øyst1 Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) Bare for å ha det sagt: Dette er ikke en tråd som omhandler det samme som "Anbefal et album". Her kan du anmelde nye album, enten du liker plata eller ikke. Her kan du slenge så mye dritt du vil om et album så lenge du passer på å begrunne det du sier. Tror jeg bare rabler ned noen regler som bør overholdes for at tråden skal være seriøs. 1. Argumentene bør begrunnes 2. Anmeldelsen bør minst være på 50 ord. 3. Albumet bør være ganske nytt. Dersom ikke skriver du øverst "retro omtale" etc. øverst i posten. 4. Prøv å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger Post i vei! Endret 4. juni 2005 av øyst1 Lenke til kommentar
øyst1 Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) Marion Raven – Here I am ”Here I am” er et album som kraftig skiller seg ut fra musikken vi vanligvis har hørt fra Marion Ravn og M2M – takk og pris. Nå skal ikke jeg uttale meg så mye om det siden jeg ikke har hørt noe særlig av dem, men det er liten tvil om at Marion har skifta stilen til et mer rocka image. Ingen dum forandring. Etter oppløsningen av sitt tidligere band vil Marion Ravn, nå under navnet ”Raven”, bevise at hun kan stå på egne bein. Med Nirvana, Led Zepplin og Avril Lavigne som inspirasjonskilder kan en fort tenke seg at dette blir en billig kopi. Så feil kan en ta! Vi finner mye bra sangmateriale her med sanger som: ”Break you”, ”here I am” og ”crawl”. Plata er variert og inneholder alt fra punk (get me out of here) til rolige rockebalader. Til tross for at lydbildet er avansert og godt utformet blir de fleste sangene for anonyme og fungerer stort sett bare som en slags oppladning til de bedre enkeltsporene. Den siste tiden har de jevne albumene dominert og høstet gode kritikker uten de store hitlåtene. ”Here I am” er slik sett et lite tilbakesteg. Kvaliteten over sangene er såpass ujevne at en ikke kan kalle dette et godt album. Det ironiske er at vi på flere sanger finner fine melodier ødelagt av vokalmelodiene, mens sangene uten de store musikalske prestasjonene har gode vokalspor. Som følger av dette er det noe som skurrer med nesten hver eneste sang. Selv hvor hardt Marion prøver å servere en sterk rockplate greier hun det ikke. Den snubler heller flere ganger på å gå over til popsjangeren. Det er rett og slett for mye som henger igjen fra M2M tiden, og dette ødelegger også en cd som kunne blitt svært god. Og med en så ustabil plate må nok også det virkelig store internasjonale gjennombruddet vente. Raven har god erfaring som artist, men mangler de avgjørende ferdighetene som skiller en god artist fra en middelmådig. Terningkast: 4 Endret 5. juni 2005 av øyst1 Lenke til kommentar
øyst1 Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Coldplay - X&Y Coldplay har de siste årene vært de største og beste når det kommer til melodiske poprock ballader. Tidligere har de bare gitt ut to album, begge overfylt med svært hørbart materiale. ”Parachutes” og ”A rush of blood to the head” har satt en standard så høy at det har vært tvil om de har greid å levere en verdig oppfølger. Og det har de utvilsomt greid med x&y. Pianoet har i en større grad blitt dempet og erstattet av rivende gitarriff. Ingen grunn til å frykte noe. Coldplay har fortsatt det samme særpreget, bare med en ny vri. De minner utvilsomt om U2, og overgår dem også musikalsk sett. Allerede etter første gjennomhøring av albumet har samtlige sanger satt seg som støv på hjernen. Coldplay har denne gangen bevegd seg innenfor et større musikalsk rom og eksperimentert med tidligere slagerkombinasjoner for å lage nye – og bedre. Som Englands fremste poprock band har de et visst press på seg. Chris Martin, som er hovedvokalist i bandet, har tidligere uttalt at det muligens ikke ville komme flere album etter ”a rush of blood to the head”. Han mente rett og slett at de ikke hadde mer å gi, intet å tilføye. Kanskje han trodde de hadde sluppet opp for musikalske genistreker? Kanskje han trodde det ville ende med en kommersiell flopp dersom de prøvde seg igjen. Uansett hva han trodde tok han grundig feil. x&y” er et nøye gjennomarbeidet mesterstykke. Jeg skulle gjerne trukket ut noen sanger som utmerker seg, men tingen er at ingen gjør det. Alle sangene gjennom hele plata er av ypperste kvalitet. Coldplay har utvilsomt servert årets beste album. Terningkast: 6 Endret 5. juni 2005 av øyst1 Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Dei to forrige albuma til Coldplay heiter forresten "Parachutes" og "A Rush of Blood To The Head" Lenke til kommentar
øyst1 Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Dei to forrige albuma til Coldplay heiter forresten "Parachutes" og "A Rush of Blood To The Head" Ja, jeg vet det. Har jo skrevet det i anmeldelsen. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Nei, du har skreve "Parachute" og "A rush of blood to the heart" Lenke til kommentar
øyst1 Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Nei, du har skreve "Parachute" og "A rush of blood to the heart" Pokkers autokorrektur i word! Feilen er ihvertfall rettet nå. Lenke til kommentar
embark Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Nei, du har skreve "Parachute" og "A rush of blood to the heart" Pokkers autokorrektur i word! Feilen er ihvertfall rettet nå. notepad.exe is the word! Lenke til kommentar
Simi Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Mine favoritt sanger på X&Y albumet er White Shadows, Fix Me and Speed Of Sound. Men som øyst1 sa, alle sangene på albumet er utrolig bra. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Mine favoritt sanger på X&Y albumet er White Shadows, Fix Me and Speed Of Sound.Men som øyst1 sa, alle sangene på albumet er utrolig bra. Hvis denne tråden skal overleve, bør man holde seg til topic. (jeg kommer sterkere tilbake med album-anmeldelser) T'Weed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå