Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd på 100mbit switch?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hub: En "dum" fordelere av data-pakker. Sender samme pakker til alle porter.

Switch: En intelligent hub, som sender pakker kun til de portene som skal ha det. --> mindre belastning av nettverket.

Ruter: En intelligent forgrener som kan dele ut IP-adresse til flere maskiner. En ruter eller ruterfunksjon trengs dersom man vil dele Internett på flere PCer.

Lenke til kommentar
Ruter: En intelligent forgrener som kan dele ut IP-adresse til flere maskiner. En ruter eller ruterfunksjon trengs dersom man vil dele Internett på flere PCer.

Vel, er vel strengt tatt ikke ruteren som deler ut IP-adresser. (Det lar vi DHCP-serveren ta seg av.) Det ruteren gjør er å rute pakker mellom forskjellige subnett. F.eks. en pc med IP 192.168.0.1 (subnettmaske 255.255.255.0) og en pc med IP 192.168.1.1 kan ikke snakke sammen uten en ruter. Da den ene er på nettverket 192.168.0 og den andre på 192.168.1 Ruteren vil da kunne rute datapakkene fra det ene nettverket til den andre.

Så i et vanligt hjemmenettverk bruker vi ruteren for å rute pakker mellom lokalnettverket hjemme og det store internettet. (Selv om ruteren i de fleste tilfeller bare sender pakkene videre til ISP'en sin ruter....)

Lenke til kommentar

Da er det altså greit å bytte ut huben til en svitsj. Jeg er faktisk så heldig å ha 100mibt rett i veggen :) Da ser jeg ikke helt poenget meg å kjøpe en dyr ruter, så lenge svitsjen gjør samme nytte.

Tusen takk for all hjelp!

Endret av sobelsby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...