Gå til innhold

Hvilken DVD-brenner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-04 23:41, simfan skrev:

Mye synsing og ukritisk gjengivelse av Philips propaganda.

Noen fakta:

Hastighet:

Standardene setter ingen begrensininger mhp hastighet. Neste generasjon DVD-R vil være raskere enn DVD+RW.

Kompatibilitet:

Alle praktiske tester har vist at DVD-R er mest kompatibelt med eldre spillere og DVD-ROM lesere, og at DVD+RW er minst kompatibelt.

Microsoft:

Dagens DVD+RW spillere støtter ikke Mount Rainier og vil derfor ikke ha mer støtte i neste Windows enn DVD-RW. Når man tenker på at Microsoft ennå ikke har støtte for CD-RW i Windows må man jo lure på hvor viktig støtte for DVD+RW er. Selvsagt støtter DVD-R også packet-writing, f.eks. med INCD.

Mediafabrikanter:

DVD-R/RW har støtte av alle de store mediafabrikantene, inkludert de Taiwanske som ennå ikke har lansert DVD+R disker, og selvsagt også de store japanske som Verbatim og TDK.

HW Produsenter:

DVD-R støttes av så godt som samtlige japanske elektronikkprodusenter, også Sony(!). Men DVD+RW har støtte av de store i databransjen og kan kanskje tilogmed erstatte diskettstasjonen en gang i fremtiden, men dette blir neppe før neste generasjon kommer. DVD-R støttes av DVD-Forum og firmaene som dominerer der: Toshiba, Panasonic, Sanyo etc.

Uansett går det sterke rykter om 4x DVD-RW brennere i høst så det er sikkert ikke dumt å vente noen måneder. Hvis jeg skulle ha kjøpt idag ville jeg utvilsomt kjøpt Pioneer DV-a04-

og noen fakta til, hvis du leser her, så støtter faktisk dagens dvd+rw brennere mount rainier som standard, og i tillegg har dvd+r/w mange fordeler framfor -r/w standarden: http://www.dvdplusrw.org/pc/pccomparison.html

du kan jo gjerne prøv og bruke en dvd-rw plate på en standalone dvd spiller.. og så en dvd+rw.. evt. prøve disse på forskjelle standalone spillere - og se hvilket medie som har best kompatibilitet.

en kamerat av meg har både en dvd-rw spiller (dvr-a04) og en dvd+rw spiller - og det er vel ikke uten grunn at han skal selge pioneer'n (dvd-r/w).

Lenke til kommentar

bidz,

Sjekk f.eks. denne linken når det gjelder Mount Rainier, eller send gjerne selv en email til HP:

http://www.dvdplusrw.org/cgi/ikonboard/top...um=2&topic=2569

Her sier HP klart og tydelig at Mount Rainier ikke er støttet i HW på dvd200i og at det derfor heller ikke vil komme noen fw med støtte for dette.

For best mulig kompatibilitet bruker man DVD-R. Etter hvert som prisene går nedover blir det mindre og mindre grunn til å bruke DVD-RW overhodet.

Lenke til kommentar

b-duvaland:

Yepp, så lenge du har kjøpt dvd'en selv har du lov til å ta backup av den ... bare synd at det kun er plass til 4,7 GB på en plate hittil.

fleste filmer tar jo rundt 9 GB (med ekstramateriale og menyer og alt.)

Men ripper du ut selve filmen med et av dvd vob ripper programmene (de fjerner faktisk også MacroMedia noen av dem)så er det mulig du får plass på en plate. Xbox/ps2 spill burde ikke være noe problem heller. Spill på over 4,7 gig blir vel vanskelig å oppdrive idag. :grin:

Btw: Er Macromedia egentlig lov å legge på filmer? DVD/VHS... Det hindrer jo deg i å ta backup av dine egne filmer til et visst punkt...

Doof

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor DVD+RW har bedre støtte i standalone spillere enn DVD+R, det virker jo litt rart imo. Finnes det noen bra sider som omhandler dvd-r/w, har kun funnet om DVD+RW - skulle likt å sett kompabilitets lister på DVD-R også.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 09:06, Sakalav skrev:

Sitter og leser meg grønn på disse standarene jeg også, men klarer liksom ikke helt å bestemme meg.

Her er ihvertfall en side der du kan se hvilke standarder som går på standalone spillere.

Føler meg liksom ikke helt trygg på den lista der, hvis man ser litt mer nøye på hvordan man rapporterer. At en sier at det virker er ikke nok for meg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 18:06, b-duvaland skrev:

Hva er egentlig Mount Rainer for noe ?

Etter hva jeg har fått med meg så er denne standarden at man kan benytte RW-platen som en slags stor diskett og stadig legge på nye filer. CD-RW har denne støtten via endel programmer, men man mister som oftest endel MB på å legge inn på denne måten (tror det er 150MB på en cd som blir benyttet for å holde rede på filene, eller ca 23%.) Ikke akkurat noen avgjørende faktor for min del. Driver som alle andre og prøver å finne ut hvilken spiller som det lønner seg å velge. Sonevalg har også litt å si. Så at på Pioneer (DVD-R/RW) kan man velge sone 5 ganger. Hvis det finnes en hack for denne (som på min Pioneer DVD-rom spiller) så er valget enkelt for meg.

Lenke til kommentar

OK, har kikket litt og ser ikke akkurat så store forskjeller mellom spillere. Både HP(+R/+RW) og Pioneer (-R/-RW) har firmware som gjør de sonefri.

Tittet litt på Komplett og så følgende:

HP brenner ca 5400

Pioneer brenner ca 3400

Plater :

+Standarden er bittelitt dyrere

Jeg finner ingen enorme fordeler/ulemper ved noen av standardene.

Siden jeg også har en Pioneer standalone DVD spiller ( 454 så fort den kommer inn på Akers Mic) så tror jeg nok jeg går for Pioneer sin brenner. Ett stykk DVR-A04 kommer nok om ikke så alt for lang tid til å befinne seg i min hoved-maskin. Og hvis jeg får laget meg en disk-basert opptaksmaskin så blir det liv i serken. Hvis jeg vil være slem mot noen så kan jeg jo ta opp siste episoder av DaCapo og låne det bort som Matrix eller noe sånt.... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 15:07, ShitHead_No skrev:

Tittet litt på Komplett og så følgende:

HP brenner ca 5400

Pioneer brenner ca 3400

Plater :

+Standarden er bittelitt dyrere

Bare for å nevne det, så får du også +RW spillere for nedimot 3000, men disse har jo ikke +R støtte da, som HP har

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 00:00, Insomnis skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor DVD+RW har bedre støtte i standalone spillere enn DVD+R, det virker jo litt rart imo. Finnes det noen bra sider som omhandler dvd-r/w, har kun funnet om DVD+RW - skulle likt å sett kompabilitets lister på DVD-R også.

Dette er nok fordi DVD+R er et nyere format enn DVD+RW, og det foreligger dermed flere testresultater med dette formatet. Det er dermed ikke sagt at det er mindre kompatibelt med DVD-spillere enn +RW.

Lenke til kommentar

Den har jeg ikke hørt før. Men uansett, så er det jo liten vits i å vurdere DVD+R/+RW så lenge de ikke støtter Mount Rainer. I praksis har de jo da samme funksjonalitet som DVD-R/-RW til en dyrere pris, med unntak av 0,4xDVD raskere brenning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...