bok2 Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Nå som prisene på DVD-brennere begynner å bli overkommelige, er det noen som har forslag til brennere? Erfaring kanskje? Er det enighet om en felles standard for DVD-brenning etter hvert? _________________ Rimelige webhotell: www.bkmedia.no [ Denne Melding var redigert av: bok2 på 2002-07-19 10:16 ] Lenke til kommentar
bok2 Skrevet 20. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2002 OK, så det er standarden. Noen konkrete forslag til spillere, gjerne med testhenvisninger? Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Jeg har en Pioneer DVR-104 som er kjempebra imo. Formatkrigen er ikke vunnet i mine øyne, dvd-r er foreløpig mest utbredt, og dvd+r har ingen fordeler så lenge det er snakk om pc-brennere, det er etter hva jeg har fått med meg først og fremst på standalone-brennere dvd+r/rw har forsprang. Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 10:16, KidComa skrev:DVD+RW Hvor har du det ifra? DVD-R og -RW er jo det deter mest av.. +RW er jo langt dyrere, færre og platene er mye dyrere. -R plate koster knapt 50,- i tilegg til at de kan brukes på DVD standalone. Jeg ville gått for en -R -RW brenner jeg da, utifra det jeg er klar over pr.d.d Lenke til kommentar
doofus Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Jaja, DvD-r ble sagt at ikke skulle være så kompatibel med dvd spillere, i en test var det faktisk flere dvd spillere som gordtok dvd-r enn dvd+r/w .. bare lureri.. .. Har Pioneer DV a04 sjøl, er godt fornøyd. Håper bare man kan oppgradere brenneren med firmware for å få den til å brenne to lag (9,4 GB). Og ikke må kjøpe ny brenner for det.. Doofus Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Har lurt litt på å anskaffe meg en DVD brenner nå da de har begynt å bli overkommelige i pris. Men her må jeg bare innrømme at jeg stiller HELT blankt, jeg har ikke peiling på DVD standardene. Hva mener med å brenne to lag, er det noen DVD brennere som støtter dette per i dag, eller er det noe som kommer ? Hadde tenkt til å primært bruke DVD brenneren i datasammenheng da 700 MB begynner å bli litt smått. Jeg har en 10/20 DLT, men det tar jo en uke å backe opp noe på den :smile: Lenke til kommentar
doofus Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Går an å brenne flere lag på dvd'er så de rommer dobbelt så mye. Regner med at industrien skal presse masse penger ut av oss så de selger brennere som kun brenner et lag til de føler de har tjent nok penger. Så lanserer de den første som kan brenne 2 sider.. Skulle ikke være så store forskjellen på brenneren syntes jeg, mediet derimot vet jeg ikke.. :/ Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Hadde gått for en HP DVD200i. Den kombinerer alle typene. Selges på elkjøp til 3995, http://www.elkjop.no/CE18342.html Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Takker og bukker for svarene. Jeg får ta en nærmere titt på den HP'en :smile: Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Pioneer er rimeligere, og DVD-R disker er billigere og mye lettere å finne enn DVD+R. I tillegg stinker HP's software. Vanskelig å se noen gode grunner for å kjøpe HP akkurat nå. Kanskje om et halvt år, men da er det uansett bedre å vente (det er vel ikke lenge til 4x DVD-R blir lansert). Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Hva er forskjellen på disse DVD-R +R +RW -RW osv? /me er forvirret. Har tenkt å anskaffe dvd brenner snart jeg også. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 +r/+rw er generelt en bedre standard. den støtter høyere brenne hastigheter, spesielt på +rw (hvorav pioneer sine spillere brenner -r i 2x og -rw i 1x, så brenner +r/+rw spillere begge mediene i 2,4x) - dessuten så fungerer +r/+rw standarden mye bedre med packet-writing, og støtter mount rainier. Microsoft har også droppet -r/-rw framfor +r/+rw standarden, og vil implementere innebygd støtte for +r/+rw i longhorn, men ikke -r/-rw. +r/+rw plater er også designet for og være kompatibel med standalone dvd-spillere, og fungerer på omtrent alle sammen (sjekk kompatibilitetslisten på http://www.dvdplusrw.org - http://www.dvdplusrw.org/resources/compatibilitylist_dvdvideo.html) - det er kun på meget meget gamle standalone dvd spillere at +r/+rw ikke fungerer. +r/+rw media kommer også til og bli billigere enn -r/-rw når det blir mer utbredt, da platene er designet for og være billigere. I tillegg så er det mye mere støtte fra data/media-firma for +r/+rw standarden - listen kan se's på www.dvdrw.com - blant de som støtter dvd+rw er: Dell, HP, Mitsubishi, Verbatim, Philips, Ricoh, Sony, Thomson, Yamaha og Microsoft. her: http://www.dvdplusrw.org/pc/pccomparison.html - kan du i tillegg se en sammenligning mellom DVD+R/W, DVD-R/W og DVD-RAM. Jeg ville utvilsomt gått for +r/+rw standarden. _________________ bidz @ efnet/openprojects bidz.org - pgp key [ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-08-04 20:13 ] Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Tror nok +r/rw blir standarden etterhvert. Såvidt jeg vet er det bare Pioneer, blant de store, som støtter -r/rw formatet. +r/rw er backet up av giganter som Sony, Philips, HP etc. Bare dette alene tyder på at +r/rw vil bli mest utbredt med tiden. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Mye synsing og ukritisk gjengivelse av Philips propaganda. Noen fakta: Hastighet: Standardene setter ingen begrensininger mhp hastighet. Neste generasjon DVD-R vil være raskere enn DVD+RW. Kompatibilitet: Alle praktiske tester har vist at DVD-R er mest kompatibelt med eldre spillere og DVD-ROM lesere, og at DVD+RW er minst kompatibelt. Microsoft: Dagens DVD+RW spillere støtter ikke Mount Rainier og vil derfor ikke ha mer støtte i neste Windows enn DVD-RW. Når man tenker på at Microsoft ennå ikke har støtte for CD-RW i Windows må man jo lure på hvor viktig støtte for DVD+RW er. Selvsagt støtter DVD-R også packet-writing, f.eks. med INCD. Mediafabrikanter: DVD-R/RW har støtte av alle de store mediafabrikantene, inkludert de Taiwanske som ennå ikke har lansert DVD+R disker, og selvsagt også de store japanske som Verbatim og TDK. HW Produsenter: DVD-R støttes av så godt som samtlige japanske elektronikkprodusenter, også Sony(!). Men DVD+RW har støtte av de store i databransjen og kan kanskje tilogmed erstatte diskettstasjonen en gang i fremtiden, men dette blir neppe før neste generasjon kommer. DVD-R støttes av DVD-Forum og firmaene som dominerer der: Toshiba, Panasonic, Sanyo etc. Uansett går det sterke rykter om 4x DVD-RW brennere i høst så det er sikkert ikke dumt å vente noen måneder. Hvis jeg skulle ha kjøpt idag ville jeg utvilsomt kjøpt Pioneer DV-a04- Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 23:41, simfan skrev:DVD-R støttes av så godt som samtlige japanske elektronikkprodusenter, også Sony(!). Sony er imo ett japansk merke. Lenke til kommentar
msh Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Kjøp Pioneer DVR-A04.Er veldig fornøyd med den.Husk den som er billig,blir solgt mest av.Det fleste butikkene har solgt mye Pioneer DVR-A04.Så jeg tror at DVD-R blir standar hvis de sleger som de gjør nå. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-04 23:59, SirHartge skrev:Sony er imo ett japansk merke. Det har jeg ikke nektet for. Ønsket bare å fremheve at Sony støtter begge formatene. Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 For billig media sjekk bl.a http://www.yesbuy.net selger 100 stk DVD-R og 100 stk DVD-RW media for 105 USD, det er lite .. ca 850 nkr .. så er det bare det å få de til norge :smile: blir nok en del dyrere, norske priser på media er helt uhørte .. er skremmende. DVD-R(w) er mest utbredt og billigst.. men 4x DVD-R brenner hadde vært å foretrekke, sammen med media :smile: ASUS har en fin DVD-R brenner som har burn-proof sak og så slipper tenke på buffer underrun , koster ca 3300 på komplett. ska kjøpe den selv og mange dvd-rw plater å arkivere på .. blir noe tregt da å brenne men har god tid :smile: Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 vurderer den asus brenneren eg og, er det virkeleg muligt å idag å oppgradere firmware på brennere for å brenne dual layers? Btw støtter den asus brenneren raw(clonecd) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå