk jøde med en tippoldefar/tippoldemor som konverterte.

Så når vi snakker om det jødiske folkeslag, så vil vi umiddelbart tenke i genetiske baner. Og så blir vi gjordt oppmerksom på at vi kan ikke tenke i genetiske baner. Så her vil det fort skje at man snakker forbi hverandre. Slik det skjedde på denne tråden.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Herregud. Det burde ikke hete "Israel" engang, det het Palestina, og det burde det enda gjøre. Jeg synes at "Jødene/israelske folket" kan bare godta, at de ble fratatt landet sitt (Tyskland) Hvorfor skal de ta Palestina? Hvorfor kan ikke de og USA gå mot Tyskland istedet? For lite resursser? Vel det blir ikke mer resursser av og ta et uskyldig land, og dermed ødelegge alt der og drepe uskyldige mennesker! NED MED ISRAEL, OPP MED PALESTINA! USA SKJERP DERE! NED MED BUSH! NED MED USA OG ISRAEL!Ikke si jeg overdriver, jeg har sett nok av hva som skjer der nede, og jeg kommer til og støtte palestina UANSETT hva som skjer! Jeg går med palestina skjerf overalt, og jeg NEKTER og gå imot dem. NED MED ISRAEL! NED MED USA/BUSH! Og til dere som bruker Palestinaskjerf fordi det er "mote", gå og finn dere et annet, istedet for og krenke et helt land!

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Håper på at kimmat sitt innleg var en spøk men skriver her som om det ikke er det. Landet Palestina eksisterte ikke før Israel, les litt tilbake i tråden. Resten av innlegget bærer vell strengt tatt preg av at du er tre år og fortjener vell strengt tatt ikke mer svar. Med mindre alt var en spøk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Iran burde ta en av de atombombene og bombe israel.

Iran har ikke atombomber.:) Og sånn burde det fortsatt være.

We might have, who knows

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...