Gå til innhold

DirectX + Geforce2=Ingen morro?

-Stone-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lastet ned 3DMark2001 SE. Når jeg skulle kjøre dette, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha DirectX 8.1. Så lastet jeg ned DirectX 8.1.

Så prøvde jeg på nytt, men da fikk jeg beskjed om at skjermkortet mitt ikke støtter directX. Jeg har selvfølgelig skiftet driverene til skjermkortet....

Jeg er desperat etter hjelp, for nå kan jeg ikke spille et eneste spill som benytter directX.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svarene!!

Jeg har Expert Tool, men jeg skal prøve å installere kortet på nytt, både fysisk og innstallere drivere på nytt....

Men dersom jeg innstallerer DirectX på nytt, bruker det ikke å komme en beskjed om at det ikke er nødvendig fordi jeg har den nyeste versjonen fra før?

Lenke til kommentar

Kjør dxdiag.exe, velg Display tab og trykk Test DirectDraw knappen. Får du en feil her så si fra, for da må du kanskje reverse tilbake til 8.0a - og det er ikke like lett. Om ikke nye drivere fra den som laget kortet ditt kan løse det.

Hovedproblemet med DirectX 8.1 er at det har kompabilitetsproblemer med en rekke grafikkort, bl.a. geforce 2 og 3.

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at det er Expertool som er problemet ditt! En kammerat av meg hadde samme problemet med et GF3-kort. Etter å ha avinnstallert Expertool funka alt som det skulle! Test det før du gjør noe annet er mitt råd :smile:

/steinih :smile:

Lenke til kommentar

Expert Tool og direct x 8.1 funker ikke sammen, det er riktig, men det er ikke Experttool det er noe galt med, det er kompatibilitetsproblemene mellom Directx 8.1, driverne og en lang rekke grafikkort, deriblant geforce 2 og 3. Dette problemet er superkjent.

Men siden det er lettere å fjerne Expertool er det greit å prøve det først. Men det er ikke alltid det virker. Alternativet er å prøve noen andre ting, eller å fjerne hovedproblemet, ut med Directx 8.1 og inn med 8.0a. Går helt fint om man bare vet hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar

Nye kort / drivere har ikke dette problemet. Hvis man har dx 8.1 og får dette problemet, så kan man likevel kjøre noen spill, mens andre ikke kan kjøres. Jeg har rullet tilbake til 8.0a og har ennå ikke hatt et spill som ikke kan kjøre på 8.0a -- men de finnes sikkert.

Lenke til kommentar

Å fjerne Expert Tool er ikke noe problem, men da går innstillingene mine vekk... Expert Tool passer på at jeg har rett core clock setting og memory clock setting.. jeg mister også muligheten til å bestemme refresh rate...

Hva kan jeg bruke som alternativ...

Vil jo ikke miste "krefter"...

Er takknemlig for alle som svarer...

Lenke til kommentar

Nå har jeg slettet Expert Tool, installert nyeste skjermkortdriver, installert nyeste versjon av 3Dmark på nytt og installert nyeste versjon av DirectX på nytt, og følgende skjer i denne rekkefølgen:

bilde1.jpg

bilde2.jpg

bilde3.jpg

Hva feiler det maskinen min?

Lenke til kommentar

Har du kjørt dxdiag.exe i under windows folderen ? Velg Display tab og trykk Test DirectDraw knappen og se om du får feil på step 5.

Hadde mega problemer med dette lenge og det er flere forskjellige løsninger, men jeg skal lage en post om det i morgen, har litt dårlig tid nå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 21:22, substeve skrev:

Har du kjørt dxdiag.exe i under windows folderen ? Velg Display tab og trykk Test DirectDraw knappen og se om du får feil på step 5.

Hadde mega problemer med dette lenge og det er flere forskjellige løsninger, men jeg skal lage en post om det i morgen, har litt dårlig tid nå.

Jeg fikk denne informasjonen..

Direct3D test results: Failure at step 5 (GetDeviceCaps): HRESULT = 0x8876086a (3D not available)

Her er heile greia: http://home.no.net/steiriks/dxdiag.txt

Den som forstår noe, må gjerne lese....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...