Gå til innhold

Hvordan redusere størrelsen (ned til kb) på bilde

Anbefalte innlegg

Bildene jeg tar er ofte i 2 Gb størrelse (20D og beste kvalitet) og for å legge dem ut på nettet så bør de ned i ca 200kb, hvordan gjør jeg dette uten å tape for mye kvalitet.

Har prøvd å lagre med mindre kvalitet men synes ikke at det er noe god løsning.

Jeg har tilgang på Photoshop CS og Elements 2.0

Lite tilleggsspørsmål; Hvordan legger jeg ut et lite bilde under Nick-navnet. Prøver å laste opp men jeg ser ikke at det legger seg ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bildene jeg tar er ofte i 2 Gb størrelse (20D og beste kvalitet)

Den var litt drøy!! 2GB pr. bilde??? Det er vel helst en liten "slurveleif".

Du har Photoshop, så hva er problemet??

Åpne bildet, gå i menyen IMAGE og til IMAGESIZE, velg den størrelsen/oppløsning du vil ha.

Bilder til nett, kan du lage i ca 600-800 pixler (oppløsning spiller ingen rolle)

Hvor stort bildet blir etter at det er lagret, kommer ann på komprimeringsgraden når du SAVER. Og hva slags info som ligger i bildet (er 90% av bildet hvitt og ellers lite detaljer; da blir fila liten i forhold til om bildet ditt viser mye detaljer og HISTOGRAMMET viser metnig i hele tonespekteret)

Filstørrelsen påvirkes også av om du har med tumbnail-preview og metadata i fila.

Siden du har Photoshop, så bruk IMAGEREADY når du skal optimalisere bilder for bruk på nettet.

Lenke til kommentar

Det altfor mange gjør, er å redusere kvaliteten før de reduserer bildestørrelsen, eller ikke endrer bildestørrelsen i det hele tatt. Minsk bilde til passende størrelse først, deretter komprimer det.

G = giga, M = mega, b = bit, B = byte.

Lenke til kommentar
Det altfor mange gjør, er å redusere kvaliteten før de reduserer bildestørrelsen, eller ikke endrer bildestørrelsen i det hele tatt. Minsk bilde til passende størrelse først, deretter komprimer det.

men om du ikke skal redusere størrelsen på bildet så er det vel like greit å bare redusere kvaliteten? :p

Lenke til kommentar

men om du ikke skal redusere størrelsen på bildet så er det vel like greit å bare redusere kvaliteten? :p

Joda, men hvor nødvendig er det å legge ut bilder på Internett(som f.eks. på forumet) som er to ganger så stort som det skjermen viser? Da må brukerne enten rulle rundt i vinduet for å få med seg hva det er bilde av, eller overlate nettleseren til å komprimere bildet (som ikke alltid fungerer så bra). Og dersom du poster i et forum, ødelegges jo hele utformingen som følge av for stor bredde på bildet.

Det var det jeg tenkte på: At bildene skulle lagres for Internett-bruk, så derfor regner jeg med at bildestørrelsen bør endres for å gjøre visning mer brukervennlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...