Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sette opp en server med Windows Server 2003, med ca. 40 ulike brukere som skal logges inn via Terminal Server. Disse brukerne må ha mulighet til å printe ut på sin egen, lokale, skriver.

Er det noen som vet om dette lar seg gjennomføre?

Takk på forhånd. :)

-Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal sette opp en server med Windows Server 2003, med ca. 40 ulike brukere som skal logges inn via Terminal Server. Disse brukerne må ha mulighet til å printe ut på sin egen, lokale, skriver.

Er det noen som vet om dette lar seg gjennomføre?

Ikke noe problem. I forbindelse med konfigurering av oppkobling så spesifiserer du hvilke lokale enheter som skal mappes opp, som f eks floppy, cd og skriver.

Det er faktisk såpass enkelt at du ikke engang trenger en guide for å klare å sette det opp for første gang.

Lenke til kommentar
Det kan vel bli litt krøll dersom det er ukurante skrivere? Blir det ikke installert en skriverdriver på servern hvis du logger på med lokale skrivere aktivert?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette er i Windows Server 2003, men på Windows 2000 måtte skriverdriveren installeres manuelt på serveren først. Hvis ikke dette var gjort ville ikke skriveren dukke opp.

Dette synes jo umiddelbart fornuftig, for det er ikke gitt at den driveren som blir benyttet på klienten kan benyttes på serveren, i særdeleshet ikke nå som 64-bits utgaver av XP og 2003 forhåpentligvis kommer til å ta av.

Lenke til kommentar
Det kan vel bli litt krøll dersom det er ukurante skrivere? Blir det ikke installert en skriverdriver på servern hvis du logger på med lokale skrivere aktivert?

Normalt så har ikke en vanlig bruker rettigheter til dette. Nå har jeg ikke vært borti win2003, men i 2000 så var den enkle måten at driver ble installert på server og på klient. Hvis drivernavnet ikke var identisk måtte dette mappes opp i en .ini-fil på server.

En ting du burde være klar over er at mange skrivere kan bruke samme driver. F.eks så kan alle HP Deskjet skrivere f.eks bruker HP Deskjet 550C-driveren (men da kun med de feature'ne som denne driveren da støtter).

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...