Gå til innhold

Sony Ericsson K750i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kjempebra test! Fikk nesten vite alt det jeg ønsket. Det var ingen "men" i denne testen, noe som gjør at telefonen fortjener denne karakteren

 

Et spørsmål. Kan man koble til telefonen til et stereoanlegg, slik som en MP3 spiller kan, og spille av musikken på telefonen på høytalerene ?

 

Selvf. forbeholdt det rette utstyret, men vil dette kunne gå ann ?

Lenke til kommentar
Sony Ericsson T610 har vært svensk-japanerenes mest populære modell til nå, mye takket være telefonens stilrene design. Det var vel derfor ingen overraskelse at selskapet har satset på samme karakteristikk og linjer i sin nye toppmodell K750i, som er oppfølgeren til fjorårets bestselger K700i.

Sikker på at ikke T630 har solgt bedre enn T610? Sikker på at ikke T630 solgte bedre enn K700i i fjor?

 

Designmessig skiller som nevnt ikke K750i seg særlig fra sube forgjengere.

Staveleif.

 

Telefonen har den samme karakteristiske firkantede formen, med styrepinn i midten og kamera på baksiden.

Staveleif.

 

Sony Ericsson skal også ha ære og berømmelse for å ha lagt inn et stort antalls snarveisknapper.

Ikke noe galt med artikkelen, bare jeg som er uenig. Selv blir jeg stadig irritert over mobiler med aaaltfor mange snarveisknapper. Synes selv at noen få valgtaster samt en rask og enkel meny er bedre.

 

noe som gjør at man raskt henter frem de funksjoenne man trneger.

Staveleif.

 

Alt i alt synes vi at skjermen til K750i imponerer, til tross for at den er spesifisert helt likt som skjermen i sin forgjenger K700i

K700i har kun 65k farger. K750i har 262k.

 

Synes det blir litt dumt å gi denne 6'er i skjerm og meny. I en slik prisklasse bør man kunne forvente en større skjerm, synes jeg, og småting i SMS-skriving som at man ikke ser hvor mange tegn det er igjen bør også trekke ned.

 

Det skal sies at vårt testeksemplar av K750i var plaget av en del småfeil i menysystemet. Dette strakk seg fra at telefonen avbrøt samtaler til at den kjørte omstart når man surfet på WAP. Vi har bemerket oss at flere har opplevd de samme problemene, og kjører derfor en notis på dette. Disse problemene vil trolig forsvinne når ny programvare slippes av SE, og oppgraderingen kan gjøres selv ved hjelp av en datakabe

 

Betyr dette at fra og med nå skal ikke bugs telle som et minus i tester? Da håper jeg dere er konsekvente med dette. Det dere beskriver der er da langt fra småfeil.

 

I praksis betyr det at man kan bruke minnet på nøyaktig det man vil, om det nå er masse meldinger eller et stort antall programmer, noe som klart er den beste løsningen.

Nå i 2005 med en rekke symbian-telefoner på markedet og diverse Siemens-telefoner som kan lagre meldinger i arkiv er det da langt fra "masse" å kun ha støtte for 200 meldinger. Dette bør den få minus for, samt at beskrivelsen i teksten er feil.

 

Trådløs teknologi - 5

Her synes jeg det stilles for svake krav. Muligens i andre tester og, men 5 på en mobil til 3300 kr som ikke har støtte for høyhastighetsnedlasting blir for dumt. Kan sammenligne med to andre modeller: Siemens CX75, blir 1000 kr billigere men har de samme trådløse teknologiene. Nokia 6230i, flere hundre kroner billigere, men tilbyr også EDGE. Mulig at disse to eksemplene begge fortjener 6'er i Trådløs teknologi, men synes likevel at K750i står til en 4'er på dette området.

 

Alt i alt takker jeg for en fin og grundig test, selv om jeg ikke er enig i alt som står. Tror jeg er enig i totalkarakteren, da det er få reelle konkurrenter i samme prisklasse som kan by på et like komplett produkt.

 

Synes dog det er rart at dere ikke trekker den noe for den mengden bugs som finnes, og som dere selv opplever, og tviler på at samme "forhold" til bugs blir stående i fremtidige tester hvor f.eks. testen er negativ.

 

Are :) (som poster som bruker, ikke moderator)

Lenke til kommentar
Betyr dette at fra og med nå skal ikke bugs telle som et minus i tester? Da håper jeg dere er konsekvente med dette. Det dere beskriver der er da langt fra småfeil.
Synes dog det er rart at dere ikke trekker den noe for den mengden bugs som finnes, og som dere selv opplever, og tviler på at samme "forhold" til bugs blir stående i fremtidige tester hvor f.eks. testen er negativ.

 

Vi har valgt å ikke trekke for bugs når vi tester telefoner, en linje vi har ført konsekvent fra første test vi skrev. Dette har to årsaker.

 

For det første ville det å trekke for bugs ført til en urettferdig og skjev testing, ettersom de telefonene vi testet tidlig i levetiden ville komme mye dårligere ut enn de telefonene som ble testet med nyeste firmware og alle oppdateringer.

 

Ideelt sett burde vi selvsagt ha kommentert alle bugs vi fant, og heller oppdatert hver eneste test etterhvert som nye firmware-versjoner kom ut og feil ble fikset. Men det er vel ingen overdrivelse å si at dette ikke vil være praktisk mulig hverken tidsmessig eller ressursmessig.

 

For det andre må testene vi skriver være mulig å lese også om ett år, og da vil det være helt feil å ha slaktet telefonen for den dårlige programvaren den ble levert med året før.

 

Med bakgrunn i alt dette har vi derfor valgt å ikke la småfeil trekke ned totalvurderingen av en telefon, selv om vi selvsagt påpeker alle større bugs vi måtte finne under testingen.

 

Alt du har påpekt av skrivefeil skal være rettet nå. Takk for tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
--

Hei igjen. Takk for langt svar.

 

Skjønner uten tvil tankegangen, og at den har en rekke positive sider som at testen må kunne leses lenge etter også. På den andre siden er det negativt å ikke ta med så mye om bugs, da sannsynligvis mange kjøper telefoner basert på disse testene. Om man er i tvil om å kjøpe K750i, men så ser seksern så kjøper man gjerne denne mobilen, men blir så overrasket over at den har en del bugs.

 

Alt i alt vet ikke jeg hva jeg hadde foretrukket, om bugs er del av testene eller ikke, men begge deler har i hvert fall sine positive og negative sider.

Lenke til kommentar
TEST: Sony Ericsson K750i

 

Sony Ericssons K750i har lenge vært omtalt som "den nye T610" etter produsentens bestselgende modell noensinne. Dette er første telefon her til lands med 2 megapikslers kamera, autofokus og støtte for 2 GB minnekort. Vi har tilbrakt to uker med den lille råtassen.

 

:!:

På min nåværende telefon Qtek S100 kan jeg ha 2GB. Hadde 2GB på SX1'en min.

En venns N6230 hadde 2GB for 1 års siden.

 

Altså denne telefonen var ikke først på akuratt dette området.

 

6'er uten EDGE, 3G, Liten skjerm og oppløsning er i overkant.

 

Men, absolutt en fint test der dere nesten har fått med alt.

 

Edit: Tenker nå: Beste kameraet på markedet= 6 uten tvil ??

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar
--

Hei igjen. Takk for langt svar.

 

Skjønner uten tvil tankegangen, og at den har en rekke positive sider som at testen må kunne leses lenge etter også. På den andre siden er det negativt å ikke ta med så mye om bugs, da sannsynligvis mange kjøper telefoner basert på disse testene. Om man er i tvil om å kjøpe K750i, men så ser seksern så kjøper man gjerne denne mobilen, men blir så overrasket over at den har en del bugs.

 

Alt i alt vet ikke jeg hva jeg hadde foretrukket, om bugs er del av testene eller ikke, men begge deler har i hvert fall sine positive og negative sider.

Hvorfor har du ikke hatt denne rørende omtanken mht test på nye mobiler og bugs i tester før arehei?

Er det slik at det ikke har vært bugs i nye mobiler tidligre?

:p

Sannheten er at det ikke er veldig mange bugs i K750, nyttig at det blir nevnt i testene, men at det blir adressert til en viss type FW kanskje?

 

Så over til testen:

 

Jeg begynnte på ryggen når jeg leste de første :

Noe av det første vi la merke til på K750 var at telefonen bar et stygt preg av billig plast. Mens forgjengeren K700i bar preg av å være både eksklusiv og dyr, virker etterkommeren heller som å være et produkt av resirkulerte gamle bildekk. Ikke akkurat noe man begeistres over når telefonen har en prislapp på flerfoldige tusen

 

Sannheten er at K750 byr på veldig mye mer enn K700 i sin tid, og allikvel er billigre, den føles vel heller ikke som "resirkulerte bildekk"?

På K700 knirker bakdekslet, ingenting av det på K750...

Aldri lest at en mobil har blitt disset så sinnsykt før, og det er mange slitne mobiler det ute!

 

Skjermen til K750 er betydelig bedre enn på K700, skjønner ikke helt ang det størrelse problemet test teamet har, det har kanskje en forbindelse med at resten av mobil er liten også...?

Samsung sine skjermer er store-hvor?!?

Siemens sine skjermer er jo elendige, skjønner ikke at det er noe å nevne???

Nokia S60 er 2.13", mens sammenliknbare mobiler, som f.eks nokia 6230i har en ennå mindre skjerm enn K750, blir spennende å se hva dere sier om denne?

 

Det nevnes ikke hvilken versjon av blåtann K750 har, eller hvilken kapasitet denne har, blåtann er ikke bare blåtann!

EDGE er for meg en veldig unødvendig detalj, og er stort sett nokia som har levert denne tjenesten, i de aller fleste land støttes denne tjenesten heller ikke, forståelig nok siden UMTS er bedre ok kommer med full styrke nå.

Skønner at nokia fanboys kommenterer når det mangler i mobiler fra andre produsenter, men ser ikke helt poenget.

 

Og KISS, betyr keep it simple stupid...

:p

 

Er overrasket over sluttkarakteren, da jeg synes det går en rød tråd gjennom hele testen at testerne synes Nokia og symbian er en bedre mobil løsning.

Men karakteren er nok vel fortjent!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Imponerende telefon! Men jeg har ikke direkte bruk for noen av de nye funksjonene i forhold til min T610 så jeg tror jeg venter ennå en generasjon.

 

(Det hadde jo vært kjekt med innebygget mikroharddisk på f.eks 6GB, og EDGE. Kanskje det dukker opp i neste års vidreutvikling av denne?)

Lenke til kommentar
Hvorfor har du ikke hatt denne rørende omtanken mht test på nye mobiler og bugs i tester før arehei?

Er det slik at det ikke har vært bugs i nye mobiler tidligre?

Om jeg ikke har reagert lignende tidligere er det nok fordi jeg ikke har lest like mye om testobjektets bugs før jeg leste testen. (Har nå lest en tråd dedikert til K750i feil)

 

Aldri lest at en mobil har blitt disset så sinnsykt før, og det er mange slitne mobiler det ute!

Mener du virkelig at du aldri har lest at mobiler refses for design og kvalitet her før? Synes K750i kom ålreit ut. Andre mobiler har fått betydelig mer negativ omtale på denne delen enn K750i.

 

Samsung sine skjermer er store-hvor?!?

D500 har 1,9" skjerm. Ikke stor forskjell, men den er der.

 

Siemens sine skjermer er jo elendige, skjønner ikke at det er noe å nevne???

De nevnte vel først og fremst Siemens-skjermenes størrelse, ikke kvalitet.

 

Nokia S60 er 2.13", mens sammenliknbare mobiler, som f.eks nokia 6230i har en ennå mindre skjerm enn K750, blir spennende å se hva dere sier om denne?

Det finnes flere S60 mobiler i samme prisklasse som K750i, samtlige med samme skjermstørrelse som du nevner. Er ikke bare 6230i som er en sammenliknbar mobil.

 

EDGE er for meg en veldig unødvendig detalj, og er stort sett nokia som har levert denne tjenesten,

Det at EDGE for deg ikke er nyttig betyr vel ikke at det ikke skal tas med i testen? Ser uansett ikke at dette er noe argument for K750i uansett, da den heller ikke har 3G.

 

Skønner at nokia fanboys kommenterer når det mangler i mobiler fra andre produsenter, men ser ikke helt poenget.

Om EDGE er nyttig eller ikke har vel ingenting med hvilket merke det er på mobilen.

 

Er overrasket over sluttkarakteren, da jeg synes det går en rød tråd gjennom hele testen at testerne synes Nokia og symbian er en bedre mobil løsning.

Hadde vært veldig fint med litt mer begrunnelse her. Synes overhodet ikke at testen insinuerer at Nokia-mobiler eller Symbian-mobiler er bedre, det ser man som du sier på sluttkarakteren.

 

Are (som nok en gang skriver som bruker og ikke moderator) :)

Lenke til kommentar
6230 støtter ikke 2GB minnekort så vidt jeg vet.

Tror på mine øyne mere enn dine ord.

Ifølge Nokia støtter den kun 512Mb.

 

Har selv sett den ungere fint med både 1 og 2 Gb

Da den ble lansert stod det på nokia.no at den ikke støttet mere enn 32MB.

 

La oss ikke dra dette så langt off-topic.

 

Jeg ga bare noen eksempler som støttet 2GB langt før det.

Men ellers er den en toppers mobil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...