Gå til innhold

brukerdatabase til et lite nettverk

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke har peiling på databser, uten om acces (for 5år siden).. JEg trenger en database til å lagre kunde informasjon. Slik at det skal bli litt lettere å holde oversikten over kunder, hvem som har betalt etc.

Så lurer jeg på om det finnes noen plass på internett der jeg kan laste ned en database som har følgende:

- Brukerns navn, adresse og email

- Betalt (ja/nei) sum (tall)

- Produkt (rullemeny)

- Mulighet for å sende ut nyhets mail

- Kommentarer

Håper det er noen her som har mer peiling enn meg på hva som finnes...

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

laste ned en database? skal du ha et dataprogram som kan gjøre det der, eller en database som kan lagre det der... folk som er vant til access blander ofte, siden access gjør begge deler. en database sender jo feks ikke ut mail... den har heller ingen rullemenyer, den bare lagrer data, og relasjoner mellom dataene. så må du lage et programm for å hente ut den informasjonen du skal bruke, og gjøre ting med den.

Endret av mikaelandre
Lenke til kommentar

humm...okey...Har som sagt svært lite peil på dette.. Så lurte bare på om det finnes et program som jeg kan bruke..ikke til å lage dette med, men som har dette i seg fra før av...noen som vet..?

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke har peiling på databser, uten om acces (for 5år siden).. JEg trenger en database til å lagre kunde informasjon. Slik at det skal bli litt lettere å holde oversikten over kunder, hvem som har betalt etc.

Så lurer jeg på om det finnes noen plass på internett der jeg kan laste ned en database som har følgende:

- Brukerns navn, adresse og email

- Betalt (ja/nei) sum (tall)

- Produkt (rullemeny)

- Mulighet for å sende ut nyhets mail

- Kommentarer

Håper det er noen her som har mer peiling enn meg på hva som finnes...

På forhånd takk..

Jeg vet ikke om noen database på nettet som er gratis og som har all funksjonaliteten du etterspør.

Men du kan fint lage det du trenger i Access og få det til å fungere slik du ønsker.

Det første du gjør er å lage tabeller for kunde, produkt, ordre og eventuelle andre ting du måtte ha behov for.

I kunde tabellen legger du: kunde_id, Navn, adresse, postnr, poststed, e-post, telefonnr og annen informasjon du måtte ha på kunden. Betalingsevne f.eks.

I tabellen produkt, legger du inn: produkt_id, produktnavn, beskrivelse, pris, antall på lager, produsent, linker og annet du ser nødvendig.

I tabellen ordre, legger du: ordre_id, kunde_id, produkt_id, ordre_dato, status, betalt, sum, antall og eventuelt annet du ser behov for.

Tabellen ordre har ordre_id som unik nøkkel, og har kunde_id og produkt_id som fremmed nøkkel.

Man kan si at en kunde har mange ordrer, men en ordre har bare en kunde.

Det blir altså en "en til mange" relasjon mellom kunde og ordre.

Så kan man si at en ordre har mange produkt, men et produkt har også mange ordrer.

Der får man da en "mange til mange" relasjon.

Det er viktig å forstå det om man skal få basen til å fungere slik man ønsker.

Så lager du deg et skjema hvor du legger inn kunde informasjonen.

Så lager du et skjema for å registere produktene dine.

Til slutt lager du et skjema for ordre, dette skjema inneholder da informasjon om kunde hentet fra kunde tabellen, og produktene legger du til fra en kombinasjonsboks som henter verdiene fra produkt tabellen din.

Alt dette lagres i ordre tabellen, og utgjør en ordre kunden har gjort.

For utsending av nyhetsbrev benytter du deg av en kobling mellom Access og Word, som er kjent som "mail merge" på engelsk, som på norsk betyr epost fletting.

Da skriver du nyhetsbrevet i Word, også fletter du inn informasjon fra access tabellen kunde for å hente epost adressene til kundene dine, også benytter du en sendobject kommando i access for å sende nyhetsbrevet til alle epostene i kunde tabellen.

Det fungerer som bare det.

Da lager du deg et slikt system, og det er enkelt å bruke og å utvide om det er behov.

Skulle du en gang se at du trenger funksjonalitet som ikke access kan gi deg, så kan du enkelt bruke selve databasen i access videre, og legge tilleggs funksjonen i et program på utsiden, f.eks skrevet i Visual Basic eller C++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...