Gå til innhold

Hvordan få skriverettigheter til root i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke, men hvis du vil, som en arbitrary bruker ha skriverettigheter til /, så anbefaler jeg nei.

Hvorfor i alle dager vil du det, forresten? Ikke det at man ikke skal hjelpe deg, men av nysgjerrighetens skyld.

# man chmod

Lenke til kommentar

Må presisere at du oppretter ikke root-kontoen, den er der allerede. Du aktiverer den bare, ved å gi den et passord slik at du kan logge inn.

Hvis du bare trenger en root-kommandolinje (det er mer enn nok, å logge inn grafisk som root er en synd) så kan du bruke sudo -s.

Lenke til kommentar

Jo fordi det ser ut som jeg trenger det for [ installere real player. Tester n[ med RPM pakke, men jeg trenger tilgang til root. Jeg blir og bedt om [ skrive inn mappa hvor realplayer installasjonsfilene i en ziplignende fil er, og jeg skriver det inn. Men det st[r at det ikke finnes slik fil eller mappe. Jeg installerer den i en mappe p[ home, f.eks. skrivebord, men det st[r noe om at det automatisk gaar til root, og noen ganger innstallers det i en skrivebordmappe i rootmappen, men den har jeg ikke skriverettigheter til og lukket vinduet noen ganger da jeg pr;vde [ komme inn p[ den.

Lenke til kommentar
Real Player er properitært og vil ikke ligge i apt-get repos i utgangspunktet. Da må man i så fall legge til repo.

Real Player ligger så vidt jeg vet i Multiverse-repositoriet, som er offisielt og fungerer helt bra på Ubuntu...

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har lagt til universe i sources.list, men finner ingen real player når jeg søker...

Multiverse, ikke Universe:

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary multiverse
deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary multiverse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...