mbst Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Overveier vannkjøling, men det krever jo mye penger og tid, dessuten virker det som om det gir litt mer bekymringer enn luftkjøling. Sikkert en del her som har noe man kunne kalle ultrastille luftkjøling. Hvordan har dere oppnådd dette? Lurer på dette: -Type / antall vifter, deres plassering samt spenningsinnstillinger etc -Load / idle temp på CPU og kabinett -Eventuelle modifikasjoner på kabinett og annet (ønsker helst å unngå dette) -Hva slags kjøler/vifte på CPU, GPU, chipset -Komponenter: kabinett, CPU, GPU, PSU, hovedkort, harddisker (type/antall) Beskriv gjerne ditt støynivå. Feks hører du harddiskene? Etc.. Hvordan er støynivået sammenlignet med vannkjøling? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Hadde dette for noen få uker siden: - AOpen 250W PSU fra HQ45 uten vifte. - Asus A7v133 med passiv northbridge kjøling (den ribba som var på HK når det var nytt) - AMD XP1800+ med Alpha PAL8045. Fikk aldri testa hva den maxa på. 65-70 grader tror jeg. En Duron800 jeg hadde før maxa på ca 57. Ribba hadde ingen vifte på seg. - Ingen kabinettvifter - Asus GF2pro uten kjøling. Vet ikke tempen på det, men det var varmt :smile: Så maskina mi var helt vifteløs Kabinettet var et Chieftec DX01WD som ikke var modda. Kambinett tempen var vel mellom 30 og 35 en plass Den store støykilden var Seagate Barracuda IV. Skjermen var også plagsom og det sier litt om støynivået. btw anbefaler ingen å prøve dette her. Mest trolig svir du PSU, CPU og/eller grafikkort, men maskina mi var dønn stabil så hvis du er litt tøff så :wink: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-19 11:45 ] Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Hei! Jeg har noe som er å betrakte som stille ... : Silent Viking CPU kjøler chipsett vifte (kan skrues av) STOR kjøleribbe på GPU, så jeg slipper vifte vifte i PSU (original chieftec 340W) 4stk 80*80 kabinettvifter med himamekka viftekontroll :smile: ( home.online.no/~kniva-sk ) 5V/av/12V . maks load er vel rundt en 53-54, men hvis jeg skrur noen vifter på 12V så synker den... Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Går det an å betrakte luftkjøling som stille......!!? Anbefaler absolutt vannkjøling. Kan høres skremmende ut med vannslanger inne i maskina, men det er rimelig trygt - skal litt til for at noe kan gå galt! ____________________________________ xp2000+ AMD Pro Waterkit :smile: :smile: :smile: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 11:42, Anders Leipsland skrev:btw anbefaler ingen å prøve dette her. Mest trolig svir du PSU, CPU og/eller grafikkort, men maskina mi var dønn stabil så hvis du er litt tøff så :wink:<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-19 11:45 ]</font> Like farlig som overklokking. Prøvde du og sette ned spenningen på prosessoren. Du kan teine på L7 bruene for og stille standard VCore. Hvet ikke om det fungerer på XP, men det skal fungere på Atlhon/duron. Hadde du Barracudaen i NoVibes eller lignene sak. Det hjelper faktisk utulig mye. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Børge, joa 'cudaen står i Novibes den. Glemte å nevnte det :smile: Prøvde ikke å sette ned spenninga på CPUen. Den kjørte tross alt stabilt og da så jeg ikke noe poeng i å dille med spenninga. Men skal bli spennende å se hva denne CPUen takler med litt skikkelig kjøling(les: H2O). Jeg må bare finne ut hvordan jeg skal greie å få løs varmeregisteret i en Opel Rekord(sitter enda mer krokete til enn vanlig). Lenke til kommentar
mbst Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Glemte å skrive hva jeg har av enheter: AMD XP2000+ Asus GF4 4400 2x Seagate Barracuda IV 80GB NoiseControl 370W PSU Abit KX7-333R Quote: Anders LeipslandDen store støykilden var Seagate Barracuda IV. Skjermen var også plagsom og det sier litt om støynivået. Ja det sier en god del.. at du tør! Quote: kiskoglSTOR kjøleribbe på GPU, så jeg slipper vifte (...)Geforce 4 Ti4400 @ Ti4600++ Hva slags ribbe er det? Har jo samme skjermkort selv. Hvor varmt blir det? Quote: KjellisGår det an å betrakte luftkjøling som stille......!!? Anbefaler absolutt vannkjøling. Kan høres skremmende ut med vannslanger inne i maskina, men det er rimelig trygt - skal litt til for at noe kan gå galt! Men trenger ikke et vannkjølingssystem også i det minste vifte på radiatoren og i PSU? Hva slags vifter er da å anbefale? Tør nok ikke gå for en slik løsning som Anders Leipsland har.. Blir jeg da nesten nødt til å gå for vannkjøling? Lenke til kommentar
mbst Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 PS. kiskogl: Tøft med varierende lys ettersom hvilket nivå viftene ligger på! :razz: Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Mine vifter: -1 stk ukjent 120mm med filter nede i front til å suge inn luft. -1 stk 92mm enermax oppe bak til å blåse ut. -1 stk 92mm papst 23dB til å blåse på Zalman GPU kjøler. -1 stk 92mm zalman til å blåse på Zalman 6000CuAl CPU kjøleren. -1 stk ukjent 80mm i PSU. Alle viftene (utenom PSU) er regulert til minimum spenning med en zalman regulator (enermax har egen regulator) 40Gb 120GPX (eller noe) IBM som står i et Silentdrive drev (ca 40 grader idle, 50-55 grader maks) Har byttet ut chipset kjøleren på hk med en passiv zalman kjøler. Har byttet ut GPU kjøleren med en Zalman GPU kjøler. (denne datt forsåvitt av på mandag, men det er en annen sak) Strømforsyningen er av typen "Q-technology" og er veldig stillegående. Jeg bruker et program som heter CPUcool (eller CPUreset... husker ikke helt) og har satt ned CPU spenningen til 1,65V Med alle vifter på (minimum selvsagt) så er idle temp ca 38 og maks temp ca 45-50. (ikke så ofte jeg skjekker) Sys temp er jeg litt usikker på, men tipper at den ligger på ca 30 idle og 35 maks. Hvis jeg ikke bruker mye prosessorkraft (surfer osv) så kan jeg slå av vifte til CPU og innblåsning. CPU temp stiger da til ca 55 grader idle. (gjør dette via et program jeg ikke husker hva heter) Har ikke skjekket full load i dette oppsettet. Kabinettet er et gammelt Aopen, som det er utført litt lett hærværk på for å montere vifter osv.. Har tettet alle hull i kabinettet (utenom til vifter) med tape. :smile: Klikk på linken for å se bilder. (bb = BredBånd, sp = Small Pictures) div. bilder Denne løsningen er rimelig stillegående, men ikke lydløs... Skal måle litt temp med ekstern måler og prøve å fjerne/slå av flere vifter senere. (dvs. når jeg kommer hjem fra ferie og får limt på GPU kjøleren igjen) _____________________ EP-8KHA+ m/Zalman northbridge kjøler AMD XP1700+ m/Zalman 6000-CuAl 256Mb DDR ATI Radeon 8500LE m/Zalman GPU kjøler IBM Deskstar 120GXP 40Gb m/silentdrive [ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-07-19 15:18 ] Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Har bare Enermax vifter i kabinettet mitt (Chieftec Full-Tower som er omlakkert svart som er mye finere enn standard kina svart). På CPU har jeg en Swiftech MC462 med en 80mm enermax som kjøres på 7V og minste instilling på pot-meteret. Har ellers 3 vifter plassert bak i kabinettet som kjøres med samme instilling (92mm i toppen), og to stykker foran hardiskane og i bunnen av fronten. Mange vifter kombinert men veldig lavt turtall er bedre enn 2 som kjøres på fullt :smile:. HKet er kjølt passivt, minne også. Det jeg sliter med nå er ett bråkete skjermkort, med 1132123RPMs vifte. Skal prøve å få tilpassa noe bedre. Viftene på Enermax strømforsyninga kjøres litt fort tror jeg, men gidder ikke bryte for mange garantier. Brukte en spenningsregulator for å oppnå 7V gjennom 12V PSUet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 14:02, mbst skrev:Men trenger ikke et vannkjølingssystem også i det minste vifte på radiatoren og i PSU?Hva slags vifter er da å anbefale? Joda det er vifter i vannkjølte maskiner også. PSU'en kan vannkjøles om du vil. Er bare å legge et kobberrør på kjøleribbene i PSUen (alle PSUer har kjøleribber). For å kjøle ned radiatoren så er det helt klart vanligst å bruke 1-2 120mm vifter. Man bruker så store vifter som 120mm fordi disse viftene dytter mye luft og er stillere enn mindre vifter som dytter like mye luft. Quote: Blir jeg da nesten nødt til å gå for vannkjøling? neida, men du får ikke noe som kjøler like bra som vannkjøling med et så lavt støynivå. Støykildene i en maskin er som regel: CPU: En grei løsning her er TT' Silent Viking. Koster 269kr hos Microplex, men pga vekta og festeklipset ville jeg også kjøpt en shims til 69kr i tillegg. Alternativt kan du kjøpe en Taisol CGK760 til 100kr pluss en Enermax 80mm vifte til 115kr. Så bøyer du ut finnene på ribba og setter på 80mm vifa. Søk på forumet så finner du litt mer om denne løsninga. Har du andre stillegående 80mm'ere fra før kan selvsagt de benyttes. Hva som er best av disse to løsningene er jeg usikker på. GPU: Her er jeg litt usikker på hva jeg vil råde deg til å gjøre. Om du kan ofre en PCI slot ville jeg kjøpt en Zalman chipsetkjøler (45-60kr) eller Power Cooler CPU kjøler (100kr). Så tar du en Zalman viftebrakett. Chipset: Om du har en gammel CPU kjøler så se om du får plass til den. Eventuelt så kjøp en Chipsetkjøler. Harddisker: En idé kan være å kjøpe Novibes til disse, men da tar de opp 1 5.25" brønn hver. PSU: den du har er da støydempa fra før? Dette vil gjøre maskina di relativt støysvak. Stort sett er grunnidéen; større ribber, svakere vifter. Finn ut hva du synes bråker i maskina nå så kan du kanskje finne ut mer konkret hva du må støydempe. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Forbauser meg at mange av dere legger ned mye arbeid i vannkjøling, men ikke støydempning med en støyfelle og vifteoppsett noe som er er høyst realiserbart.. Når vel kanskje ikke de helt lave temp, men er iallefall billigere og mer driftssikkert. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Glemte å si at på prosessoren (fortsatt AMD XP 2000+), sitter det en Alpha PAL8045 med 19dB Papst vifte. Har en 19dB vifte til bak i kabinettet, som blåser inn i NoiseControl-midi toweret. Problemet er at dette gir 60'C idle, ~70'C load på CPU... Uten at det er særlig stille. En del av bråket stammer nok fra turbulens i kabinett-vifta, da hullene i kabinettet er relativt små. Har lite lyst i å klippe i kabinettet, da jeg sannsynligvis går over til vann, og da må jeg ha nytt tower siden det jeg har er litt for lite til slikt bruk. :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 hehe, virker som du er klar for vann ja :smile: Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Planlegger å gjøre et forsøk på å få roet ned min western 120GB 7200rpm, tenkte å lage noe slik av gamle sponplater jeg hadde liggende som er 22mm. Sidene skal også være kapslet inn og jeg vurderte å kle hele insidene med støydempingsmatter. Harddisken er det eneste som lager støy i maskinen min. (Har kun enermax 120mm på 14dB og strømforsyningen) Noen ideer om dette? vil det gå? [ Denne Melding var redigert av: NetFinity på 2002-07-19 17:01 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Konge den der, kanskje en støytunell til som er smalere hvis ikke lydnivået senger seg god nok :=) Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Finnes også mange gode løsninger i denne tråden: Har DU stille luftkjøling? Forklar meg hvordan..! :smile: Søker du på forumet også så vil du finne mange andre tråder om samme temaet. EDIT: Hehe... en liten glipp ja. Var litt stresset før jeg skulle på ferie. [ Denne Melding var redigert av: john_^ på 2002-07-24 22:01 ] Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 17:23, John_^ skrev:Finnes også mange gode løsninger i denne tråden:Har DU stille luftkjøling? Forklar meg hvordan..! :smile:Søker du på forumet også så vil du finne mange andre tråder om samme temaet. Hvorfor linke til samme tråden som du poster i? En liten glipp kanskje? Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 17:18, Hondaen skrev:Konge den der, kanskje en støytunell til som er smalere hvis ikke lydnivået senger seg god nok :=) Takker for innspill Hondaen! Har sittet å målt med sponplatene og harddisken, det passer akkurat inn i 5,25brønnene på bredden og jeg tenkte å bruke omtrent 2,5 brønner i høyden(slik at det blir rom for at viftene klarer å få luft.) Eller så går det også an å lage støytunellene vannrett i stedet for sånn som jeg har tegnet opp og dermed blir tunnelene lenger å demper mer støy, men det jeg tenkte på her er jo at viftene må være desto kraftigere for å kunne blåse lenger, som igjen fører til mer støy. flere ideer? har investert i vannkjøling til 4000 og maskinen bråker nestem som før:/ Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 17:31, NetFinity skrev:flere ideer? har investert i vannkjøling til 4000 og maskinen bråker nestem som før:/ - Lag deg en vannblokk til HD'en. Eller kjøp den saken Microplex selger. - Kjøp litt blygummi og isoler HD'en med dette. Har ikke erfaring med dette selv, men det burde dempe støyen kraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå