Gå til innhold

Hvordan best sette opp disse enhetene

Anbefalte innlegg

på et Abit TH-7 II RAID hk står nå wd 120 og cd-brenner på IDE-01 kontrolleren. Hd er satt til master men er koblet på i midtre del av ide-kabelen (ikke spør meg, komplett sendte meg denne maskinen slik). Jeg skal sette inn en 120 gig disk til og lurer på om det er mulig å koble begge hd`ene på raid kanalene uten å sette opp raid array. Har hørt at raid kontrolleren skal kunne brukes slik på dette kortet. Hva skal jumper settings på diskene være i så fall ? Evt. bios settings som må forandres på.

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WD120 setter du som Primary Master (IDE0, Master). HD'en som master skal ikke staa paa den midtre delen! Midtre del (graa) er for slaves. Den blaa siden skal i hovedkortet, den svarte (ytterste) til disken (master)..

Sett gjerne den nye WD'en som master paa IDE1. Hvis du ikke har nok kabler, saa kan du sette den som slave hos IDE0 (samme IDE-kanal som den andre WD'en).

Du skal i hvert fall pr0ve aa unngaa aa ha CD-brennern paa samme IDE-kanal som noen av diskene! Det vil 0delegge litt for den disken det gjelder, gj0re at den yter daarligere. Uansett b0r ikke brennern vaere paa en av RAID-kontrollerens IDE-kanaler :wink:

Jepp, det skal nok gaa aa koble diskene til RAID-kontrollerens IDE-kanaler UTEN aa opprette RAID-array. Det fungerte hvert fall flott paa mitt ABit KT7A-RAID med HPT370 RAID-kontroller...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 05:24, mFaFa skrev:

WD120 setter du som Primary Master (IDE0, Master). HD'en som master skal
ikke
staa paa den midtre delen! Midtre del (graa) er for slaves. Den blaa siden skal i hovedkortet, den svarte (ytterste) til disken (master)..

Dette stemmer ikke!

Slave og Master bestemmes nemlig av "jumper"-settingene bak på enhetene.

Jeg har alltid koblet master på midtre del, da dette er mest praktisk med tanke på kablenes lengde og at f.eks en CDROM(slave) står plassert høyt i kabinettet.

Så lenge du setter master og slave på enhetene så skal dette gå bra.

Tenk bare hvis du skal koble etter din teori, en CDROM som er øverst i et bigtower-kabinett og en HD på samme kabel. Da må du først en halvmeter opp til CDROM(slave)for å koble på den midtre delen og deretter må du en halvmeter ned igjen til HD (master) :lol:

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-07-19 05:55 ]

Lenke til kommentar

Vet godt at man bestemmer Master/Slave/CS med jumpern bakpaa enhetene! Kanskje jeg kunne utrykket meg bedre, men fyren hadde skj0nt det med jumperen! Disken er stillt inn som Master, men jeg mente plassering paa kabelen var feil. Jeg har alltid montert disker i master ytterst paa kabelen, som jeg mener er riktig! Skal slaa opp i Manualen til KT7A-RAID kortet mitt naar jeg kommer hjem.. Mener det staar der faktisk.. kanskje det ikke er noen regel, men det er vel absolutt 'vanlig'?!

Og ja, jeg skj0nner n0yaktig hvor upraktisk denne forbannede plasseringen. Har ergret meg litt over det.. hehee.. skal pokker meg finne fram manualen og backe opp paastandene mine!! Scanne inn sidene ;)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 06:24, mFaFa skrev:

Vet
godt
at man bestemmer Master/Slave/CS med jumpern bakpaa enhetene! Kanskje jeg kunne utrykket meg bedre, men fyren hadde skj0nt det med jumperen! Disken er stillt inn som Master, men jeg mente plassering paa kabelen var feil. Jeg har alltid montert disker i master ytterst paa kabelen, som jeg mener er riktig! Skal slaa opp i Manualen til KT7A-RAID kortet mitt naar jeg kommer hjem.. Mener det staar der faktisk.. kanskje det ikke er noen regel, men det er vel absolutt 'vanlig'?!

Og ja, jeg skj0nner n0yaktig hvor upraktisk denne forbannede plasseringen. Har ergret meg litt over det.. hehee.. skal pokker meg finne fram manualen og backe opp paastandene mine!! Scanne inn sidene :wink:

Hehehe :grin:

Jeg hadde KT7A tidligere selv, er det noe spesielt med RAID-kortene?

Jeg tviler på det.

Bare så det er sagt: Jeg trodde selv tidligere i (pentium-75-tiden) at master skulle være på midtre del og at slave skulle være på ytterste del av kabelen. Slik koblet jeg det alltid. Men jeg tok feil. Det spiller ingen rolle så lenge BIOS sjekker enhetene og plasseringen av de via slave/master-jumperne og setter opp enhetene på grunnlag av det.

Hvis det hadde vært slik du sier, så skulle ikke jeg klart å starte windows XP da harddisken står på midtre del og CDROM på ytre del. Men jeg greier faktisk det.

Prøv å bytt på koblingene og finn det ut selv.

Jeg regner med at du blir en erfaring rikere :smile:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 14:03, mFaFa skrev:

beviset.gif

Tja, kan vel la bildet tale for seg selv ;P RAID er det ikke noe spesielt med, nei. I dette tilfellet driter jeg egentlig i åssen
du
kobler
dine
maskiner -Poenget her er at JEG hadde "RETT"! :wink: Heehehee...

Ja, men der er enhetene plassert slik at det er PRAKTISK å koble det slik. Det står ingenting om hvordan de kan stå koblet. Null regler.

Du tar nok feil, prøv å koble slik jeg sa tidligere så skjønner du at det virker :wink:

Den som ler sist... (fullfør du :grin: ) Men ikke le før du har prøvd den andre måten da :grin:

Poenget mitt er at det blir mer praktisk å koble på min måte, for det selges ikke lange nok kabler til bigtower. Hva skal man gjøre da??? Sette inn ledninger og sukkerbiter for å skjøte kablene?

Er det DET du har gjort kanskje? :lol:

Sveinl.

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-07-19 17:18 ]

Lenke til kommentar

Jeg vet at det funker, det er slik det er koblet her nå, men problemet her er at det er går så ***** tregt å overføre filer til den harddisken. Så dette må jo bety at det å koble masterdrive (harddisk) på midt-kontakten på ide kabelen ikke kan være den mest optimale løsningen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 17:13, Sveinl skrev:

Du tar nok feil, prøv å koble slik jeg sa tidligere så skjønner du at det virker :wink:

Kanskje du ikke skjønte helt hva jeg mente i posten min?! :razz: Jeg dreit i hvordan du koblet dine maskiner. Men det var jo tydelig at det fungerte. Jeg sa IKKE i mot det fungerer. :eek: Også sa jeg at POENGET her var at JEG hadde "RETT".

Alle datafolk veit at man gjerne kobler IDE-enhetene slik at Master står ytterst. Det må ligge noe i det! Kanskje en grunn til at det står i alle store & små hovedkort produsenters manualer? Du og den koblingen din som du er så stolt av, virker som noe jallamekk. OK, den fungerer tydeligvis, men som påpekt tidligere i tråden -sikkert ikke særlig optimalt :roll: Min måte var liksom 'korrekt' fordi jeg anser de store datagutta's metoder som mer korrekt enn den mystiske jallaløsningen så få vet om!

Quote:

Poenget mitt er at det blir mer praktisk å koble på min måte, for det selges ikke lange nok kabler til bigtower. Hva skal man gjøre da??? Sette inn ledninger og sukkerbiter for å skjøte kablene?

Praktisk? Det eneste tilfellet dette er praktisk i så fall er hvis man er DUM NOK til å koble HD & CD-ROM på samme kabel!! :cool:

Quote:

Den 2002-07-19 05:31, Sveinl skrev:

Tenk bare hvis du skal koble etter din teori, en CDROM som er øverst i et bigtower-kabinett og en HD på samme kabel. Da må du først en halvmeter opp til CDROM(slave)for å koble på den midtre delen og deretter må du en halvmeter ned igjen til HD (master)
:lol:

Bæhh. Kobler man etter min teori skjønner man at man unngår harddisk og cd-rom på samme kabel! Man får heller bruke to flatkabler -pussig nok eksakt samme antall kabler som medfølger etthvert hovedkort :grin:

Ha en fortsatt god dag!

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-07-20 18:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-20 18:54, mFaFa skrev:

Koble vanlig, og allikevel slipper man å skjøte 80-ledere med sukkerbiter (som Sveinl foreslo litt humoristisk)
:cool:

Enig. Koble vanlig ja.

Og hvis du oppdager at kabelen er for kort og du må skjøte, så bare stikk å kjøp 40 sukkerbiter :lol:

:wink: Sveinl.

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-07-21 15:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterer denne posten med et nytt problem som har vist seg i forbindelse med dette oppsettet:

WD 120 SE disken min starter opp helt fint som master og alt det der. Jeg sjekker advanced settings for primary ide kontroller i device manager og ser at transfer mode på den står som UDMA mode 4. Problemet mitt er at når jeg skal overføre filer til den fra en annen harddisk, slår den transfermode over på PIO mode, som vi alle vet er noe av det tregeste på moder jord. Jeg trodde det var blitt en skade på disken og testet en helt identisk disk (begge er formatert med ntfs filsystem), men fikk akkurat samme problem. Prøvde så en WD 60 GB på samme kabel med samme jumper settings, også denne med ntfs formatering, men her kommer det merkelige: Denne funket som **** på UDMA og slo seg ikke over i PIO mode. Jeg sitter igjen med et stort spørsmålstegn og lurer fælt på om det kan være noe gale med 120 GB diskene, noe jeg tviler på siden begge oppfører seg på samme måte.

Her kommer specs, håper noen kan hjelpe meg før jeg kontakter komplett:

P-4 2,4 NW

Abit TH7-II RAID

512 RDRAM

OS HD: Seagate Cheetah 36,7 15K RPM SCSI

Adaptec 39160 SCSI kontroller

WD 120 GB SE

Kjører WinXP Pro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...