Gå til innhold

[edit]EOS 20D, kamera kjøpt - takker for all hjelp


Anbefalte innlegg

Skal nå ta det store skrittet inn i den digitale speilrefleksens verden og kameraet jeg har falt for er Canon EOS 20D. Jeg har konfermasjons penger og nok erfaring til at det "lønner seg" å invistere i speilrefleks.

 

Kamreaet skal brukes allaround.

 

Er det noe jeg burde vite om på forhånd når det gjelder ekstra utstyr eller evt. mangler og ting i den dur? Har brukt en del analogt speilrefleks og digitalt kompakt og er en amatør på alle områder.

 

Jeg har lest anmeldelser av EOS 20D og bare funnet bra kritikk og jeg har snakket med en venn som er heltids fotograf for å forsikre meg om at det er dette som passer til mine behov [pluss litt til].

 

Vil helst ikke bruke for mye penger på objektiv, men trenger hjelp på den biten også. Skal ha et allaround obejktiv, prisklasse - helst under 3tusen.

Update: Skal også ha et vidvinkel objektiv.

 

Vil bare forsikre meg om at dette er kameraet som passer for meg.

 

Takker for alle svar :)

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk selv mitt 20D på fredag :!: og er utrolig fornøyd med kameraet. Hvis du leser mine poster på forumet her ser du at jeg har lenge vinglet mellom 350D og 20D...

 

De fantastiske plussene er mange, men den største forskjellen merker du når du holder kameraet. Passer perfekt i mine hender...

 

Men, et råd:

Ville kjøpt et noe bedre objektiv enn et til rundt 3 tusen... Sats på Canon EF 17-40mm f4. Skikkelig kvalitet og på et 20D kamera vil objektivet være 27-64mm, noe som er et veldig godt standard objektiv med noe vidvinkel til de fantastiske landskapsbildene eller familieselskapene...

Lenke til kommentar

Hei...mitt første innlegg i forumet...

er i akkurat samme situasjon (bortsett fra at mine penger kommer fra en STOR bonus på arbeidsplassen, ikke konfimasjon...)

 

Har funnet frem til min drømmepakke etter å ha lest masse på nett:

EOS 20D

17-40mm f4 L USM

70-200mm f2.8 L USM

blitz, 420EX

Liten Lowepro bag (regntett)

2Gb Sandisk minne

 

Også har jeg lyst på masse filtre, først og fremst ND-filtre, UV-filter og polarisasjonsfilter. Fordelen med objektivene jeg vurderer er at de har samme diameter (77mm), og da kan bruke de samme filtrene ;)

 

Men, prisen på dette... Betaler jeg for mye hvis jeg legger ut 35 000 for dette? Jeg kjøper alt nytt i butikk (ønsker norsk garanti...), og kan kanskje klare å prute noe?

Lenke til kommentar
Ville nok vurdert å ta linsene fra USA eller lign.. Det er en del å spare på så dyre greier..

 

Men, det er alltid en risiko for å få en dårlig versjon av objektivet, og da er det MYE styr å sende denne tilbake til USA, og det blir jo en ekstra kostnad. Tviler på at Canon Norge er interessert i å bytte ut et ellers fungerende objektiv, sett bort fra litt slørete i kanten. Da viser de deg nok til butikken du kjøpte den.

 

Tilbudet jeg har fått gir meg kamerahus og 17-40 for 18500. 70-200 får jeg for 12000. Blitz koster 2500, og minne koster det samme. Dette blir totalt 35500, i tillegg tror jeg at jeg må ut med rundt 2-3000 for alle filtrene. :whistle:

Endret av mariusback
Lenke til kommentar

Denne risikoen kan du vel støte på ved å handle i en norsk websjappe også.. Men klart, det er mye mindre styr å sende til tilbake ved å handle i Norge, jeg tar den.

 

Men en kollega av meg på jobben fikk samboeren sin til å handle 20D og litt linser mens han var i USA, jeg har ikke hørt at det ble noen problemer med det.

 

Lykke til i allefall, du får jo et helt sinnsykt proft utstyr. :roll:

 

Dersom jeg skal ta meg råd til å handle en 17-85mm USM en gang tror jeg nok at den skal kjøpes i USA, sparer jo fort 1500,- på norsk pris.. Men det kan nok være at jeg venter litt, og surfer etter noen brukte i Norge.

Lenke til kommentar

Prøv og ta på husene før du bestemmer det for et. Forskjellene på 350D og 20D er relativt små på ytelse; se f.eks. http://bobatkins.photo.net/photography/dig..._xt_vs_20d.html og prisforskjellen relativt stor. Som sagt, prøv de og finn det du liker.

 

Hvis du ikke har Canon fra før og ikke tilgang på å låne objektiver ville jeg ville sjekket ut D70 m/18-70'en også. Pakken er meget billig nå (under 8000,-), og da har du med et godt objektiv i utgangspunktet (koster 2500,- løst og gir god valuta for pengene).

 

18-55'en er visstnok helt ok, og meget billig, men yter ikke hverken 200D eller 350D skikkelig rettferdighet. De vanlige alternativene er:

Canon 17-85 (dyr, bedre mekanisk og har IS, men ikke stor forskjell i bildekvalitet)

Sigma 18-125 (7x zoom, kompakt og optisk ok)

Sigma 18-50/2.8 (antagelig bra optisk og lyssterk)

 

Et tips for kjøp av objektiver er jo også å sjekke ut bruktmarkedet på: http://foto.no/

 

Med dSLR også "blende" digitalt og dermed unngå bruk av ND filter. Se f.eks: http://www.luminous-landscape.com/tutorial...exposures.shtml

 

Ellers så har jeg sett mange innlegg på forumet her om å kjøpe Sigma EF 500DG Super framfor 420EX (samme funksjonalitet som 550EX til samme pris som 420EX).

 

Husk også å kjøpe et raskt minnekort til 20D (se http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp CF-database og 20D for detaljer)

 

Så lenge man kjøper produkter fra norsk importør via norsk web-butikk så blir det det samme som å handle i butikk. Butikkene har dog blitt veldig mye flinkere til å konkurrere på pris de siste årene, og da liker jeg bedre å handle i butikk.

 

Mvh. RKS, som har 20D m/17-85 m.m. og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Jeg synes i hvert fall at du bør ha 10000 å legge i optikk. Om du har så mye penger at du kan gjøre dette, kan du trygt gå for 20D. Om du ikke har mer enn 3000,- igjen til optikk etter å ha kjøpt 20D-huset, mener jeg at du heller burde satse på 350D og god optikk. Det er ikke noe problem å oppgradere til 20D/30D/whatever senere, og du kommer garantert til å angre på det om du kjøper for dårlig optikk.

 

Optikken er _helt_ avgjørende for resultatet. Det hjelper ikke hvor fancy kamera du har om du har en colabunn til objektiv.

Lenke til kommentar
EOS 20D

17-40mm f4 L USM

70-200mm f2.8 L USM

blitz, 420EX

Liten Lowepro bag (regntett)

2Gb Sandisk minne

Bare noen tanker;

 

- Ville kjøpt en 50/f1.4 til portrett og lignende.

- Kanskje litt problematisk at du mister 40-70?

- Ikke kjøp for liten bag

- Kjøp to minnebrikker á 1GB eller 4 á 512MB

- Har du vurdert 70-200 med IS?

Lenke til kommentar
18-55'en er visstnok helt ok, og meget billig, men yter ikke hverken 200D eller 350D skikkelig rettferdighet. De vanlige alternativene er:

Canon 17-85 (dyr, bedre mekanisk og har IS, men ikke stor forskjell i bildekvalitet)

Sigma 18-125 (7x zoom, kompakt og optisk ok)

Sigma 18-50/2.8 (antagelig bra optisk og lyssterk)

Mine kommentarer;

 

18-55 kalles "dog toy" på engelskspråklige forum, men det er ikke så ille som alle skal ha det til (misforstå meg rett, det står absolutt ikke i stil til 20D/350D). Forvent dog svært uskarpe kanter. Greit objektiv å bruke på skitne oppdrag/som øvelsesobjektiv.

 

17-85 har mange bra sider, bla. IS og at den dekker et stort område. Tvilsom kvalitetskontroll og det faktum at den er ganske mye dårligere optisk enn L-glass trekker ned.

 

18-125 er medioker. Synes ikke denne har noe på 20D/350D å gjøre såfremt man ikke har spesielle behov.

 

18-50 har jeg ikke prøvd personlig, men den får en god del pepper for bla. vignetting og CA. Ville i hvert fall prøvd ut eksemplaret nøye før jeg har beholdt det.

 

Edit: forresten skal man ikke undervurdere å investere i normalobjektiver (primes).

Endret av PureTamil
Lenke til kommentar
Bare noen tanker;

 

- Ville kjøpt en 50/f1.4 til portrett og lignende.

- Kanskje litt problematisk at du mister 40-70?

- Ikke kjøp for liten bag

- Kjøp to minnebrikker á 1GB eller 4 á 512MB

- Har du vurdert 70-200 med IS?

Mange gode tanker, men jeg har et gammelt kamera med et ganske ok objektiv (28-90mm), som fungerer godt mellom 40-70. Regner med å bruke det til jeg får penger nok til å kjøpe 24-70mm. Også 50mm f1.4 står høyt på listen, samt en god makro, 65mm...?

 

Kommer nok til å kjøpe 2 x 1gb Sandisk Ultra II. Evnt Extreme III.

 

70-200 med IS sprenger budsjettet (17-18000 mot 12000)...

 

Og, når det gjelder filtrene kjøper jeg disse fordi jeg er av den gamle skolen. Har brukt filtre i mange år på mine gamle kameraer, men disse har ikke riktig diameter.

 

Det jeg lurer på er prisen... er 35 000,- for mye?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Ettersom jeg har 30k på konto vurderer jeg å utvide budsjett til pluss minus 20k. Da skal jeg ha Hus (ca. 11-14k) Objektiver (ca. 2 ganger 3-4k) minne (er ikke sikker på pris) Polar filter og beskytelses filter (usikker på pris), og bag (rundt 1k).

 

Hvis alt klaffer sitter jeg kanskje med kameraet i hånd på mandag (skal kjøpe i butikk, syntes det er lettere når jeg først skal kjøpe noe så dyrt)

 

Trenger altså hjelp til å kjøpe to objektiver:

 

Et allaround og et vidvinkel. Hvis dette høres dumt ut tar jeg imot alle forslag med åpne armer :)

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar
Takk for alle svar. Ettersom jeg har 30k på konto vurderer jeg å utvide budsjett til pluss minus 20k. Da skal jeg ha Hus (ca. 11-14k) Objektiver (ca. 2 ganger 3-4k) minne (er ikke sikker på pris) Polar linse og beskytelses linse (usikker på pris), og bag (rundt 1k).

 

Hvis alt klaffer sitter jeg kanskje med kameraet i hånd på mandag (skal kjøpe i butikk, syntes det er lettere når jeg først skal kjøpe noe så dyrt)

 

Trenger altså hjelp til å kjøpe to objektiver:

 

Et allaround og et vidvinkel. Hvis dette høres dumt ut tar jeg imot alle forslag med åpne armer :)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15042

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15066

 

Foreslår de to.

 

Har fått meget gode kritikker pga. bildekvalitet. (Ikke la fordommene dine la deg tro at Canon alltid er best).

 

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...7&cat=43&page=1

 

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...7&cat=43&page=1

 

I tillegg må du ha et 67mm og et 77mm UV-filter + to * 512MB minne (Sandisk er mitt råtips).

 

Det er her svært kjekt at du bor i Oslo. Om du skal kjøpe alt dette hos én og samme butikk får du garantert rabatter. Ta turen innom Lømorks, Fotohuset, Foto & video etc. og be om et tilbud. Press dem på pris!

Endret av PureTamil
Lenke til kommentar
- Ville kjøpt en 50/f1.4 til portrett og lignende.

Jeg foretrekker å bruke 50mm'ern min til andre ting enn portrett, rett og slett fordi folk blir "rare" med så kort brennvidde. Jeg har tatt noen portretter med 50mm'ern, og motivet får raskt likhetstrekk med E.T. (lang hals, små/usynlige ører, stor nese). På f/1.4 vil i tillegg både nesa og halsen og ørene være veldig langt utenfor skarphetsområdet, dersom øynene er skarpe...og dette forsterker "E.T.-looken".

Derfor bruker jeg nå vanligvis enten Sigma 105mm makro eller Nikon 80-200/2.8 til portretter, og jeg tror ikke jeg ville anbefalt 50/1.4 til denne bruken. Objektivet kan imidlertid brukes til mye annet spennende, selv bruker jeg den mest til IR-fotografering siden objektivet både er lyssterkt og har liten filterdiameter.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

hvilken størelse trenger jeg for at filtrene skal passe med T"amron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di for Canon"?

 

Skal i første omgang bare kjøpte et objektiv (det som er nevnt over) og trenger da å vite hvilken mm størelse jeg skal kjøpe filtrene i. Er ny så dette er sikkert et ganske dumt spørsmål for de som har litt peiling.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...