Gå til innhold

Lavest/mest utdatert intel p4 CPU sor socket 478?

Anbefalte innlegg

Hva er den CPU'en fra intel som er p4 med lavest antal ghz eller som er mest udatert udatert somp4 CPU for socket 478?

Ta gjerne med modellnavn og slikt.

Er nysgjerrig, pga. da vet jeg hva jeg skal se etter til serverbruk.

På forhånd takk!

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første Pentium'en på s478 var Pentium 4 "Willamette" 1,4 GHz. Den hadde 100 Mhz FSB (effektivt 400 MHz) og 256 kB L2-cache. Den ble produsert på 180 nm. Den hadde ikke HyperThreading.

Den første Celeron'en på s478 var Celeron "Willamette" 1,7 GHz. Den hadde 100 MHz FSB (effektivt 400 Mhz) og 128 kB L2-cache. Den ble produsert på 180 nm.

Edit: Jeg er bittelitt dum Kamerat :blush:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Den første Pentium'en på s478 var Pentium 4 "Willamette" 1,3 GHz. Den hadde 100 Mhz FSB (effektivt 400 MHz) og 256 kB L2-cache. Den ble produsert på 180 nm. Den hadde ikke HyperThreading.

1,4GHz Willamette var treigeste på S478, 1,3GHz kom bare på S423.

Celeronen du nevnte må være den tregeste CPUen ytelsesmessig som er basert på NetBurst-arkitekturen.

Lenke til kommentar
Okey. Men de er vel gode og effektive til privat serverbruk uten aa lage for mye braak?

De fleste bruker jo pIII eller eldre til tjenere...

Nei, Willamette er stømforbruker av de grader. Northwood er noe bedre, spessielt ved samme klokkehastighet som Willamette. Skal du ha en stille server er det nok bedre å gå for en gammel Pentium III hvis ytelse ikke spiller så mye rolle.

Lenke til kommentar

Ja, men har seg slik at jeg har en serverkanditat, en optiålex fra dell med sikkert socket 478, tror den var det. Den har 2.4 ghz p4. Den dellen jeg sitter på nå er en s478 med 2.0, så hvis det lar seg gjøre vil jeg bytte disse cpu'ene. Men føler 2 ghz blir litt overkill det og...

Deesuten er det noe med intel jeg foretrekker, kan det være navnet, logoen eller p4-klisteret, ikke det at jeg mener amd er dårlig, skulle jeg hatt en gamingsmaskin ville jeg valgt det, men er noe med intel som får meg til å velge det.

Disse maskinene er fra sånn 2001/2002

Mener de er northowood.

Finnes det noe annet enn willamette, Northwood og prescoto til p4?

pIII kommer vel ikke til s478...?!

Lenke til kommentar
Ja, men har seg slik at jeg har en serverkanditat, en optiålex fra dell med sikkert socket 478, tror den var det. Den har 2.4 ghz p4. Den dellen jeg sitter på nå er en s478 med 2.0, så hvis det lar seg gjøre vil jeg bytte disse cpu'ene. Men føler 2 ghz blir litt overkill det og...

...

...

Mener de er northowood.

Finnes det noe annet enn willamette, Northwood og prescoto til p4?

pIII kommer vel ikke til s478...?!

Du har en kjerne som heter Gallatin også, men den ble hovedsaklig brukt i Pentium 4 EE.

Hvis du lurer på hvilken kjerne og sokkel CPUene har kan du alltids kjøre CPU-Z og sjekke etter. :)

Lenke til kommentar

Er en Intel Pentium 4 1,9 Ghz prosessor socket 423 til 220 kr en grei pris eller er det mye hvis en sammenligner det med det en får for ny pris?

Og er 50 kr billig for ett brukt MSI 850 Pro (Socket 423) hovedkort med følgende spesifikasjoner?:

Etter det jeg kan se er det ikke integrert grafikkkort, tar jeg feil?

CPU

• Support Socket 423 for Intel® Pentium® 4 (FC-PGA) Processor.

• P4 (FC-PGA) up to 1.7GHz

Chipset

Intel® 850 chipset

• Up to 2GB maximum memory (RAMBUS). RD-RAM

• AGP Pro interface with 4x SBA/Data Transfer.

• 1.5V AGP interface with 4x data transfer and 4x fast write capability.

Intel® ICH2 chipset

• AC97 Controller Integrated.

• 2 full IDE channels, up to ATA100.

• Low pin count interface for SIO.

• 4 USB ports.

FSB

Supports 400MHz FSB

Main Memory

• Four 184-pin gold-lead RIMM sockets.

• Supports a maximum memory size of 2GB.

Slots

• One CNR (Communication Network Riser).

• One AGP Pro with 4x mode.

• Five PCI 2.2 32-bit Master PCI bus slots.

• Supports 3.3v/5v PCI bus interface.

On-board IDE

• An IDE controller on ICH2 provides IDE HDD/CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA 100 operation modes.

• Can connect up to four IDE devices.

On-Board LAN (optional)

Intel® 86562ET 10/100 BaseT Ethernet.

Integrated Super I/O Controller

• Winbond W83627HF-AW I/O controller.

• 1 Floppy port supports 2 FDD with 360K, 720K, 1.2M, 1.44M and 2.88Mbytes.

• 2 Serial ports (COM A + COM B)

• 4 USB ports

• 1 Parallel port supports SPP/EPP/ECP mode.

• 1 Audio/Game port, 1 IrDA connector for SIR.

Audio

• ICH2 chip integrated.

• Creative CT5880 chip (optional).

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Skal du først skifte både CPU og HK ville jeg heller gått for en skikkelig PIII-løsning.

Men det er så lite oppgraderingsvennlig. Socketer jeg aldri har hørt om, og hvorfor er det så stor forkskjell fra en pIII 500-1000 mhz og en 1,4 eller 1,9 p4?

Vet at pIII er vanlig, men trodde det var pga. det var mange slike på markedet til en billig penge.

Hvis jeg bruke rp4, kan maskinen brukes til desktop med linux hvis det skulle være et ønske..

Vil gjerne ha oppgraderingsmulighet også. Hva er ulempene hvis jeg går for denne?

Kan jeg ikke bare nedklokke den litt slik den blir roligere og ned på 1000 mhz-nivå?

Men selv om du synes jeg burde gå for pIII, hva synes du om prisen(e)?

Lenke til kommentar
Men det er så lite oppgraderingsvennlig. Socketer jeg aldri har hørt om, og hvorfor er det så stor forkskjell fra en pIII 500-1000 mhz og en 1,4 eller 1,9 p4?

Vet at pIII er vanlig, men trodde det var pga. det var mange slike på markedet til en billig penge.

Hvis jeg bruke rp4, kan maskinen brukes til desktop med linux hvis det skulle være et ønske..

Vil gjerne ha oppgraderingsmulighet også. Hva er ulempene hvis jeg går for denne?

Kan jeg ikke bare nedklokke den litt slik den blir roligere og ned på 1000 mhz-nivå?

Men selv om du synes jeg burde gå for pIII, hva synes du om prisen(e)?

Oppgraderingsmulighetene er dårlige. Raskeste CPU som kom til S423 er Pentium 4 "Willamette" 2GHz, i tillegg bruker hovedkortet du lista opp RDRAM som ikke er veldig billig eller utbredt. Det finnes adapter som gjør det mulig å sette S478-CPU i S423-sokkel, men den koster mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Okey, daså. Dimensionen som jeg sitter på nå bruker rd-ram, men det ble visst ikke det store av det da rdd-ram ble "vinner-rammen"

Hvordan er det med socketer og kjerner (hvsi det er det som f.eks. prescott er navnet på) på pIII?

Men prisen tatt i betrakning, er det et bra kjøp, eller blir det for mye i forhold til hva jeg får igjen for det?

Hva er forresten prossessoren med minst ghz som er pentium 4 som fåes til s478?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...