Gå til innhold

Windows-environment i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg kjører for tiden Ubuntu på maskinen min, men jeg er avhengig av å få kjørt noen windows-applikasjoner i tillegg. Og for å unngå å måtte boote og skifte til winxp så hadde jeg håpet på å få noen råd til hvordan jeg enklest, mest smertefritt og med best flyt kan få ordnet et environment der jeg kan får kjørt disse applikasjonene. Jeg har da et spørsmål i tillegg: Etter å ha lagt inn dette environmentet, kan jeg da kjøre de allerede installerte applikasjonene fra windows-partisjonen eller må jeg legge de inn på nytt under ubuntu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok legge dei inn i Ubuntu.

Du kan bruke Wine eller Crossover Office (støttar mykje meir mykje betre men kostar pengar) eller Cedega for spel.

Om du vil køyre Windows virtuel i GNU/Linux kan du bruke VMware. Då får du eit vindauge der Windows køyrer akkurat som vanleg.

Lenke til kommentar
...men jeg er avhengig av å få kjørt noen windows-applikasjoner i tillegg.

Du er sikker på at det ikke finnes noen erstatninger til programmene du bruker, da?

Desverre, ganske spesifikke oppgaver disse skal gjøre, og de som leverer disse applikasjonene har tydligvis ikke fått øynene opp for de som sitter med linux på boksen sin ( :thumbdown: pokerstars)

Lenke til kommentar
Du bør nok legge dei inn i Ubuntu.

Takk for svar, men da lurer jeg litt på en ny ting. Hvordan i alle dager kan jeg legge inn et program laget for windows under ubuntu?? Eller mener du at jeg på en eller annen måte må "adde" disse apps til ubuntu?

Lenke til kommentar

Aha, da forstår jeg. Jeg hadde misforstått konseptet bak emulator-typen. Jeg forstod det som at man åpnet for bruk av windows-programmer allerede installert, men (hvis jeg har forstått det riktig denne gangen) nå ser jeg at det du gjør er å installere de på nytt under linux-distroen din. Tusen takk for svar. Skal sette meg ned og se om jeg ikke får orden på det nå.

Lenke til kommentar
du legger først inn Wine eller Wine-X så starter du Wine så installerer du vel Windows programmene derifra?

For det første har WineX skifta namn til Cedega for lenge sidan, og for det andre er Cedega berekna for spel.

Tips: Sjekk først opp om programmet/programma du skal køyre er støtta av Wine, så sjekk Crossover Office.

Lenke til kommentar

wine er enda i alpha, så det er en del programmer som ikke vil virke i wine (wow virker :D), så du kommer til å ha varierede hell med å få ting til å virke.

Et tips kan være qemu, som er en fullverdig emulator, som du så kan installere windows i. Men hastigheten vil være omtrent 1/10 av host-systemet (om man ikke klarer å installere kernel modulen da, da skal x86-på-x86 gå 1-1/2 av host systemet)

Lenke til kommentar
wine er enda i alpha, så det er en del programmer som ikke vil virke i wine (wow virker :D), så du kommer til å ha varierede hell med å få ting til å virke.

Et tips kan være qemu, som er en fullverdig emulator, som du så kan installere windows i. Men hastigheten vil være omtrent 1/10 av host-systemet (om man ikke klarer å installere kernel modulen da, da skal x86-på-x86 gå 1-1/2 av host systemet)

Ja. Prøv wine (ikke Crossover eller Cedega-variantene, men *wine*). Dette er et program som gjør at du kan kjøre windows-program som om de var vanlige linux-program. de emulerer ikke, men inneholder en fri klon av de viktigste komponentene i Windows, samt et program som "oversetter" windows-binærfiler til linux-binærfiler mens programmet kjører. Slik vil windows-programmet dukke opp som et vanlig vindu blant linux-programmene dine.

Om dette ikke funker (wine inneholder de viktigste komponentene, men det er noen hull), legg inn qemu, og om det blir for langsomt, kjerne-modulen. Opprett en "virituell harddisk" (en fil), og start qemu slik mot denne:

"qemu -cdrom /dev/cdrom -user-net -hda minhardisk.img -boot d"

med windows 2000 installercd'n inne. Installer windows 2000 på den virituelle maskina, og bruk denne for å spille. Du starter den "vanligvis" uten "-boot d"-flagget, som betyr "boot fra cdrom".

Kosensich.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...