Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan resetter man CMOS?

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet mange innlegg om at man burde resette CMOS i diverse sammenhenger. Det eneste jeg har sett foreløpig, gjennom alle de innleggene jeg scanna gjennom, var at man skulle flytte CMOS jumperen fra 1-2 til 2-3 og så tilbake. Men jeg fant ingenting om hvor denne CMOS jumperen er. Hvis den er på hovedkortet kunne jeg trenge en ganske detaljert beskrivelse av hva jeg ser etter, ettersom hovedkortet mitt er stappa fullt med jumpere.

Problemet mitt er det at PCen min piper kontinuerlig, noe som er veldig irriterende. Når jeg booter PCen står det "Hardware Monitor detected an error, enter hardware setup for more details" eller noe sånt.

Kan det hjelpe for meg å resette CMOS? Eller er det noe annet som er feil?

Jeg setter veldig stor pris på all hjelp.

På forhånd takk

Nigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok å ta ut batteriet i 10 sekunder.

Eller du kan gjøre det den tungvinte måten:

* Slå av maskien

* Flytt CMOS-jumperen fra 1-2 til 2-3.

* Start opp maskinen i 10 sekunder.

* Slå den av, sett tilbake jumperen, start maskinen og velg "setup defaults" i BIOSen.

CMOS-jumperen finner du et sted på hovedkortet, oftest rundt batteriet eller ved PCI-sporene. Det står i manualen til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

* Slå av maskien

* Slå den av, sett tilbake jumperen, start maskinen og velg "setup defaults" i BIOSen.

CMOS-jumperen finner du et sted på hovedkortet, oftest rundt batteriet eller ved PCI-sporene. Det står i manualen til hovedkortet ditt.

tungvine måten... det er jo den enkle måten da, flytte jumperene fra 1-2 til 2-3. trenger ikke å starte maskinen eller noe da....

Lenke til kommentar

* Slå av maskien

tungvine måten... det er jo den enkle måten da, flytte jumperene fra 1-2 til 2-3. trenger ikke å starte maskinen eller noe da....

I enkelte brukermanualer står det slik.

Lenke til kommentar

Ok, n00b spørsmål: Hvor er bateriet? :p

Jeg visste ikke at stasjonære maskiner hadde batteri >.<

Jeg kikka litt kjapt rundt i kabinettet men så ikke noe, så litt hjelp der hadde vært fint :)

Jeg prøvde å ta ut alle delene i pcen og støvsuge alt, så satte jeg det tilbake igjen.

Det skjedde som følger: Ved oppstart får jeg en fin liten melding hvor det står:

Scanning IDE drives.................

No Arrey Found!

Hva enn det betyr :S

Hva er det jeg har kobla feil? Eller glemt å koble på?

Tusen takk for all hjelpen :D

Nigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...