x-ray-cat Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Tittel sier vel det meste.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Egentlig ikke, men hvis du vil, som en arbitrary bruker ha skriverettigheter til /, så anbefaler jeg nei. Hvorfor i alle dager vil du det, forresten? Ikke det at man ikke skal hjelpe deg, men av nysgjerrighetens skyld. # man chmod Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) Hvis du mener å få root-tilgang, så bruker man sudo. F.eks 'sudo mkdir /mappe'. Hvis du vil lage en root-konto slik at du kan logge deg inn ved kommandoen 'su', kan du opprette det ved å skrive 'sudo passwd root'. Endret 4. juni 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
zyp Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Må presisere at du oppretter ikke root-kontoen, den er der allerede. Du aktiverer den bare, ved å gi den et passord slik at du kan logge inn. Hvis du bare trenger en root-kommandolinje (det er mer enn nok, å logge inn grafisk som root er en synd) så kan du bruke sudo -s. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) Selvfølgelig, den aktiveres ikke opprettes. Ellers er det mange veier til Rom. Jeg logger meg aldri inn som root, men "må" liksom bruke 'su'. Gammel vane vond å vende. Dessuten er 'su' færre tastetrykk enn 'sudo s' Endret 4. juni 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Jo fordi det ser ut som jeg trenger det for [ installere real player. Tester n[ med RPM pakke, men jeg trenger tilgang til root. Jeg blir og bedt om [ skrive inn mappa hvor realplayer installasjonsfilene i en ziplignende fil er, og jeg skriver det inn. Men det st[r at det ikke finnes slik fil eller mappe. Jeg installerer den i en mappe p[ home, f.eks. skrivebord, men det st[r noe om at det automatisk gaar til root, og noen ganger innstallers det i en skrivebordmappe i rootmappen, men den har jeg ikke skriverettigheter til og lukket vinduet noen ganger da jeg pr;vde [ komme inn p[ den. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Hvordan aapner jeg binfiler? Sto no om cmodding eller noe saant, men naar jeg tastet kommandoene, skejdde det ingenting. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Du trenger ikke å være innlogget som root, men bare skrive sudo kommando eller sudo -s . bin-filer: chmod +x filnavn.bin (gjør den eksekverbar) ./filnavn.bin eller bare: sh filnavn.bin Endret 5. juni 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Sikker på at ikke Real ligger i apt? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Real Player er properitært og vil ikke ligge i apt-get repos i utgangspunktet. Da må man i så fall legge til repo. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Real Player er properitært og vil ikke ligge i apt-get repos i utgangspunktet. Da må man i så fall legge til repo. Real Player ligger så vidt jeg vet i Multiverse-repositoriet, som er offisielt og fungerer helt bra på Ubuntu... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hmm, jeg har lagt til universe i sources.list, men finner ingen real player når jeg søker... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hmm, jeg har lagt til universe i sources.list, men finner ingen real player når jeg søker... Multiverse, ikke Universe: deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary multiverse deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary multiverse Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Multiverse har ikke jeg i sources.list, så den må altså legges til som en ekstra repo? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Multiverse har ikke jeg i sources.list, så den må altså legges til som en ekstra repo? Ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå