Gå til innhold

[edit]EOS 20D, kamera kjøpt - takker for all hjelp


Anbefalte innlegg

Er ny så dette er sikkert et ganske dumt spørsmål for de som har litt peiling

Siden du skriver at du er ny i dette... Hvordan tør du da svi av over 35k i fotoutstyr?? :dontgetit:

 

Hva om du synes dette blir trasig og kunne heller tenke deg en lett, men avansert kompakt til 4-5k?

 

Jeg har selv gjort en bommert andre veien og kjøpte en G6 i feb 2005 (etter 2 år med Olympus C-40).. Det var umulig å selge G6'en til en fornufig pris etter så kort tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ny så dette er sikkert et ganske dumt spørsmål for de som har litt peiling

Siden du skriver at du er ny i dette... Hvordan tør du da svi av over 35k i fotoutstyr?? :dontgetit:

 

Hva om du synes dette blir trasig og kunne heller tenke deg en lett, men avansert kompakt til 4-5k?

 

Jeg har selv gjort en bommert andre veien og kjøpte en G6 i feb 2005 (etter 2 år med Olympus C-40).. Det var umulig å selge G6'en til en fornufig pris etter så kort tid.

 

Har et kompakt kamera (digitalt, Powershot s70) og et speilreflekskamera (analogt), jeg har tatt nok av bilder til å ville invistere i ordentlig kamera.

Grunnen til at jeg sier jeg er ny, er fordi jeg aldri har kjøpt et speilrefleks med utstyr.

 

Jeg har også vurdert G6, men har et kamera som er ikke langt fra like bra (Powershot s70) og derfor er det riktige steget for meg å invistere i et speilrefleks.

 

Jeg har ikke sagt hvor mye penger jeg har tenkt til å bruke og er i villrede om hvor mange objektiver jeg skal kjøpe. Da det jeg er sterkest vurderer er Hus (11k), et objektiv Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR ( 4k), minnebrikke (X), bag (X) og filtere.

 

Jeg har mulighet til å bruke mer enn 20k, men jeg har sagt tidligere at budsjettet ligger på rundt (helst under) 20k og det mener jeg fortsatt.

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Skjønner deg godt at du vil over på dSLR.. Jeg er jo akkurat i samme situasjon, selv om jeg ikke har budsjett i år på 20k... (Derfor 350D og ikke 20D, f.eks)

 

Beklager missforståelsen med at det er 2 stk som vil kjøpe.:blush:

 

Jeg kan ikke helt skjønne valget på Tamron 28-75mm fremfor Canon sin 17-85mm USM, men det får jo være din sak. Jeg har ingen erfaring med noen av dem, men jeg ville nok umiddelbart savne noe ala 28mm vidvinkel i 35mm format. Det er hvertfall en av grunnene til at jeg har byttet inn G6'en.

 

Jeg tror uansett du vil få rålekkert utstyr med 20D og opptikk med god lysstyrke.

 

Håper du poster inn i tråden igjen når du har valgt utstyr...

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke helt skjønne valget på Tamron 28-75mm fremfor Canon sin 17-85mm USM, men det får jo være din sak. Jeg har ingen erfaring med noen av dem, men jeg ville nok umiddelbart savne noe ala 28mm vidvinkel i 35mm format. Det er hvertfall en av grunnene til at jeg har byttet inn G6'en.

Fordelen med Tamron-objektivet er helt klart lysstyrken, mens Canon-objektivet har litt større brennviddeområde og IS. Men selv ville jeg foretrukket lysstyrke tror jeg. Vidvinkelen kan man evt ha i et annet objektiv til slik bruk, enten et fastobjektiv et sted mellom 14 og 20mm, eller en zoom á la 12-24mm.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar i tråden, har begynt å krangle pris med bla. prøys foto og en del andre kamera butikker i Oslo, men de er noen gniere så jeg vurderer å kjøpe over nett, noe jeg ikke liker, når det er snakk om så dyrt utstyr.

 

Men et siste spørsmål, har fått med meg at i speilrefleks verdenen får du stort sett det du betaler for. Men har noen noe tips til en rimelig vidvinkel med grei optikk? Vil helst ikke sprenge 20k budsjettet, men det hadde vært fint med en vidvinkel også. Det mest ideale hadde vært en billig vidvinkel med samme "mm" som Tamron 28-75mm.

 

Tror nok ikke dette går, men det er lov å spørre :) rigth?

 

Takker for utrolig mye hjelp! :w00t:

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar
Men har noen noe tips til en rimelig vidvinkel med grei optikk? Vil helst ikke sprenge 20k budsjettet, men det hadde vært fint med en vidvinkel også. Det mest ideale hadde vært en billig vidvinkel med samme "mm" som Tamron 28-75mm.

Hva mener du med "samme "mm" som Tamron 28-75mm"?

 

Hva er maksprisen du kan ut med?

 

Svarer du på dette skal jeg se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Men har noen noe tips til en rimelig vidvinkel med grei optikk? Vil helst ikke sprenge 20k budsjettet, men det hadde vært fint med en vidvinkel også. Det mest ideale hadde vært en billig vidvinkel med samme "mm" som Tamron 28-75mm.

Hva mener du med "samme "mm" som Tamron 28-75mm"?

 

Hva er maksprisen du kan ut med?

 

Svarer du på dette skal jeg se hva jeg kan finne.

"samme som" betyr samme mm så jeg kan bruke samme filtere.

 

Det er ikke noe maks pris, det er heller det at jeg vil spare penger :)

Lenke til kommentar
Men har noen noe tips til en rimelig vidvinkel med grei optikk? Vil helst ikke sprenge 20k budsjettet, men det hadde vært fint med en vidvinkel også. Det mest ideale hadde vært en billig vidvinkel med samme "mm" som Tamron 28-75mm.

Hva mener du med "samme "mm" som Tamron 28-75mm"?

 

Hva er maksprisen du kan ut med?

 

Svarer du på dette skal jeg se hva jeg kan finne.

"samme som" betyr samme mm så jeg kan bruke samme filtere.

 

Det er ikke noe maks pris, det er heller det at jeg vil spare penger :)

Er det ikke like greit å kjøpe f.eks 17-40L da?

 

Ellers er det vel en fast 14mm eller noe du trenger.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Etter mye fram og tilbake har jeg nå bestilit Tamron 17-35 for Canon og Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di for Canon.

 

Skal senere i dag Kjøpe huset med 18-55, (husker ikke helt navnet på standard objektivet) enten to 512 eller 1gb, veske og filtere.

 

Har bare noen spørsmål igjen :)

 

1)Hvilke minne brikke burde jeg kjøpe, en "pro" brikke eller en "standard", ser det er en forskjell, men er den relevant?

 

2)Har blitt forvirret av filterne, men med de ti objektivene nevnt obrt, hvilke "mm" trenger jeg på filterne jeg skal kjøpe da? (og kan jeg bruke noen av disse filterne sammen med 18-55 objektivet som følger med kamerae?)

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
1) Anbefaler Sandisk. Kjøp Ultra II eller Extreme III.

 

2) 18-55 er vel 58mm, 17-35 77mm og 28-75 er 67mm, så du må nok ha hvert sitt filter til hver av de.

Tusen takk for super raskt svar på 5minutter(!). Sitter du å venter på postene mine eller :p?

 

Tusen takk for bra og raske svar :)

 

EDIT: Hvis jeg skal starte med å kjøpe to filtere til et av objektivene, hvilket ville det vært "lurest" å kjøpe til? (18-55 er ikke med :) Tenkte 28-75, er det rikitg?

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar
1) Anbefaler Sandisk. Kjøp Ultra II eller Extreme III.

 

2) 18-55 er vel 58mm, 17-35 77mm og 28-75 er 67mm, så du må nok ha hvert sitt filter til hver av de.

Tusen takk for kare svar på 5minutter. Sitter du å venter på postene mine eller :p?

 

Tusen takk for bra og raske svar :)

 

EDIT: Hvis jeg skal starte med å kjøpe to filtere til et av objektivene, hvilket ville det vært "lurest" å kjøpe til? (18-55 er ikke med :) Tenkte 28-75, er det rikitg?

Jeg ville kjøpt et UV-filter til 17-35 og et UV-filter til 28-75. Det er beskyttelse som alltid bør være på. Fancy filter kan du kjøpe senere.

Lenke til kommentar

Alt er bestilt og kjøpt nå, takk for all hjelp. Her er regnskapet. (alle priser er ca., men bare upresise på 100kr pluss, minus)

 

Canon Eos 20D med 18-55 standard objektiv [Japan Photo] kr. 13000

Sandisk Ultra 2 1.0 GB [Japan Photo] kr. 900

Lowepro Kamera bag "for kamera + et objektiv"[Japan Photo] kr. 350

Tamron 17-35 objektiv for canon* [ddmr.no**] kr. 2700***

Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 for Canon* [netshop.no**] kr. 4000***

 

Budsjett: 20000kr. total pris: 20950 kr.

 

* Jeg har bestilt og betalt, men enda ikke motatt fra butikk

** Dette er en nettbutikk

*** Eks. frakt, ca. 100kr. for hvert objektiv

 

Eneste som mangler er Uv filtere, da disse koster godt under 500kr. pluss at jeg enda ikke har fått Tamron objektivene har jeg ikke satt det opp.

 

Skal legge opp noen bilder av kameraet snart :)

 

Og vil rette en spesiel takk til PureTamil, for usedvanelig bra svar :) og takk såklart til alle andre som har svart i tråden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...