Hobbyfotografen Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Bildene jeg tar er ofte i 2 Gb størrelse (20D og beste kvalitet) og for å legge dem ut på nettet så bør de ned i ca 200kb, hvordan gjør jeg dette uten å tape for mye kvalitet. Har prøvd å lagre med mindre kvalitet men synes ikke at det er noe god løsning. Jeg har tilgang på Photoshop CS og Elements 2.0 Lite tilleggsspørsmål; Hvordan legger jeg ut et lite bilde under Nick-navnet. Prøver å laste opp men jeg ser ikke at det legger seg ut Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Bildene jeg tar er ofte i 2 Gb størrelse (20D og beste kvalitet) Den var litt drøy!! 2GB pr. bilde??? Det er vel helst en liten "slurveleif". Du har Photoshop, så hva er problemet?? Åpne bildet, gå i menyen IMAGE og til IMAGESIZE, velg den størrelsen/oppløsning du vil ha. Bilder til nett, kan du lage i ca 600-800 pixler (oppløsning spiller ingen rolle) Hvor stort bildet blir etter at det er lagret, kommer ann på komprimeringsgraden når du SAVER. Og hva slags info som ligger i bildet (er 90% av bildet hvitt og ellers lite detaljer; da blir fila liten i forhold til om bildet ditt viser mye detaljer og HISTOGRAMMET viser metnig i hele tonespekteret) Filstørrelsen påvirkes også av om du har med tumbnail-preview og metadata i fila. Siden du har Photoshop, så bruk IMAGEREADY når du skal optimalisere bilder for bruk på nettet. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 xST©NE2005: Man slipper jo å fyre opp IR, man har jo tilgang til «save for web» fra PS Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Stemmer at det ble en liten skrivefeil, etter en liten sjekk så er det 2-3 Mb per bilde Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 bruk photoshop.. trykk save as og reduser kvaliteten til 3.. så blir det ikke mer enn ca 300 kb.. gjorde det nettopp selv Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Det altfor mange gjør, er å redusere kvaliteten før de reduserer bildestørrelsen, eller ikke endrer bildestørrelsen i det hele tatt. Minsk bilde til passende størrelse først, deretter komprimer det. G = giga, M = mega, b = bit, B = byte. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Det altfor mange gjør, er å redusere kvaliteten før de reduserer bildestørrelsen, eller ikke endrer bildestørrelsen i det hele tatt. Minsk bilde til passende størrelse først, deretter komprimer det. G = giga, M = mega, b = bit, B = byte. men om du ikke skal redusere størrelsen på bildet så er det vel like greit å bare redusere kvaliteten? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 "Save for web" i Photoshop? Lenke til kommentar
andm Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Det altfor mange gjør, er å redusere kvaliteten før de reduserer bildestørrelsen, eller ikke endrer bildestørrelsen i det hele tatt. Minsk bilde til passende størrelse først, deretter komprimer det. G = giga, M = mega, b = bit, B = byte. men om du ikke skal redusere størrelsen på bildet så er det vel like greit å bare redusere kvaliteten? Joda, men hvor nødvendig er det å legge ut bilder på Internett(som f.eks. på forumet) som er to ganger så stort som det skjermen viser? Da må brukerne enten rulle rundt i vinduet for å få med seg hva det er bilde av, eller overlate nettleseren til å komprimere bildet (som ikke alltid fungerer så bra). Og dersom du poster i et forum, ødelegges jo hele utformingen som følge av for stor bredde på bildet. Det var det jeg tenkte på: At bildene skulle lagres for Internett-bruk, så derfor regner jeg med at bildestørrelsen bør endres for å gjøre visning mer brukervennlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå