Gå til innhold

Temp på alu vannblokk

Anbefalte innlegg

Hei!

Testkjørte min prøve på vannkjøling igår. Fikk ikke testa den mere enn en times tid på idle siden pumpa jeg prøvde fjusket litt. (les. 50 l/min)

Men når det er sagt. Så fikk jeg en system temp på 23 grader og en idle mellom 22.4 og 25.2 grader på min XP1700.. normalt skalden ligge på 23 tror jeg siden jeg tror pumpa må ta skylden p.g.a urent trav.

Prøvde å stoppe pumpa noen sekunder for å sjekke at kontakten mellom cpu og kjøler. tempen steg raskt, men med samme jeg startet den sank temperaturen med 1 grad i sekundet

Pumpa tok jeg ifra ett deffekt ESAB likeretter.. Og pumpa.. ja den var vist deffekt den oxo.. Like greit siden den hadde sikkert en DB på 50-60 :eek:)

Noen som vet hva jeg bør ha på idle med vannkjøling?

Mvh Realace

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes VELDIG lavt ut med den idle tempen... Bruker du peltier? Hvis ikke er det noe galt med sensoren trur jeg. Vanlig temp med vannkjøling er vel rundt 35 grader, sannsynligvis et par grader mer med alu-blokk...

[ endret av CSSSK den 2002-07-20 00:20 ]

Lenke til kommentar

Må si meg enig med CSSSK, høres mystisk lav ut den tempen?

"Normal" CPU-temp med vannkjøling ligger vanligvis rundt 35-40grader, ved en romlufttemp på 20-22grader.

Men en bong-kjøler kan muligens tempen senkes noen få grader, men 22-23grader høres unektelig lavt ut! Hvordan leser du av temperaturen da?

Lenke til kommentar

Idle temp på 23 grader går fint det.....når jeg bruker gamle biosen til hovedkortet så ligger jeg omtrent på romtemp på cpu. Abit har gjort noe slik at cpuen skal holde en mer jevn temperatur på de nye biosene, skulle gjør systemet mer stabilt, ikke det at jeg har så mye troa på det da men :razz:

Lenke til kommentar

På de gamle biosene på kt7a kortet er det en sånn funksjon ja, men den gjør ikke maskina mer stabil akkurat. På de nyere bios-versjonene er den funksjonen rett og slett kutta ut fordi mange fikk problemer når de kjørte de raske T-bird prosessorene. Installer en nyere versjon så får du kanskje klokka høyere, det gjorde jeg (fra ca 1200@1450 til 1650!, 2,1 Volt)...

Lenke til kommentar

Hei!

Har lest nok om feil lesing på bios så jeg leser ikke av tempen der. Har forøvrig siste bios utgaven. Sandra sisoft bruker jeg til å lese av tempen. Hadde problemer med at maskinen klikket under spilling med MOHAA mens jeg hadde luft kjøling. Nå går det som hakka møkk :smile: Etter en time spilling på max får jeg en temperatur på mellom 30,4 og 31,9. Når jeg lar maskinen stå i idle igjen faller den tilbake til 24 grader cirka, men dette har vel med at vannet har økt en del grader til rundt 37 fra rundt 22-25 grader.

Om nøyaktigheten til sandra er bra vet jeg ikke, men når jeg kjenner på blokken så er den faktisk ganske kald. Og hvis jeg stopper vannet så stiger varmen ekstremt fort for å synke hurtig etter jeg har startet pumpa igjen..

Noen som har testet nøyaktigheten på si soft?

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...