Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen stoppet plutselig, nå vil den ikke boote.

Anbefalte innlegg

I dag satt jeg og brukte dataen som vanlig. Plutselig hang dataen seg.

Prøvde alt+ctrl+del et par ganger og da fikk jeg blå striper over hele skjermen, aldri fått det før.

Prøvde så å trykke på resetknappen. Da ble skjermen svart og ingenting mer skjedde. Prøvde også å skru av dataen i noen minutter, men har fortsatt det samme problem.

Powerlys (grønt lys) lyser og HDDlys (orange lys) lyser hele tiden.

Jeg åpnet dataen og startet den. Da ser jeg at det er en liten vifte på hovedkortet som ikke går rundt. Ellers virker PSU helt fint og vifte på skjermkort går også rundt.

Lyset på skjermen lyser orange så det er ikke noe signal fra dataen til skjermen heller virker det som.

Hva kan det være? Dataen gikk fra å virke helt fint til å bli "død" på 0,1 sek :(

Noen som har noen tips?

Endret av user1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kan være det. Eller CPU. Har et gammelt ABIT KG7.

Jeg prøvde å ta ut harddisken og putte den i en p3 500. Starta dataen og fikk feilmelding at den ikke kunne finne noen harddisk. Betyr dette at harddisken er gåen? Eller kan det være at det er en gammel BIOS som ikke støtter større harddisk? (var en 100gb jeg prøvde å sette inn. Denne P3 har en 20gb hdd)

Lenke til kommentar

Bruker den som master. Var den eneste HDD som sto i når jeg testet dem.

Har ikke sjekket i BIOS. Vet ikke om denne BIOSen supporter 100gb uten å bli flasha til en nyere versjon.

Derfor jeg lurte på om du kan få en slik feilmedling jeg beskrev tidligere hvis BIOS ikke supporter disker på 100gb.

F.eks om du putter i en 200gb harddisk og BIOS bare støtter harddisker opptil 100gb, vil du få en feilmelding som sier at det ikke er noen harddisk tilkoblet?

Endret av user1
Lenke til kommentar

Det er veldig tvilsomt at det er harddisken som er problemet her. Det at du ikke fikk startet opp en annen maskin med samme harddisk, har nok mer med BIOS-oppsett og/eller BIOS-støtte av en så stor harddisk, enn at den er defekt. BIOS sjekker ikke harddisken før alle de viktigste komponentene har blitt sjekket; prosessor, minne, RAM og da hovedkort generelt. Det vil nok høyst sannsynlig være en av de første komponentene.

Lenke til kommentar
Test skjermkortet i en annen maskin.....

Jo.. kunne kanskje gjort det for å være på den sikre siden. Men jeg prøvde å starte dataen uten skjermkort. Burde jeg ikke få pipelyd hvis det ikke står i et skjermkort eller hvis det ikke virker?

Lenke til kommentar
Test skjermkortet i en annen maskin.....

Jo.. kunne kanskje gjort det for å være på den sikre siden. Men jeg prøvde å starte dataen uten skjermkort. Burde jeg ikke få pipelyd hvis det ikke står i et skjermkort eller hvis det ikke virker?

Ikke alle HKène gir lyd fra seg......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...