Giftmedbarn Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Det er ikke noe i veien for det? Jeg har nå en gammel 10mbit hub stående, og det går så det suser... Det jeg egentlig lurer på er kanskje hva som er forskjellen på en switch og en router. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 søk i forumet. dette har blitt besvart flere ganger. kort sagt: en hub sender pakker til alle maskinene i nettverket mens en switch sender bare pakker ditt den skal. Hub belaster nettverket i mye større grad enn en switch. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Med mindre du overfører store mengder data internt via hub'en trenger du absolutt ikkeno switch for å dele nettet. En god gammal hub gjør samma jobben (med mindre du er så heldig å ha 100mbit rett inn i husveggen da ) Lenke til kommentar
eln Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hvis hjemmenettverket skal brukes mye til overføring via de interne maskinene så er en switch helt klar å foretrekke hvis det er over 2 maskiner i nettverket. Lenke til kommentar
espenah Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Nå spurte vel egentlig trådstarter om forskjellen på en switch og router, ikke switch og hub Men som sagt, dette finner du veldig bra forklaringer på i flere tråder her på forumet. /Espen Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Hub: En "dum" fordelere av data-pakker. Sender samme pakker til alle porter. Switch: En intelligent hub, som sender pakker kun til de portene som skal ha det. --> mindre belastning av nettverket. Ruter: En intelligent forgrener som kan dele ut IP-adresse til flere maskiner. En ruter eller ruterfunksjon trengs dersom man vil dele Internett på flere PCer. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Ruter: En intelligent forgrener som kan dele ut IP-adresse til flere maskiner. En ruter eller ruterfunksjon trengs dersom man vil dele Internett på flere PCer. Vel, er vel strengt tatt ikke ruteren som deler ut IP-adresser. (Det lar vi DHCP-serveren ta seg av.) Det ruteren gjør er å rute pakker mellom forskjellige subnett. F.eks. en pc med IP 192.168.0.1 (subnettmaske 255.255.255.0) og en pc med IP 192.168.1.1 kan ikke snakke sammen uten en ruter. Da den ene er på nettverket 192.168.0 og den andre på 192.168.1 Ruteren vil da kunne rute datapakkene fra det ene nettverket til den andre. Så i et vanligt hjemmenettverk bruker vi ruteren for å rute pakker mellom lokalnettverket hjemme og det store internettet. (Selv om ruteren i de fleste tilfeller bare sender pakkene videre til ISP'en sin ruter....) Lenke til kommentar
Giftmedbarn Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Da er det altså greit å bytte ut huben til en svitsj. Jeg er faktisk så heldig å ha 100mibt rett i veggen Da ser jeg ikke helt poenget meg å kjøpe en dyr ruter, så lenge svitsjen gjør samme nytte. Tusen takk for all hjelp! Endret 5. juni 2005 av sobelsby Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Kommer ruter til å virke uten internett da? Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 ja fordi en ruter er har også en svitsj del. derfor du kan plugge i så mange datamaskiner Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Takk men hva er vitsen med å ha en switch da? Lenke til kommentar
Giftmedbarn Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Takk men hva er vitsen med å ha en switch da? Billigere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå