Gå til innhold

noen med peiling på kjemi?

Anbefalte innlegg

Opplevde noe rart i kjøleskapet idag...

Hadde en skål med rømmedip, stående overnatta fra igår, med alufolie på. Det rare er at alufolien hadde begynt å gå i oppløsning, nesten som at den hadde smeltet eller noe slikt. Hva kunne det komme av?

Skålen:

Kjøpt på Ikea

Består av rustfritt stål 18/10

Dippen:

Seterrømme og holiday dipmix

Folien... tja, vanlig alufolie kan jeg tenke meg :)

Noen som har en vitenskaplig forklaring på fenomenet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en skål med rømmedip, stående overnatta fra igår, med alufolie på. Det rare er at alufolien hadde begynt å gå i oppløsning, nesten som at den hadde smeltet eller noe slikt. Hva kunne det komme av?

Skålen:

Kjøpt på Ikea

Dippen:

Galvanisk korrosjon... stor katode og liten anode fører til massiv korrosjon på et punkt. Dette er en reaksjon mellom skåla og aluminiumsfolien. Det er forresten dette som gjør at du må male det edleste metallet når to metaller kombineres.

Ligningene for dette:

Med tilgang til oksygen ruster jern til Fe(3+)

Fe(3+) + 3elektroner -> Fe Elektrisk potensiale er -0,04V

Al(3+) + 3elektroner -> Al Elektrisk potensiale er -1,68V

Så finner vi den kombinasjonen som gir størst elektrisk potensial..

Fe(3+) + 3elektroner + Al -> Fe + Al(3+) + 3elektroner

Fe(3+) + Al -> Fe + Al(3+)

Elektrisk potensiale for denne er -0,04 - (-1,68) = 1,64 V altså vil reaksjonen skje spontant fra venstre til høyre sånn den står skrevet.

Forklart med ord:

Korrodert jern har blitt til vanlig jern igjen mens aluminiumet har korrodert. Og siden aluminiumsfolien har såpass lite aluminium er det denne du merker det på. Grunnen til at det så ut som om den hadde smelta var rett og slett at det nå er mindre aluminium på aluminiumsfolien enn før, det er ikke bare aluminium i aluminiumsfolie.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Kanskje at skålen har hatt en løsning med lav pH før slik at stålet har blitt ionisert til tross for at det skal være rustfritt?

Edit: eller så har rømmedippen din inneholdt ionisert jern

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Skålen:

Kjøpt på Ikea

Dippen:

Galvanisk korrosjon... stor katode og liten anode fører til massiv korrosjon på et punkt. Dette er en reaksjon mellom skåla og aluminiumsfolien. Det er forresten dette som gjør at du må male det edleste metallet når to metaller kombineres.

Ligningene for dette:

Med tilgang til oksygen ruster jern til Fe(3+)

Fe(3+) + 3elektroner -> Fe Elektrisk potensiale er -0,04V

Al(3+) + 3elektroner -> Al Elektrisk potensiale er -1,68V

Så finner vi den kombinasjonen som gir størst elektrisk potensial..

Fe(3+) + 3elektroner + Al -> Fe + Al(3+) + 3elektroner

Fe(3+) + Al -> Fe + Al(3+)

Elektrisk potensiale for denne er -0,04 - (-1,68) = 1,64 V altså vil reaksjonen skje spontant fra venstre til høyre sånn den står skrevet.

Forklart med ord:

Korrodert jern har blitt til vanlig jern igjen mens aluminiumet har korrodert. Og siden aluminiumsfolien har såpass lite aluminium er det denne du merker det på. Grunnen til at det så ut som om den hadde smelta var rett og slett at det nå er mindre aluminium på aluminiumsfolien enn før, det er ikke bare aluminium i aluminiumsfolie.

Kommer aldri til å forstå hvor man lærer sånnt *beundre*

Lenke til kommentar
Backslash: hvor man lærer sånt? 3KJ...

Eller kjemi på NTNU som M.Sc.-er innen Energi og Miljø, Produkt og Produktutvikling (maskin), Geofag og petroleum, Bygg og miljøteknikk m.fl. må ha. Og B.Sc. i kjemi da seff.

M.Sc. = Master of Science = gamle Sivilingeniør

(sivilingeniør er ikke lenger en utdanning, kun en yrkestittel)

B.Sc = Bachelor of Science = gamle Ingeniør

(ingeniør er også blitt en yrkestittel)

Lenke til kommentar
Aha! Så du ER altså et Emil-menneske! *Gruble fælt på hvem du faktisk er*....

Jeg har jo allerede sagt at jeg vet hvem DU er... fant det ut i fjor en gang.

Og nei, jeg røper ikke identiteten min, i likhet med andre superhelter som fantomet og supermann.

Edit: Emil-menneske... morsom formulering det der :love:

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Forklart med ord:

Jeg er ikke helt enig: Jernet i det rustfrie stålet er selvfølgelig fritt for rust (ionisert jern). Det samme er nok også dip'en. Det er ikke så jernholdig som broccoli akkurat.

Det som skjer er kun at Aluminiumet oksiderer pga den galvaniske effekten. Dette er akkurat det samme som skjer på båter med offeranode. Offeranoden er der for å bli ofret. Siden anoden danner en galvanisk celle med resten av båtskroget så vil alltid anoden oksyderes, mens resten av skroget beskyttes mot korrosjon.

Men akkurat som på båter så kreves det en elektrolytt (væske som leder strøm) for at reaksjonsn skal gå. I kjøleskapet til trådstarter så har selve dip'en fungert som elektrolytt. (Dip'en leder altså strøm)

Aluminium som brukes til folier er typisk 1xxx-legeringer. Dvs svært rent aluminium, ofte over 99,5%. Grunnen til dette er at andre elementer vil gjøre folien hardere og dermed mindre formbar. Dette ville ha gjort det umulig å valse folien så tynn som den er nå. (Som oftest 5-20 mikrometer tykk). Ren aluminium er svært utsatt for korrosjon.

Det "smeltede" aluminumet som trådstarter rapporterer om er ikke smeltet men korrodert til aluminiumoksyd. (Et veldig vanlig mineral, som faktisk er det nest mest vanlige mineralet på jorden etter kvarts) Aluminiumoksyd er helt ufarlig og det er ikke noe i veien for å spise dip'en etterpå. Det har samme kjemiske egenskaper som småstein, men uten å skade tennene fordi det er "pulverisert".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...