Gå til innhold

Hva betyr mb når det gjelder skjermkort?

DE1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ble litt dårlig emnetittel men uansett...

Hva betyr det når det står "Nvida GeForce 2 mx 400 126 mb" (f. eks.)

Hva betyr mb når det gjelder skjermkort? :dontgetit:

Dag-Erik

Det er Skjermkorts-minne, og kan sammenlignes med data-minne da:p

Jo mer sånn jo mer kan kortet gjøre.. TROR jeg :p

eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Sjekk hvilket type minne som sitter på skjermkortet. Som en sa i litt lenger opp. GeForce 6600GT 128MB er bedre enn et FX 5200 med 256MB, dette er fordi 6600GT er utstyrt med 128MB GDDR3 (samsung) Minne mens FX 5200 kortet er utstyrt med 256MB DDR(1) minne, noe som er en vesentlig forskjell.

Husk at det beste skjermkort minnet man kan få i dag er vel GDDR3, det som brukes på X850 osv. Vet ikke helt åssen XDR minnet ligger ann da jeg ikke har fått lest noe om dette enda.

EDIT: Er også en forskjell når det gjelder bitsa på minnet. Mener å huske at Radeon 9500 nonpro hadde 128MB 256-bits minne, noe som gjorde at den kunne flashmoddes til et Radeon 9700 kort, mens med Radeon 9500 Pro kortet kjørte 128MB 128-bits minne, noe som gjorde at den ikke kunne flashmoddes til Radeon 9700. Også en grunn til at Radeon 9800 ble brått billig etter at X800 serien tok over var at de begynte å sette på 128-bits minne istedenfor 256-bits, noe som senket kostnadene.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Denne er f.eks. veldig interessant. (Synes jeg ihvertfall)

Den dreper deler av "MB-myten" på finfin måte.

:w00t:

Vil ikke si at testen er pålitelig i og med at oppløsningen som bruker er 1024*768 og det er under til og med standard Lcd på 1280*1024.

Det jeg vil påstå er at toppmodellene ikke har dette problemet i og med at de har raskere minne i utgangspunktet og dermed vil det ikke være noe problem mellom 128Mb Vs 256Mb versjonen.

Det er først i oppløsninger som 1280*1024 med 4XAA 8AF at man begyner å få bruk for det ekstra minnet eller i veldig krevende spill med mye texturer.

Eksempel på toppkort :

6800Gt/Ultra

X800XT/Pro

Lenke til kommentar
EDIT: Er også en forskjell når det gjelder bitsa på minnet.

OSV

Det du tenker på er minneBUSSEN, altså hastigheten kjernen kommuniserer med minnet.

Hastigheten på minnet er noe annet, og måles Hz, Du kan som en tommelfinger regel ta 1000 og dele på antall ns (nanosekunder) for å finne maks hastighet på minnet. Dette i kombinasjon med minnebussen gir deg minnebåndbredden. (måles i MB/s)

Det er vel det som er lettest å se på. Dette er viktigere enn antall MB på kortet.

Videre må man se på antall pipelines på kortet, og også på kjernen. (hastighet/type)

Konklusjon:

Se på tester av skjermkort og spør på forum etter beste skjermkort i en prisklasse. Deretter dobbeltsjekker du hva de sier ;)

Lenke til kommentar
EDIT: Er også en forskjell når det gjelder bitsa på minnet.

OSV

Det du tenker på er minneBUSSEN, altså hastigheten kjernen kommuniserer med minnet.

Hastigheten på minnet er noe annet, og måles Hz, Du kan som en tommelfinger regel ta 1000 og dele på antall ns (nanosekunder) for å finne maks hastighet på minnet. Dette i kombinasjon med minnebussen gir deg minnebåndbredden. (måles i MB/s)

Det er vel det som er lettest å se på. Dette er viktigere enn antall MB på kortet.

Videre må man se på antall pipelines på kortet, og også på kjernen. (hastighet/type)

Konklusjon:

Se på tester av skjermkort og spør på forum etter beste skjermkort i en prisklasse. Deretter dobbeltsjekker du hva de sier ;)

Stemmer nok det. Er en stund siden jeg hengte meg opp i det skjermkort greiene :p Har gått sånn gradvis vekk fra hardware verdenen :p

Lenke til kommentar

Vet ikke.... Bare mistet interessen... Før så var jeg bombesikker på at jeg sku utdanne meg i noe innen data, mens nå så skal jeg gå teleteknikk... Så er helt tydelig at jeg har fått en stor interesse innenfor mobil teknologi da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...